Jump to content
Annons

Hur åstakommer man detta?

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan

Jag har en fråga, just nu håller jag på med en filmproduktion där en en röst kommer att prata i stadens högtalare för sevilförsvaret.

Detta är effekten jag vill åt >

(00:17 börjar rösten)

Jag antar att man måste duplera rösten ett antal gånger och "offset'a" dom lite grann och sänka ljudnivåerna olika för varje högtalare. Samt lägga till reverb och eko? Har provat lite men jag får inte riktigt till det. Vet inte riktigt vad jag skall applicera. Orginalklipp är bara ett klipp där en man pratar, väldigt torrt ljud. Jag använder mig av fullversionen av Cubase 6 om det skulle vara till någon nytta. Vi är otroligt tacksamma för svar!

/Mvh Patrik

Redigerat av Gäst
Annons
Postat (redigerat)

Jag skulle prova att köra talet genom en gitarrstärkare eller plugg för att få fram disten. Skär botten och topp och boosta runt 1 kHz. Lägg på lite delay och lite reverb.

Hälsningar / Björn

Redigerat av wellness music
Postat

Ta gärna nån impuls från ett stadium eller annat riktigt stort ställe och lägg som reverb, samt göra som wellnes skriver för att få megafoneffekt. Delaya gärna verbet innan så det låter som om det kommer från flera olika ställen.

PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Tack så mycket för era svar! Jag funderar på att göra detta klipp i 5.1 för de skulle vara ganska häftigt om man hörde de från alla olika håll. Så jag funderar på att göra fyra olika ljud, de närmast kommer snett framifrån, näst närmast (ganska långt borta) snett bakifrån och ännu längre bort på långt avstånd. Så om man gör som björn sa fast man skippar delay och "offset'ar" de olika kanalerna lite gran, ungefär som i videon, först hör du bara en megafon, sedan hör du de andra samtidigt på långt avstånd.

Men hur menar du med att köra talet "genom en gitarrstärkare"? (kanske jag skall tillägga att jag är ganska ny på detta med ljud och musik)

Och med impuls menar du inbyggd reverb-plugin för stadium? Har Cubase någon imbyggd impulsreverb med stadium-settings?

/Mvh Patrik

Postat (redigerat)

Spela upp ljudet genom en högtalare och spela in det igen med mikrofoner som befinner sig på olika avstånd från högtalarna (och olika riktning). Så gjorde George Lucas när han gjorde "Sista natten med gänget" och behövde en liknande ljudeffekt.

Edit: Komiskt att jag nämnde just George Lucas, såg nu att du har THX-loggan som avatar :rolleyes:

Redigerat av Jetblack
PatteBoy (oregistrerad)
Postat

Jag har en plugg som jag använt till liknande grejor. Kommer inte ihåg var jag hittade den, men den är freeware.

http://dl.dropbox.com/u/14938577/Telephone.dll

+ någon impuls som stratsvante sa.

Vart hittar man sådanna t.ex. Stadium Impuls'er?🙂

/Mvh Patrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.