Jump to content
Annons

Luftspalt i portabel panelabsorbent/skärmvägg


JimmyN

Recommended Posts

Hej,

Jag ska bygga en portabel skärmvägg. Jag har 50mm fasadskivor i gullfiber. Min tanke är att skärmväggen ska ha en ram och en solid baksida.

Finns det någon poäng att bygga in en luftspalt i en sån här vägg? Säg att jag kör 50mm x 2 med absorbent och sedan 50mm luftspalt till skivan på baksidan.

Gör det någon skillnad eller skulle det vara lika bara att få ett smidigare format genom att bara ha 100mm isolering direkt mot bakskivan?

Mvh / Jimmy

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaret Björn!

Kan du utveckla exakt vart det ska vara helt tätt runt om? Menar du mellan det absorberande materialets framsida och baksida eller menar du att "lådan" i sig ska vara tät i sin sammansättning. alltså i fogarna mellan gavlar och botten.

Om det ska vara helt tätt mellan det absorberande materialets framsida och baksida så måste man ju nästan bygga in smyglister för att täta runt absorbenten.

Mvh / J

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttar du ut isoleringen lika långt som tjockleken så får du ökad effekt på absorbenten då du tar hand om partiklarna i en kvarts vågrörelse.

Med andra ord, där luftpartiklarna rör sig med så hög hastighet som går i luft vid angiven frekvens.

Avseende tätt, så menas att partiklarna enbart kan röra sig in i absorbenten från ett enda håll, ergo, framsidan är exponerad medans övriga sido är täta nog att inte släppa igenom luftpartiklars rörelse.

Tätheten måste endast överskrida det absorberande skiktets täthet. Ganska enkelt då till exempel roxull, är fantastiskt poröst.

I praktiken så räcker det med att sätta plast!

Lättast är nog att bygga en ram och med detta erhålla en låda.

Så svaret på din fråga är, ja!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyttar du ut isoleringen lika långt som tjockleken så får du ökad effekt på absorbenten då du tar hand om partiklarna i en kvarts vågrörelse.

Med andra ord, där luftpartiklarna rör sig med så hög hastighet som går i luft vid angiven frekvens.

Avseende tätt, så menas att partiklarna enbart kan röra sig in i absorbenten från ett enda håll, ergo, framsidan är exponerad medans övriga sido är täta nog att inte släppa igenom luftpartiklars rörelse.

Tätheten måste endast överskrida det absorberande skiktets täthet. Ganska enkelt då till exempel roxull, är fantastiskt poröst.

I praktiken så räcker det med att sätta plast!

Lättast är nog att bygga en ram och med detta erhålla en låda.

Så svaret på din fråga är, ja!

Piiiz!

/Cruncharn'

Tack för svar Cruncher!

Min tanke är att det ska bli en vägg som går att stänga ihop till en hel låda. Ihopvikt så hamnar alltså de porösa sidorna på insidan i en "väska" som går att ta med sig till inspelningstillfällen där man behöver skärma mellan olika akustiska instrument vid tagningar live för att minska direktläcket.

Därför undrar jag också om jag baksidan behöver vara något tjockare/tyngre för att på ett effektivare sätt stänga bort direktljud från kanske en virveltrumma. Det finns ju en gräns där också. Om den totala lådan börjar väga uppåt 20 - 30Kg så är den ju inte särskilt portabel.

Funderar på att bygga den modulärt så att tre såna här "väskor" staplade på varandra kan bli en total vägg på kanske 180 x 120cm.

Kan ju vara trevligt att ställa bakom en sångare för att få ett torrare rumsljud i tagningen.

Vad tror folk?

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla/LÄS längst ner på sidan(Variable Panel Absorber):

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Low%20Frequencies.htm

Där är ju hela konstruktionen sluten från alla sidor med en vibrerande panel på framsidan. Skulle detta funka med en absorbent som är fristående i ett rum och inte mot en vägg? (Panelabsrobenten har sin egen baksida istället)

Link to comment
Dela på andra sajter

En smart grejj du kan göra om du vill vika ihop skärmarna är att använda detta specialgångjärn (kan vikas 270 grader). Byggde några skärmar med dessa gångjärn och det funkade jättebra.

