Jump to content
Annons

Inkomster från olika sätt att sprida musik - en översikt


nilsL

Recommended Posts

"Sitter inne med information"? Vad menar du? Spotify är världens största betalmusiktjänst och gratisanvändandet är enormt med flera miljoner konton. Det var vad jag syftade på.

Nu blir det lite rörigt igen, "betalmusik" och "gratisanvändande" i samma mening 🙂

Men hur många konton det än finns registrera måste man ju ändå ta med användar-mönstret och någon slags frågeställning om varför folk använder Spotify, hur det ersätter tidigare sätt att lyssna på musik.

Får att återgå till mitt resonemang om att ersättningsnivån är rimlig; Om man antar att folk använder Spotify istället för att köpa skivor och dessutom antar att man lyssnar på en skiva man köpt ca 30 gånger, så är ersättningen från Spotify nästan exakt den samma som från fysiska CD-skivor.

Jämför man istället med radio är ersättningen från Spotify direkt hög.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu blir det lite rörigt igen, "betalmusik" och "gratisanvändande" i samma mening 🙂

Spotify erbjuder båda varianterna.

Får att återgå till mitt resonemang om att ersättningsnivån är rimlig; Om man antar...

Skillnaden mellan din och min åsikt är att jag inte "antar" - jag vet. Vet att Spotify står för en procent av mina digitala intäkter, vilket i sin tur motsvarar en tiondel av det jag tjänar på försäljning av fysiska skivor samt radio- och tv-ersättning från Stim.

Jag håller som sagt inte med dig om att denna kvartalsutbetalning i kanelbullestorlek är "förvånansvärt hög", men alla har ju så klart rätt till en åsikt, även om den är baserad på gissningar och felaktiga antaganden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan din och min åsikt är att jag inte "antar" - jag vet. Vet att Spotify står för en procent av mina digitala intäkter, vilket i sin tur motsvarar en tiondel av det jag tjänar på försäljning av fysiska skivor samt radio- och tv-ersättning från Stim.

Jamen, nu rör du ju ihop "generell ersättningsnivå" och "dina inkomster" igen. Menar du att Spotify borde höja sina ersättningsnivåer för att dina fans inte lyssnar tillräckligt på din musik via Spotify?

Jag håller som sagt inte med dig om att denna kvartalsutbetalning i kanelbullestorlek är "förvånansvärt hög", men alla har ju så klart rätt till en åsikt, även om den är baserad på gissningar och felaktiga antaganden.

Jamen, nu rör du ju ihop "generell ersättningsnivå" och "dina inkomster" igen. Menar du att Spotify borde höja sina ersättningsnivåer för att dina fans inte lyssnar tillräckligt på din musik via Spotify?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen, nu rör du ju ihop "generell ersättningsnivå" och "dina inkomster" igen. Menar du att Spotify borde höja sina ersättningsnivåer för att dina fans inte lyssnar tillräckligt på din musik via Spotify?

Jamen, nu rör du ju ihop "generell ersättningsnivå" och "dina inkomster" igen. Menar du att Spotify borde höja sina ersättningsnivåer för att dina fans inte lyssnar tillräckligt på din musik via Spotify?

För det första ställer jag mig lite frågande till upprepningen och den allmänna tonen. Varför så aggressiv, varför är det så viktigt för dig att just Spotify, av alla digitala tjänster för musik, framstår som framgångsrik? Av ren nyfikenhet, och jag menar inte att det är något fel i det, 🙂 undar jag om du har en koppling till företaget?

För det andra är mina egna erfarenheter det enda jag har att gå på, jag vet inget om andra musiker. Men du menar alltså att det faktum att (sett till antal användare) världens största betaltjänst för musik - som desstuom är giganter på den reklamfinansierade gratismarknaden - bara står för en bråkdel av mina digitala inkomster, det är helt unikt för just mig och mina lyssnare?

Hur kan det i så fall komma sig? Spelar andra indieartister mer "Spotify-vänlig" musik, eller hur tänker du?

Man kan ju också fråga sig hur långt du tror att pendeln kan svänga mellan sådana som mig och artister som är speciellt framgångsrika på Spotify?

Och visst skulle det vara intressant att höra vad du anser om kritiken från de olika föreningar av upphovsmän och artister som menar att Spotify betalar för lite, senast var det The British Academy of Songwriters, Composers and Authors - Basca som klagade.

Spelar de alla, liksom jag, "Spotify-ovänlig" musik, eller är vi bara gnällspikar i allmänhet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första ställer jag mig lite frågande till upprepningen och den allmänna tonen. Varför så aggressiv,

Försöker vara kort och tydlig, inte meningen att det ska uppfattas som aggressivt.

varför är det så viktigt för dig att just Spotify, av alla digitala tjänster för musik, framstår som framgångsrik? Av ren nyfikenhet, och jag menar inte att det är något fel i det, 🙂 undar jag om du har en koppling till företaget?

Du läser nog inte lite för mycket i det jag skriver. Anledningen att jag började skriva i denna tråden var att det är så många som klagat på ersättningen från Spotify. Sen visar det sig att den är helt rimlig.

För det andra är mina egna erfarenheter det enda jag har att gå på, jag vet inget om andra musiker. Men du menar alltså att det faktum att (sett till antal användare) världens största betaltjänst för musik - som desstuom är giganter på den reklamfinansierade gratismarknaden - bara står för en bråkdel av mina digitala inkomster, det är helt unikt för just mig och mina lyssnare? Hur kan det i så fall komma sig? Spelar andra indieartister mer "Spotify-vänlig" musik, eller hur tänker du?

Nej, men utan uppgifter om t ex hur mycket av lyssnadet (som del av det totala) av din musik som sker via Spotify så måste det ju vara helt omöjligt att dra några slutsatser om din inkomst är rimlig eller ej? Sker en procent av lyssnadet på din musik via Spotify och du får en procent av inkomsterna därifrån så vore det ju ens ingenting att diskutera.

Även om Spotify är stor i sin "genre", så är det ju ändå bara en bråkdel av alla potentiella lyssnare som använder tjänsten. Vet inte hur många användare där är nu efter USA-lanseringen, men när den fanns i Sverige, Finland, Norge, Holland, Storbrittanien, Frankrike och Spanien så fanns det ca 9 miljoner registrerade användare. Det är inte mer än några få procent av antalet människor i de länderna.

Man kan ju också fråga sig hur långt du tror att pendeln kan svänga mellan sådana som mig och artister som är speciellt framgångsrika på Spotify?

Förstår inte riktigt frågan. Pendeln hurdå?

Och visst skulle det vara intressant att höra vad du anser om kritiken från de olika föreningar av upphovsmän och artister som menar att Spotify betalar för lite, senast var det The British Academy of Songwriters, Composers and Authors - Basca som klagade.

Spelar de alla, liksom jag, "Spotify-ovänlig" musik, eller är vi bara gnällspikar i allmänhet? 🙂

Att intresse-organisationer alltid försöker få så bra villkor för sina medlemmar som möjligt är väl inget konstigt? Nu känner jag till för lite om hur Bascas kritik ser ut för att kunna skriva något om det. Men om vi tar ett lite mer lokalt exempel så kan man ju t ex säga att Copyswede är helt ute och cyklar med sina ersättningskrav. Dom är inte det minsta rimliga, oavsett hur många branchsorganisationer dom företräder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...