Jump to content
Annons

Störning/interferens i monitorer


Warpfuz

Recommended Posts

Har sedan ett tag haft problem med någon form av störningar i båda monitorer (ESI nEar 05, for the record). Vad jag har kunnat dra för slutsats är att det har något med grafikkortet eller andra kretsar i datorn att göra. Sambandet upptäckte jag nämligen då störningarna varierar med vad som visas på bildskärmarna, om jag exempelvis scrollar i en webläsare så knastrar det mer än om jag flyktigt rör musen. Testade att stänga av och plugga ur båda skärmar ur väggen, men störningarna kvarstod. Försökte även att flytta på telekablarna som går från mixern till monitorerna (dessa går normalt sett bakom bordet och passerar kablaget bakom datorn), tänkte att det kunde vara orsaken men problemet kvarstod.

Detta har inte varit något enormt problem när jag komponerar, för det rör sig om så låga ljud, men då jag mer och mer börjat sänka volymen så blir dessa störningar mer irriterande.

Min eleganta detektiv-slutledningsförmåga har fått mig att tro att det antingen uppstår i RCA-kablarna från ljudkortet (M-Audio Delta 1010LT), som går längs golvet tillsammans med strömkablar till dator, skärmar, monitorer, etc. upp till mixern, eller beror på att tele<>tele-kablarna som går från mixern till monitorerna är dålig (standardkabel, köpt för 50kr hos lokala musikbutiken).

Så, har ni några idéer om vad som skulle kunna råda bot på denna egenhet? Är egenlärd inom detta med studiohårdvara, så kanske har utelämnat någon viktig detalj, men fråga på i så fall.

Edit: Testade just att dra RCA<>tele direkt från ljudkortet till monitorerna, hörde samma typ av störning. Borde utesluta att mixern har något med det att göra? Spelade in ett kort klipp med bruset i fråga. Dra upp volymen en aning, har inte världens bästa mikrofon. http://sonnergard.co...mp/20110824.mp4

För övrigt skall det nämnas att bildskärmarna kör med VGA, köpte dem i min dumhet för några år sedan. Möjligt att även det påverkar?

Edit 2013-10-29: Problemet löst, svar finns här.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena

Nu har jag inte lyssnat på din ljudfil då jag sitter på jobbet vid en dator utan högtalare... Så jag kanske svamlar 😉

Låter som ett grafikskortsproblem. Hade liknande problem för ett gäng år sedan i min laptop när jag skrollade i fönster. Minskade dock drastiskt när jag ställde om i kontrollpanelen för att optimera systemets bakgrundstjänster.

//Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hur har du det kopplat, jordat eller ojordat?

Jordat, så vitt jag vet och kan se.

Upptäckte en liten sak nu som jag faktiskt inte tänkt på. När jag kör med lurarna (Beyerdynamic DT-770) kopplade till mixern så hör jag inte störningarna. Får mig att fundera i banorna att telekablarna till monitorerna från mixern är dåligt skärmade och att den analoga signalen i mina VGA-kablar till skärmarna kan ha med det att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordat, så vitt jag vet och kan se.

Upptäckte en liten sak nu som jag faktiskt inte tänkt på. När jag kör med lurarna (Beyerdynamic DT-770) kopplade till mixern så hör jag inte störningarna. Får mig att fundera i banorna att telekablarna till monitorerna från mixern är dåligt skärmade och att den analoga signalen i mina VGA-kablar till skärmarna kan ha med det att göra.

