Jump to content
Annons

Inspelning med laptop


Uozon

Recommended Posts

Jag kommer att göra ett par inspelningar av diverse instrument i mono och stereo med en laptop(Mac). Det kommer gå till så att jag mickar upp instrument och kopplar det sedan till min mixer(behringer xenyx 1202FX) via en RCA till mintele in i datorns hörlursingång. Problemet blir hur spelar jag in stereodå? I vanliga fall spelar jag in i min stationära dator där jag har ett ljudkort med flera ingångar.

Måste jag låna/köpa/hyra ett externt ljudkort eller finns det någon annan lösning?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörlursingången är ju en output. Så du kommer väl ändå inte kunna spela in någonting över huvudtaget? Så ja, externt ljudkort behöver du! Skaffar du ett ljudkort med en ingång så kan du panorera tex kanal 1 och 2 på mixern åt vänster/höger och koppla master out till ljudkortet så du får en kanal stereo in i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlursingången är ju en output. Så du kommer väl ändå inte kunna spela in någonting över huvudtaget? Så ja, externt ljudkort behöver du! Skaffar du ett ljudkort med en ingång så kan du panorera tex kanal 1 och 2 på mixern åt vänster/höger och koppla master out till ljudkortet så du får en kanal stereo in i datorn.

De små Macbooksens hörlursutgång är en kombinerad in o ut. Förmodligen det Uozon har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Macbooken har line in, line out, hörlur ut och digital ut (optisk mini-TOSlink) i en och samma port.

(Språkpolis: Hörlursingång har du inte på en dator, däremot på hörlurar med löstagbar kabel)

Kan du nöja dig med lyssning via datorns inbyggda högtalare? Isåfall är det bara att använda miniteleingången som line in.

Problemet blir hur spelar jag in stereodå?
Eftersom du använder mixerobordet som preamps är det bara att panorera mikrofon 1 helt till vänster och mikrofon 2 helt till höger.

Utgången från mixerbordet är stereo, ingången i datorn är också stereo. Välj sedan att spela på ett stereospår i din DAW.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...