Hälsningar / Björn

Coolt! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är ju hela konstruktionen sluten från alla sidor med en vibrerande panel på framsidan. Skulle detta funka med en absorbent som är fristående i ett rum och inte mot en vägg? (Panelabsrobenten har sin egen baksida istället)

Javisst! Ca-värdet ovan är beräknat på just detta sätt. Tätar du runt om ökas absorptionen i basen ytterligare.

/ Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst! Ca-värdet ovan är beräknat på just detta sätt. Tätar du runt om ökas absorptionen i basen ytterligare.

/ Björn

Plywood (5mm(3/16") panel, 25mm(1") fiberglass in 50mm(2") airspace) ger 0.36 vid 250Hz.

Men hur kan jag få en uppfattning om hur det skulle bli med 5mm ply => 50mm glasfiber => 50mm airspace?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plywood (5mm(3/16") panel, 25mm(1") fiberglass in 50mm(2") airspace) ger 0.36 vid 250Hz.

Men hur kan jag få en uppfattning om hur det skulle bli med 5mm ply => 50mm glasfiber => 50mm airspace?

Utan luftspalt ger 0.75 vid 250 Hz, 50 mm luftspalt ger 0,90 vid 250 Hz.

/ Björn

Edit: Räknat på 50 mm mineralulls skiva

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt trevlig ritning.

Får beslutsångest om vad jag ska snickra idag. Min idé var att dom skulle vara portabla i den meningen att man kan slänga in dom i en bil och ta dom med sig.

Iofs så kanske det går att göra denna ritningsidén modulär på samma sätt som jag hade tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska tänka praktiskt. Det verkar som att det här med att skärmen är portabel är viktig. Sätt det som första prio och bygg den enklare variant som du tänkt. Jag tror att du kommer att få mycket nytta även av den enklare varianten (rätt vanlig faktiskt).

Lycka till med byggeriet! / Björn

Ps! Gångjärnet hittar du bl.a hos Theofil (konstigt namn för övrigt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska tänka praktiskt. Det verkar som att det här med att skärmen är portabel är viktig. Sätt det som första prio och bygg den enklare variant som du tänkt. Jag tror att du kommer att få mycket nytta även av den enklare varianten (rätt vanlig faktiskt).

Lycka till med byggeriet! / Björn

Ps! Gångjärnet hittar du bl.a hos Theofil (konstigt namn för övrigt...)

Tack för input! Nu bär det av till brädgården.

Mvh / J

P.S The och fil - Allt för din frukost? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte och handlade virke. Glad i hågen.

Photo%202011-08-25%2015%2042%2034.jpeg

Bara att börja snickra då

Photo%202011-08-25%2016%2057%2001.jpeg

Och vad gjorde jag sen? Jo jag tänkte att detta går ju bra så det är ju bara att börja masstillverka bitar då.

556mm var ett mått jag hade i huvudet av någon anledning. Jag måttade och sågade 10 bitar när det plötsligt slår mig; 556?

Det ska ju vara 640! FA-AN!!

Bara att åka till brädgården och köpa nytt virke imorgon då.

Missnöjd. =(

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är man en bit på väg. Sånt här tar ju längre tid än man tror. Speciellt när man gör fel hela tiden.

Nu är det bakstycken som står på tur. Tyvärr hade skivmånglarn hunnit stänga när ramarna blev klara så det får bli en annan dag.

Photo%202011-08-26%2017%2049%2059.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn! Precis det som var planen med plugg. =D

Kan man räkna på vad dessa kommer ha för prestanda?

Dom är 145mm tjocka totalt. Baksidan blir 5mm plywood. Isoleringen blir 2 x 40mm glasfiber med 58mm luftspalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn! Precis det som var planen med plugg. =D

Kan man räkna på vad dessa kommer ha för prestanda?

Dom är 145mm tjocka totalt. Baksidan blir 5mm plywood. Isoleringen blir 2 x 40mm glasfiber med 58mm luftspalt.

Ungefär så här kan du räkna med att absorptionen kommer att bli med 50 mm stenullsskiva. De övre värdena är för 50 mm skiva dikt an mot vägg och den nedre är med 50 mm luftspalt.

/ Björn

post-27276-0-09802600-1314471827_thumb.png

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...