Så kan det vara - speciellt om det är obalanserade kablar. Med balanserade är risken väldigt mycket mindre (under förutsättning att det är balanserade utgångar från ljudkortet och balanserade ingångar i monitorerna också förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj Warpfuz! Du säger att problemet ökat iom att du lyssnar på lägre volym... Det föranleder mig att tro att du sänkt volymen digitalt (sänkt volymen via datorn). Ett tips jag vill ge då är att du skaffar en extern analog volymkontroll mellan ljudkortet och dina monitorer det borde lösa problemet.. Titta t.ex på en sån här.. http://www.thomann.d...controller.html

Då kan du alltid ha full volym via datorn och då få full ljudkvalitet också.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Har liknande problem, problemet uppstår dock bara när jag har kopplat in subben. Drar jag mina monitor kablar direkt från mitt ljudkort till monitorerna försvinner ljudet och där blir tyst.

Brus: Dator-> USB -> Externt Ljudkort (Focusrite Saffire 6 USB) -> Tele-XLR -> Subben (SW10K ESI) -> XLR-XLR -> Monitorerna (nEar 05 ESI)

Inget Brus: Dator-> USB -> Externt Ljudkort (Focusrite Saffire 6 USB) -> Tele-XLR -> Monitorerna (nEar 05 ESI)

Märkte också att när jag stängde av min ena skärm minskade bruset när jag har subben i. Detta brus upplever jag inte när jag har tagit bort subben.

Lyckades bli av med bruset ett tag. Sedan var jag iväg på semester och när jag kom hem var min dator ihop plockad och rummet nymålat. Kommer inte ihåg hur de satt.

Även jag har inget problem när jag har mina hörlurar inkopplade i ljudkortet. Där jag köpte sladdarna sa att de var balanserade, tycker det är konstigt att de skulle ha ljugit för mig.

Lösning någon?

Puss

Redigerat av Que
Link to comment
Dela på andra sajter

Har liknande problem, problemet uppstår dock bara när jag har kopplat in subben. Drar jag mina monitor kablar direkt från mitt ljudkort till monitorerna försvinner ljudet och där blir tyst.

Brus: Dator-> USB -> Externt Ljudkort (Focusrite Saffire 6 USB) -> Tele-XLR -> Subben (SW10K ESI) -> XLR-XLR -> Monitorerna (nEar 05 ESI)

Inget Brus: Dator-> USB -> Externt Ljudkort (Focusrite Saffire 6 USB) -> Tele-XLR -> Monitorerna (nEar 05 ESI)

Märkte också att när jag stängde av min ena skärm minskade bruset när jag har subben i. Detta brus upplever jag inte när jag har tagit bort subben.

Lyckades bli av med bruset ett tag. Sedan var jag iväg på semester och när jag kom hem var min dator ihop plockad och rummet nymålat. Kommer inte ihåg hur de satt.

Även jag har inget problem när jag har mina hörlurar inkopplade i ljudkortet. Där jag köpte sladdarna sa att de var balanserade, tycker det är konstigt att de skulle ha ljugit för mig.

Lösning någon?

Puss

Är det brus eller brum? http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Är du säker på att kablarna är ok? När du går till subben och sedan därifrån till monitorerna, så får du ju en längre signalväg genom kablarna och därför också större risk att störningar kommer in på vägen. Med balanserad överföring är risken för att störningar ska komma in på vägen väldigt mycket mindre än med obalanserad, så det kan rentav vara så, att någon kabel är felkopplad eller att någon ledare har gått av.

Testa att byta kablarna mellan höger och vänster, både när det gäller mellan ljudkort och sub - och mellan sub och monitorer, så märker du om störningarna flyttar sig eller om de är kvar i samma monitor och kan på så sätt förhoppningsvis hitta orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du månne en kabel från CD/DVD-läsaren till ljudkortet?

Start -> Kör -> Skriv sndvol32 -> OK

Gå upp i Alternativ-menyn och välj Egenskaper

Klicka för varenda ruta för att se både alla verkliga och virtuella ingångar.

