Jump to content
Annons

Har vart och mastrat...


herwhisper

Recommended Posts

Var iväg till Göteborg och mastrade våran debutplatta i Mastering Room, där dom flesta stora metalband i Sverige har mastrat sina allster.

När man kom dit så var det en farbror som öppnade dörren till en otroligt stökig och proppfull lägenhet. Det var fullt av cd-skivor och manicker av olika slag överallt.

Så min tanke var...hmm...hur kommer detta att bli måntro.

Men vi satte oss i alla fall ner och Göran som han heter började genast prata om allt mellan himmel och jord. En trevlig pratstund, men jag var ju där för att MASTRA! Inte prata.

Till slut så satte han igång och laborera med sina prylar, och det märktes att han visste vad han gjorde!!

Han berättade en massa trix och tipps, som jag naturligtvis har glömt.

Men han sa en sak som var bra, att dom flesta som skickar sina allster på mastering redan har fadat in och ut låtarna redan i mixningsstadiet. Och att det bästa var att låta bli det och låta det göras på masteringen.

En annan grej var att när man mastrar så ska man inte använda sig utav en vanlig kompressor utan en multibandskompressor, och där så brukade han ställa in dom olika banden på multibandskompressorn att arbeta i områdena 0-300hz och 300-3000hz och 3000-10000hz så att han kunde styra dom olika områdena som han ville.

0-300 där ligger alla basljud typ kagge, bas och pukor. 300-3000 där ligger sången och 3000-10000ligger symbaler och hi-hat bland annat.

Och för att få en mer "live" känsla på trummorna, särskilt om dom är triggade är att höja ett par db mellan 100 och 150hz.

Han sa som sagt massa matnyttigt, men det mesta har ramlat bort. Men lite fastnade i alla fall. Kul va det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
och det märktes att han visste vad han gjorde!!

Han berättade en massa trix och tipps, som jag naturligtvis har glömt.

Klant 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej var att när man mastrar så ska man inte använda sig utav en vanlig kompressor utan en multibandskompressor [...] så att han kunde styra dom olika områdena som han ville.

Håller inte med där. Jag tycker ofta att en 'vanlig' kompressor funkar riktigt bra för mastring. Det kan till och med vara en fördel framför en multibandsvariant eftersom den kan få ljudbilden att sitta ihop på ett annat sätt. Men det beror självklart på vilket material man jobbar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han sa en sak som var bra, att dom flesta som skickar sina allster på mastering redan har fadat in och ut låtarna redan i mixningsstadiet. Och att det bästa var att låta bli det och låta det göras på masteringen.

Jupp! Det gör mycket skillnad, och många av de duktigaste mixteknikerna låter bli att fada...

Vissa tekniker noterar även på kartong/fodral vilka tidpunkter faden ska börja och sluta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Berätta mer!

Vad ska jag berätta? Sånt här väl varken romantiskt eller invecklat. 🙂

Edit: Eller var det "svår ironi ala Nattvaktaren" nu?

Tja, det kan komma ett spår på 3:11 och instruktionen Short fade 3:04-3:09

Så då är det bara att göra en linjär fade efter 3:04 och "vara klar" på 3:09. Varför inte 3:11? Tja... Efter 3:09 började nämligen gitarristen lattja på nåt störigt sätt och sångaren tjoade till i micken eftersom tagningen blev så bra 😛

Men oftast brukar jag få bestämma själv. Mwahaha!

Just nu mastrar jag en nyinspelad låt med ett skönt punkpopband. Utan att nämna namn, men de är populära i Sverige och låten de hade med i filmen "Smala Sussie" gick bra i såväl radio som på skiva. Nåja, det var ett sidospår.

Låten som jag ska mastra har jag tvärtom inte fått nån info till, men den slutar med ett rockigt avslag och därefter 6 sekunder av ilande sustain på elgitarrerna innan låten kapats av brutalt. Så i det här fallet tar jag mig friheten att sätta faden såsom jag tycker passar och låter snyggt. 🙂

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Berätta mer!

Vad ska jag berätta? Sånt här väl varken romantiskt eller invecklat. 🙂

Edit: Eller var det "svår ironi ala Nattvaktaren" nu?

Tja, det kan komma ett spår på 3:11 och instruktionen Short fade 3:04-3:09

Så då är det bara att göra en linjär fade efter 3:04 och "vara klar" på 3:09. Varför inte 3:11? Tja... Efter 3:09 började nämligen gitarristen lattja på nåt störigt sätt och sångaren tjoade till i micken eftersom tagningen blev så bra 😛

Men oftast brukar jag få bestämma själv. Mwahaha!

Just nu mastrar jag en nyinspelad låt med ett skönt punkpopband. Utan att nämna namn, men de är populära i Sverige och låten de hade med i filmen "Smala Sussie" gick bra i såväl radio som på skiva. Nåja, det var ett sidospår.

Låten som jag ska mastra har jag tvärtom inte fått nån info till, men den slutar med ett rockigt avslag och därefter 6 sekunder av ilande sustain på elgitarrerna innan låten kapats av brutalt. Så i det här fallet tar jag mig friheten att sätta faden såsom jag tycker passar och låter snyggt. 🙂

shit man, mastrar du randy? isåfall är du fan tuff. När kommer skivan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Multiband brukar användas för skeva mixar eller när man vill ha hög volym och dåligt ljud.

Nej nej! Multiband används, på ett så komplicerat sätt som möjligt, av mastringstekniker så att kunderna inte ska kunna gå hem och kopiera inställningarna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...