Jump to content
Annons

great studio monitoring fiasco


berch

Recommended Posts

Annons

http://forum.recordi...toring%20Fiasco

Var lite för intressant för att låta bli att posta även om det inte är fredag. 😄

orkade inte läsa hela det långa inlägget utan nöjde mig med exhibit A

jag tycker inte hans resonemang är helgjutet även om det visst kan vara så att nåt billigare kan hålla högre kvalle än man tror

man måste inte köpa adam för att få helt ok lyssning

vad ville du själv säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där har man väl hört förr i andra sammanhang också? Brandon skriver annars rätt bra kåserier. Monitorer är kanske ett lite för känsligt ämne, men när jag väl handlar instrument (eller allt annat) så tar jag aldrig super high-end för då känns det som att man bara betalar för extra lull-lull. Halvövre mellanprisklass är gjutet för min del.

Men när det gäller monitorer (och även mikrofoner) så tycker jag ändå att han har rätt när han säger att de kanske inte låter "bättre/sämre" utan bara annorlunda. Det är väl därför det finns så många mickar t ex och att många vill ha en hel mikrofonpark.

Fast visst har farbror Barbro rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när det gäller monitorer (och även mikrofoner) så tycker jag ändå att han har rätt när han säger att de kanske inte låter "bättre/sämre" utan bara annorlunda....

Fast visst har farbror Barbro rätt.

Ville väl säga det ovan säger, tack för det förresten, tycker även jag att farbror Barbro också har rätt. 😆

Kan vara värt att läsa exhibit b och c också. Tyckte att det var mycket intressant att NS-10 inte var menad att användas som en monitor men ändå blev en form av standard t ex:

"What is interesting is the NS10 was never designed to be a monitor. It was a consumer-grade bookshelf speaker. It's not flat. It doesn't have much bottom. It's not smooth. Besides the overwhelming majority of big boys who swear by them, there is not a single measurable/technical metric where the NS10 makes sense as a monitor in terms of “flatness” and things of that sort....Exhibit B Conclusion

While it's turned into a monitor that was used on most of the records you own, it wasn't SUPPOSED to be a monitor at all. Enough guys hate it to make you think twice, but too many guys love it to not make you think a third time."

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...