Sätt 'Ljud av' på alla kanaler du inte behöver, förmodligen allt utom Huvudvolym och Wave.

från tråden Fräsande ljud från hårddisken i hörlurarna - vad gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det brus eller brum? http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Är du säker på att kablarna är ok? När du går till subben och sedan därifrån till monitorerna, så får du ju en längre signalväg genom kablarna och därför också större risk att störningar kommer in på vägen. Med balanserad överföring är risken för att störningar ska komma in på vägen väldigt mycket mindre än med obalanserad, så det kan rentav vara så, att någon kabel är felkopplad eller att någon ledare har gått av.

Testa att byta kablarna mellan höger och vänster, både när det gäller mellan ljudkort och sub - och mellan sub och monitorer, så märker du om störningarna flyttar sig eller om de är kvar i samma monitor och kan på så sätt förhoppningsvis hitta orsaken.

Jag hör ljudet av när datorn arbetar samt när jag scrollar. Kan lägga upp klipp på det. Har kommit fram till att bruset minskade när jag stängde av den ena skärmen. Hur kollar jag om sladdarna är okej? Jag litade såklart på JAM där jag köpte dem ifrån. På vilket sätt skulle kablarna kunna vara felkopplade? Och hur kollar jag ledaren? Störningarna är i båda monitorerna, och testade med att flytta sladdarna innan idag, ingen skillnad kan ge det ett försök sen igen.

🙂

Utan skärm på: http://data.fuskbugg.se/skalman02/9c7b9495_IMG_0310.MOV

Med skärmen på: http://data.fuskbugg.se/skalman02/57b048e5_IMG_0313.MOV

Uppdatering

Kom fram till att felet ligget i skärmen förmodligen. När jag drog en förlängningskabel från köket upp till mitt rum (Alla våra kontakter är jordade i huset ändå.) Så slutade brummet och det blev tystare. Nu till frågan hur löser jag det med skärmen. Skärmen är en Dell 1702FP

Uppdatering 2

Blev helt tyst när jag drog alla sladdar förutom monitor och sub sladdarna genom köket. El fel?

Någon?

Puss

Redigerat av Que
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Halloj Warpfuz! Du säger att problemet ökat iom att du lyssnar på lägre volym... Det föranleder mig att tro att du sänkt volymen digitalt (sänkt volymen via datorn). Ett tips jag vill ge då är att du skaffar en extern analog volymkontroll mellan ljudkortet och dina monitorer det borde lösa problemet.. Titta t.ex på en sån här.. http://www.thomann.d...controller.html

Då kan du alltid ha full volym via datorn och då få full ljudkvalitet också.

Ja, nej, alltså... det var inte så jag menade. =) Ljudet från ljudkortet är så högt det kan bli, var jag sänker volymen är på den analoga mixern. Kopplingen från datorn till monitorer är [dator/internt ljudkort]>[mixer]>[monitorer].

Hårdvaran jag använder så är den listad en gång för alla:

ESI nEar 05 - monitorer

Behringer RX1202FX - analog rackmixer

M-Audio Delta 1010LT - internt ljudkort

2x ViewSonic VA703b - 17" VGA-skärmar

Beyerdynamic DT770 Pro - lurar från mixern

Och nej, inga kablar kopplade direkt från DVD-läsare till ljudkort.

Edit: Vad jag har för mig att jag redan verifierat är att knastret/bruset kvarstår i monitorer även om jag stänger av och pluggar ur VGA-skärmarna. Är inte säker på hur jag gjorde sist jag kollade, och har inte tid att felsöka det nu, men återkommer med rapport ikväll.

Edit2: Hann slänga ihop en snabb skiss över hur det är kopplat. Hoppas den makar sans.

kopplingsskiss.jpg

Edit3: Har nu felsökt ytterligare. Som jag sa är missljudet relaterat till vad som visas på skärmarna, märks beroende på program som körs och vad som används. Testade att dra ur både ström och VGA-kopplingen till grafikkortet för skärmarna, ljudet kvarstod i monitorerna. Tolkar det som att den analoga signalen i VGA-kablarna inte är problemet.

