Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

tja! bara en frĂ„ga.. jag har en windows 7 OEM licens som jag vill uppgradera till en retail version. Är det möjligt att köpa en windows update dĂ„ eller mĂ„ste jag köpa fullversionen?

Redigerat av JohanElfstrom
Annons
Postat

för jag ska bytra moderkort och dÄ lÀr ju inte OEM licensen fungera

Det brukar inte vara nÄgra problem. Oftast gÄr det bara att aktivera via deras automatiska telefonsystem.

Postat (redigerat)

Med XP gick och göra sÄ med, men inte windows 7. Dom sa pÄ Microsoft dÄ jag ringde, att det Àr bara för att dÀr Àr ett chip pÄ nya moderkort som skickar nr information till Microsoft .

http://www.sweclocke...en-annan-dator/ Har Àr lite om detta.

Redigerat av kardo
Postat

jo jag har förstÄtt att det inte gÄr med en OEM licens.. sÄ dÀrför mundrar jag om det gÄr att uppgradera typ som man uppgraderar frÄn vista till windows 7.. fast uppgradera frÄn en OEM. men det funkar alltsÄ inte?

Postat

Det borde funka. Med XP har det funkat hur bra som helst.

Att fÄ tag pÄ precis samma modell av moderkort ett halvÄr efter att datorn Àr byggd, Àr oftast helt omöjligt - sÄ om det inte gÄr att byta till annat moderkort nÀr det gÄr sönder, borde det bli ett solklart fall för KO eftersom man ju har betalat för en licens att kunna anvÀnda operativet pÄ den datorn. Det Àr ju samma dator sÄ lÀnge det sitter i sama skal, typ - eftersom man ska sÀtta klisterlappen med licensnumret utanpÄ skalet.

Tidigare har det varit sÄ (vet inte om det har Àndrats pÄ senare tid), att M$ har sparat aktiveringarna i 3 mÄnader, sÄ om Äteraktivering av en licens inte sker oftare Àn sÄ, sÄ borde det inte behöva bli nÄgra problem med den automatiska aktiveringen...

Postat

KO lĂ€r inte hjĂ€lpa dĂ„ Microsoft uppenbarligen valt att lĂ„sa OEM till just moderkortet. Men kollade lite trĂ„dar hos Microsoft om detta och tydligen om man ringer deras aktiveringstjĂ€nst sĂ„ gĂ„r dom med pĂ„ att aktivera Ă€ven om du bytt moderkort. Fast bökigt Ă€r det förstĂ„s đŸ€Ș

Postat (redigerat)

KO lÀr inte hjÀlpa dÄ Microsoft uppenbarligen valt att lÄsa OEM till just moderkortet.

Det Ă€r ju detta som Ă€r sĂ„ sjukt , dĂ„ moderkortet kan gĂ„ sönder veckan efter/dag efter ,och garantin gĂ€ller bara för moderkortet . Även om man skulle köpa samma moderkort, sĂ„ hjĂ€lper inte detta för chipet har olika nr, mao skulle man först behöva samma moderkort och sen lödda över chipet frĂ„n det gammla moderkortet för att kunna sĂ€tta detta pĂ„ det nya.

Redigerat av kardo
Postat

KO lĂ€r inte hjĂ€lpa dĂ„ Microsoft uppenbarligen valt att lĂ„sa OEM till just moderkortet. Men kollade lite trĂ„dar hos Microsoft om detta och tydligen om man ringer deras aktiveringstjĂ€nst sĂ„ gĂ„r dom med pĂ„ att aktivera Ă€ven om du bytt moderkort. Fast bökigt Ă€r det förstĂ„s đŸ€Ș

...men dÄ Àr det ju precis som det alltid har fungerat tidigare ocksÄ; Om den automatiska aktiveringen inte funkar, sÄ fÄr man ringa upp dem och tala om att man har varit tvungen att byta moderkort för att det gick sönder.

Man ska dock se till att bygga ihop maskinen innan det blir för sent pĂ„ kvĂ€llen - för annars finns det ingen bemanning dĂ€r... Jag har sjĂ€lv gjort det misstaget en gĂ„ng, sĂ„ jag fick snopet vĂ€nta till nĂ€sta dag med att fĂ„ igĂ„ng datorn igen. Senare fick jag reda pĂ„ att man ocksĂ„ kan ringa till deras nummer i USA, dĂ€r det finns bemanning dygnet runt, men dĂ„ var det sĂ„ dags... 😉

Om det ÀndÄ skulle bli trassel sÄ anser jag definitivt att det Àr ett fall för KO, eftersom ingen tillverkare kan garantera att precis samma moderkort kommer att finnas i flera Är (en dator brukar vara nÄgorlunda ok i sÄdÀr 3 Är eller nÄgot ditÄt, men den kan ju gÄ sönder under tiden...) - och man har köpt sin Windows-licens för att kunna anvÀnda i den aktuella datorn, inte bara för en specifik komponent i datorn.

Postat

Som sagt det brukar funka med XP, men egentligen sÄ Àr OEM-licensen lÄst till datorn. Byter du dator (dÀr moderkort fÄr anses vara en rÀtt sÄ central del) sÄ fÄr du fixa nya licens. SÄ Àr det (den STORA nackdelen med OEM-licenser).

Sen om du ringer och Microsoft slÀpper igenom det sÄ var bara glad.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Om man kanske har en Win XP licens sÄ gÄr ju Àven den att uppgradera till Win 7 sÄ det kan nog vara en bra idé att i största möjliga mÄn undvika OEM. Priset för en uppgradering ligger lite under 1000 lappen om jag inte minns fel och en OEM Àr vÀl inte sÄ vÀldigt mycket billigare. Man behöver inte ens göra den traditionella uppgraderingen utan det gÄr att installera Àven med en uppgraderings skiva som en ren ny version och Àven auktorisera den om man googlar lite.

Postat

Om man kanske har en Win XP licens sÄ gÄr ju Àven den att uppgradera till Win 7 sÄ det kan nog vara en bra idé att i största möjliga mÄn undvika OEM. Priset för en uppgradering ligger lite under 1000 lappen om jag inte minns fel och en OEM Àr vÀl inte sÄ vÀldigt mycket billigare. Man behöver inte ens göra den traditionella uppgraderingen utan det gÄr att installera Àven med en uppgraderings skiva som en ren ny version och Àven auktorisera den om man googlar lite.

GÄr det verkligen? Jag har bara hittat uppgraderingar frÄn Vista till W7 - men inga frÄn XP...

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

okej! tack för alla svar, men det blev sÄ att jag ringde microsoft och flyttade OEM licencen till nya moderkortet, sÄ det blev vÀl en nödlösning antar jag!

men svaret pÄ frÄgan Àr hur som helst nej... enligt microsoft sÄ kan man inte köpa ett uppgraderingspaket för att lÄsa upp en OEM licens. Men det var inga problem att fÄ dem att flytta den till ett annat moderkort i alla fall.

EDIT: freddy hade rÀtt, det Àr bara att ringa deras automatiska telefon sÄ flyttas OEM licensen till det nya moderkortet

Redigerat av JohanElfstrom

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.