Jump to content
Annons

Mono och Stereo


Andreas L

Recommended Posts

Det verkar finnas olika sätt att omvandla en stereosignal till mono.

Jag vet att när jag provade att lyssna på en mix i mono (i cubase sx1) så förändrades ljudbilden mer dramatiskt än om jag tog samma mix, öppnade i wavelab och sedan lyssnade i mono. Även om alla ljud hamnade i mitten så förändrades inte ljudbilden lika mycket i wavelab. Jag har oxå läst att det skall finnas olika "regler" för omvandlingen.

Saken är att jag tycker att mixarna blir mycket bättre om man jobbar med lite smalare ljud och sedan panorerar dem, snarare än att använda jättebreda stereoljud, som man aldrig riktigt vet var man har och som dessutom låter ganska skumt när man inte sitter mellan högtalarna i studion.

Exempelvis om jag spelar in akustik gitarr, eller piano: Ljuden låter snyggt i sig, men i en mix med ex. sång så vill jag hellre panorera ihop gitarren och ge den en mer definierad plats.

Om jag gör detta med cubase ibyggda "stereo expander" så förändras ljudet väldigt mycket, speciellt om jag kör med ex. steinbergs "the grand" som piano. Detsamma gäller många syntar och reverb som nästan helt försvinner om man lyssnar på dem i mono.

Frågan är alltså om det finns andra pluggar som är bra om jag vill mixa ihop en stereosignal till att bli lite smalare, utan att det förändrar ljudkaraktären för mycket. Det borde ju finnas, eftersom en mix låter olika i mono beroende på om jag lyssnar i cubase eller wavelab.

Någon som vet något??

Jag tycker att detta är en ganska viktig nyckel till en bra mix, ljuden skall ha karaktär utan att man skall sitta i optimal lyssningsposition.

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det var en jätteintressant tråd och jag hittade tips på bra pluggar för att jobba med (begränsa, i mitt fall) stereobilden för enskilda instrument! 😉

Problemet är väl lite det, att när man använder samplade ljud i vst-instrument så är ljuden i sig ofta väldigt dominerande och breda och det är ju inte alls samma sak som att de låter bra i en ljudbild. Passar man sig inte noga från början så sitter man där med sin mix, som låter sjysst i studion, men kollapsar när man lyssnar på den i någon annan miljö/utrustning.

För andra nyfikna så innehöll tråden oxå en massa resonemang kring stereobild, djup etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...