Hittade en annan 1/4"<>1/4"-monokabel som var lite kraftigare och guldpläterad i ändarna, testade att dra den från ena monitorn till CTRL OUT på mixern, samma oljud.

Testade att vända på RCA-kablarna i CD/TAPE-sektionen, där in/out är kopplat mellan ljudkort och mixer, alltså byta från L till R på dem. Samma problem.

Testade att dra XLR<>XLR (från mixerns MAIN OUT till ena monitorns XLR-ingång), hörde exakt samma brus.

Börjar få känslan av att det är de två uppsättningarna dubbla RCA-kablar till och från ljudkort/mixer som är ansvariga.

Edit4: Fast det är klart, eftersom störningarna som sagt beror på signalen från grafikkortet (olika mycket störning beroende på vad som rör sig på skärmarna) men jag har verifierat att det inte är skärmarna som bär skulden, så är det väl kanske troligt att någonting i själva datorn stör?

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bumpar tråden lite lätt då problemet kvarstår för mig. Läste på lite om IRQ för ett litet tag sedan och har undersökt om det var spöket i dramat, men så verkar inte vara fallet. Tycker inte heller att de störningar jag upplever låter som om de skulle vara IRQ-relaterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha.. Grafikkort och ljudkort sitter för nära varandra i datorn.. Försök byta plats så att ljudkortet kommer så långt som möjligt i från grafikkortet.. Det kan nog lösa ditt problem får vi hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jag var rädd för det. Vad jag minns så sitter grafik/ljudkort på ett sånt sätt så att jag inte kan flytta runt dem (grafikkortet tar upp två PCI-e på grund av dess fläskiga fläktar och ljudkortet tar den enda PCI-platsen som finns på moderkortet). Skall ta en kik för säkerhets skull senare ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Testade att flytta runt lite i burken, med oförändrat resultat.

asus_p6t_deluxe.jpg

Förut satt grafikkortet på den blåa PCI-e-platsen och ljudkortet på den undre PCI-platsen (fläktarna för grafikkortet tar en extra plats). Flyttade ner grafikkortet till den vita PCI-e-platsen och ljudkortet fick hoppa upp en PCI-placering. Så egentligen är de lika långt ifrån varandra som förut, om man bortser från grafikkortets fläktar, men i vilket fall så upplever jag ingen skillnad i störningarna.

Edit: Vad som är lite fascinerande är att jag nu hör (var säkerligen samma innan, bara att jag aldrig kollade upp det) samma störningar som kommer ur högtalarna från själva datorn. Lägger jag mig på knä med örat intill fläktöppningen på sidan och scrollar i webläsaren så hör jag störningen väldigt högfrekvent (tänk syrsa, fast inte lika hög volym) inifrån datorn. Svårt att avgöra exakt varifrån, men när jag flyttar örat runt i chassit tycker jag mig höra det från processorn, eller åtminstone någonstans på moderkortet där processorfläkten sitter. Tycker inte att det låter som det kommer från ljud- eller grafikkortet.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen problemet. Vissa outboardburkar är känsliga för det där (beroende på jordning och annat).

Det kan också bero på att fel kablar går för nära varandra eller inte är skyddade (audio, data, vga, ström etc).

Se till att ljudkablar ligger för sig och håll gärna usb-kablar ifrån dem. Har hjälpt ett par gånger när jag har varit med och felsökt och har du tur hjälper det något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på interna störningar i datorn, eller möjligtvis jordloop.

Testa att koppla ljudkortet direkt till monitorerna, så minskar risken för jordloop och du kan utesluta mixern helt. Det verkar inte som det finns någon hörlursutgång på kortet, synd, det hade varit idealiskt för att utesluta jordloop. Har du några batteridrivna högtalare du skulle kunna testa med?

Det är också värt att uppdatera samtliga drivrutiner i datorn om du inte redan gjort det, speciellt ljudkort, grafikkort och moderkort (BIOS, eventuella specialdrivrutiner för lagring mm). Jag har haft såna här störningar och de beror nästan garanterat på att ljudkortet plockar upp "oljud" från grafikkortet och/eller moderkortet, som du redan var inne på. I vissa fall kan uppdaterade drivrutiner hjälpa eftersom de förändrar hur grafik/ljud/moderkort kommunicerar.

Problemet är lite lömskt, jag skulle tro att det genereras "en" störning varje gång bildbuffern på grafikkortet uppdateras, eller möjligtvis när du generar "input" med mus/tangentbord. Se om du får störningar när datorn visar en animation eller liknande, dvs rörlig bild utan ljud (volymen måste antagligen vara uppdragen för att störningen skall höras). Får du störningar utan "input" kan du utesluta mus/tangentbord. Om ökat avstånd mellan grafik och ljudkort inte hjälper plockar ljudkortet upp störningarna via pci-bussen.

Den här typen av störningar är ganska vanligt på laptops och moderkort med inbyggda ljudkort av halvdan kvalitet, men har man otur är kombinationen moderkort, grafikkort och ljudkort problematisk även med ett hyggligt ljudkort. Kolla om du kan låna ett externt ljudkort av nån kompis, det löser antagligen problemet.

En elektroniknörd skulle kunna "beefa" upp matningsfiltreringen på ljudkortet med några kondensatorer/spolar, men det är nog sista utvägen.

PS det finns ibland inställningar för att minska elektriska störningar i BIOS som kan hjälpa, kolla efter "spread spectrum".

edit:stavning

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

PPS Att du hör störningen inifrån datorn (utan högtalare) beror antagligen på att komponenter i strömförsörjningen (kondensatorer, spolar mm) vibrerar i takt med belastningen från grafikkortet. Jämför med en transformator som kan surra i takt med nätfrekvensen, eller gammel-TV som piper t.ex.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en liten testsession med svågern ikväll, spånade och testade det mesta, några saker vi gjorde/kom fram till:

- Bytte ut grafikkortet, ingen skillnad.

- Plockade ut ljudkort (kablar kopplade från högtalare till mixer och mixer till kabelknippet som normalt sett sitter i ljudkortet), liten skillnad. Om kablarna till högtalarna satt i mixern hördes störningen svagt (när mixern inte var kopplad till något ljudkort), drogs kablarna ur mixern hördes ingen störning.

- Flyttade om vägen kablarna till högtalarna och mixern går, ingen skillnad.

- Jordade grenkontakten för dator och högtalare (drog en tunn kopparkabel från jord på grenuttag till element) ingen skillnad.

- Kopplade än en gång direkt från högtalare till ljudkort (samt flyttade runt kablarna i olika lägen), ingen skillnad.

Iakttagelser:

- Samma störning hörs som sagt inuti datorn, jag tycker mig positionera det till faggorna kring processorn, men kan lika väl vara moderkortet i sig.

- Ett exempel på en situation då jag upptäckte samma störning fast konstant och rent olidlig var när jag startade spelet Minecraft. Vet inte exakt vad som jobbar då, men då är det inte fråga om korta sekvenser knaster utan ett konstant missljud som varierar efter vad grafikkortet ritar ut. Flyttas fokus i spelet från mörkare till ljusare områden så varierar tonhöjden på missljudet.

- Svågern, som har betydligt mer ellära än vad jag behärskar, misstänkte efteråt att någon kondensator på moderkortet spökade. Detta var lite svårt att testa, har inte ett exakt likadant moderkort att tillgå, samt år något mer bökigt att byta ut.

- En spontan tanke var att skaffa bättre isolerade ljudkablar, men om så är fallet att någon kondensator spökar (notera att vi testade att jorda) så borde ju störningen kvarstå, hur bra skärmad kablarna än är.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att din svåger är på det spåret! Jag tänkte svara att det kan bero på en uttorkad elektrolytkonding som ligger mellan strömförsörjningen och jorden mellan nätaggregat grafikkort (främst). Alla dom där små silverfärgade sakerna som står rätt upp är sånna.. Blir dom torra så kan dom t.om bidra till aukustiska fenonmen (att du kan lyssna direkt mot moderkortet och höra störningen). Dock brukar elektrolytkondensatorer dock hålla minst 5 år innan dom torkas ut om dom inte utsätts för extrem värme.. Man brukar kunna se att dom torkat genom att en fet svart gummipackning brukar vilja jäsa/pressa ut ur baken på dom.. Sen luktar dom illa också (som kattpiss ungefär)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, datorbygget är ju tämligen nytt (alla komponenter förutom ljudkort köptes in för mindre än ett år sedan). Måndagsexemplar i all ära, men en ren förslitningssak känns inte troligt. Skall undersöka din teori imorgon.

Tack till alla för svar så här långt! Det uppskattas verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst alla svar och vet inte om detta har sagts, men jag skulle sätta mina pengar på att du har råkat ut för en jordloop. Det hände mig med exakt samma symptom som du har. Jordloopar uppstår om datorn skickar ut spänning på jorden (räcker med ytterst lite) så det uppstår en potentialskillnad mellan datorn och högtalarna. Denna potentialskillnad uppenbarar sig då som oljud i högtalarna.

Det enklaste sättet att åtgärda detta är att lyfta jorden mellan ljudkortet och högtalarna, men då krävs det att du kör med balanserade signalkablar. RCA är obalanserat och då behövs jorden som referens, men du kan prova att sätta en DI-box med jordlyft emellan. Försvinner oljudet då så vet du vad det beror på.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst alla svar och vet inte om detta har sagts, men jag skulle sätta mina pengar på att du har råkat ut för en jordloop. Det hände mig med exakt samma symptom som du har. Jordloopar uppstår om datorn skickar ut spänning på jorden (räcker med ytterst lite) så det uppstår en potentialskillnad mellan datorn och högtalarna. Denna potentialskillnad uppenbarar sig då som oljud i högtalarna.

Det enklaste sättet att åtgärda detta är att lyfta jorden mellan ljudkortet och högtalarna, men då krävs det att du kör med balanserade signalkablar. RCA är obalanserat och då behövs jorden som referens, men du kan prova att sätta en DI-box med jordlyft emellan. Försvinner oljudet då så vet du vad det beror på.

http://www.thomann.de/se/millenium_die_dibox_passiv.htm Typ en sådan, eller något liknande? Läser på lite om teorin så jag förstår innan jag väl köper något. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklast att testa med enbart hörlurar (eller batteridriven högtalare, typ mobilhögtalare) om det går. Försvinner problemet då = jordloop. Försvinner det inte = moderkort (troligast). DI funkar väl också, men den är ju inte riktigt tänkt att sitta i line-signalkedja. Du har dessutom obalanserad signal mellan dator och monitorer,så du kan inte lyfta jorden, obalanserad signal måste ha jordreferens.

Nyckeln är att testa med minimalt antal komponenter för att isolera problemet. Dator (+ljudkort) + hörlurar är enklaste som går att få till, och du har ingen strömförsörjning i externa enheter som kan ge jordloop. Batteridriven utrustning kan inte heller ge jordloopar. Jag skulle sätta en peng på att det är datorn (antagligen moderkortet) som är störkällan, men det är snudd på omöjligt att veta utan att testa sig fram...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det inte riktigt är vad en DI-box är till för, men om den löser problemet så varför inte. Vitsen med en DI-box är ju att den balanserar signalen, och då behövs inte längre jorden som referens, vilket innebär att man kan lyfta den. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag hade precis samma problem som TS, och nu har jag visserligen balanserade utgångar från ljudkortet, men jag skruvade bara isär kablarnas kontaktdon, tog fram saxen och klippte av jorden så var problemet borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på det...

Det stämmer som du säger henk2055, så länge man får balanserad signal ut spelar det ju ingen roll om utgången från ljudkortet är obalanserad, fel av mig.

Vet inte om impedansanpassningen i en DI möjligtvis påverkar ljudet negativt (den är ju tänkt för typ gitarrsignal), men för att hitta felet spelar det ju ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Det här är väl nästan snudd på regelvidrig trådbumpning, men efter två år så dyker jag in igen med min lösning ifall någon annan kämpar med liknande problem! 🙂

Efter att ha läst och skummat igenom det mesta som Google gav mig på sökord som "interference PCI sound card graphics card hum noise" och liknande så har jag testat följande:

- Dragit ström från jordat uttag i köket/andra jordade uttag.

- Ersatt grafikkort

- Ersatt nätagg

- Ersatt internt PCI-ljudkort med extern USB-mixer (inbyggt ljudkort)

- Pluggat ur samtliga USB-kopplingar så som mus/tangentbord, dongles, hubbar, kameror, etc.

- Pluggat ur skärm

- Dragit direkt från ljudkort till monitorer (dvs uteslutit mixer)

- Undvikit att ljud- och strömkablar löper parallellt

- Plus flera mer eller mindre kreativa felsökningar

Exakt samma surr/knaster med samma mönster (knarrande ljud vid scroll i webbläsare, konstant surr/knaster vid 3D-rendering i spel) har kvarstått efter förändringen, ingenting av ovanstående har alltså fått missljudet att upphöra.

Efter att ha läst en del samt hört med lokala musikaffären så blev min slutgiltiga lösning att köpa ett par DI-boxar. Efter att ha kopplat in dessa mellan mixer och monitorer (obalanserad tele från CTRL OUT till DI-box, balanserad XLR från DI-box till monitor) så försvann missljudet helt. DI-boxarna som jag köpte är Leem FDR-60. Märker ingen förändring/försämring i ljudkvalité med boxarna inkopplade, åtminstone inte så att mina otränade öron reagerar på någon skillnad. Vid slutmix och finlir använder jag mina DT 770-lurar i vilket fall.

Källan till störningen är jag fortfarande osäker på, är ingen expert på el eller ljud. Vad jag förstått av det jag läst och sett på YouTube så är det inte ovanligt att brum kan uppstå när det är en liten spänningsskillnad mellan inkopplad utrustning, även om dessa är kopplade till samma vägguttag. Det missljud jag har upplevt var inte ett konstant, brummande ljud dock, men bottnar säkert i dålig jord i vilket fall. En stilla fundering är varför missljudet försvinner när jordlyft-switchen står på OFF, men kommer tillbaka när jag slår den till ON. Även i instruktionerna står det "if internal noise occurs...you have to move the ground switch to the on or off switch". Någon kunnig som har en förklaring?

Slutet gott, allting gott! 🙂 2x300kr var det definitivt värt för DI-boxarna som fick tyst på oljudet.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade oxå störningar om jag kopplade in monitorerna i en grendosa där det satt andra grejer före,tex datorn eller mixer bord, Men om jag kopplade monitorerna i första gendosan(den närmast vägguttaget) och sedan kopplade alla andra strömkällor efteråt (längre bak i kedjan) så blev det tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

- Dragit ström från jordat uttag i köket/andra jordade uttag.

- Ersatt grafikkort

- Ersatt nätagg

- Ersatt internt PCI-ljudkort med extern USB-mixer (inbyggt ljudkort)

- Pluggat ur samtliga USB-kopplingar så som mus/tangentbord, dongles, hubbar, kameror, etc.

- Pluggat ur skärm

- Dragit direkt från ljudkort till monitorer (dvs uteslutit mixer)

- Undvikit att ljud- och strömkablar löper parallellt

- Plus flera mer eller mindre kreativa felsökningar.

Har du balaserade kablar (XLR eller tele TRS) från kort till monitorer?

Kul att det löste sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...