Jump to content
Annons

Fantommatning avger tjut


Korkbeat

Recommended Posts

Jag har kopplat en trafo/filter till mitt mixerbord för att kunna använda mig av dess fantommatning (ordinarie strömförsörjning saknas). Det är en trafo som använts till en telefon tidigare och levererar cirka 48 volt (jag har jämfört med mina ljudkort som också ligger omkring 48 volt, alltså verkar spänningen inte behövas vara exakt 48 volt). När jag kopplar in mina kondensatormikrofoner hör man dock ett lågmält tjut (ca 1760 hz). Det är inte starkt, men det hörs vid förstärkning av signalen. Det är inte heller en ren sinuston utan låter mer som man tänker sig ett tjut...?

Nu till min fråga. Är det någon som upplevt samma ljud i samband med påkoppling av fantommatning? Är mikrofoner så känsliga att det helt enkelt krävs en renare strömförsörjning, kan det bero på att det är en budgetmikrfon eller kan det vara något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är spänningen stabiliserad med glättningskondensatorer? Annars kan det säkert bli en del strul.

Kan trafon leverera tillräckligt hög ström? Lämnar den för lite ström när den belastas, så hjälper det inte att det är 48V obelastat. Mät alltså spänningen när du har kopplat in micken också och se om den fortfarande håller sig på 48V då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Korkbeat.

Berätta lite mer om hur du kopplat.

- är det till exempel matchade 1% motstånd på 6,8 kOhm? Helst skall man ju försöka matcha närmare än så.

- trafo till telefon? Är det en spänningsomvandlare inuti, eller menar du exakt det du skriver? Hur väl glättad är spänningen från "trafon", det är hyfsat känsligt att den är relativt ren från störningar, kan du mäta på nåt sätt?

Berätta också vad det är för mick, de beter sig rätt olika.

P48 som standarden heter tillåter mellan 44 och 52 Volt före motstånden och varje mick skall kunna dra 10 mA.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag var lite slarvig med beskrivningen av trafon. Den liknar alltså en vanlig trafo/likriktare till en hemtelefon, stereo eller vad som helst, men den levererar 48 V likström, ca 15 watt enligt den tryckta specen. Därför har jag ingen aning om hur den är konstruerad, men jag får för mig att den borde hålla måtten för att kunna driva fantommatning? Självklart kan jag öppna den och försöka se efter vad det sitter för komponenter i den, men vet inte om det skulle lösa problemet? Jag har konstaterat att det inte blev något spänningsfall varken när jag kopplade i mikrofonen eller slog på/av fantommatningen för övriga kanaler.

Mixerbordet matas med +18V, -18V & +48V. Trafons plus är kopplad till 48V och minus till jord tillsammans med jorden för 18 volten. Verkar som att detta är det enda sättet att koppla, eller borde fantommatningen ha en egen jord?

Mikrofonerna som jag testat hittills är AKG SC-1. Ska försöka få tag på någon annan och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det bli intressant. Du har alltså ett mixerbord med en ingång för +48 Volt avsedd för fantommatning? Om det är fallet bör ju mixerbordet inte vara problemet om det inte är trasigt förstås. Den gemensamma jorden bör vara den som ska användas för fantomspänningen också.

Enligt trafons specifikationer ska du kunna dra 15 Watt vilket i teorin ger drygt 300 mA och är fullt tillräckligt för ändamålet.

Ändå dras du med ett brum...

Om du inte har tillgång till oscilloskop så skulle jag börja med att peta in en kondensator på ca 1000uF och minst 100V för att se om det är ett glättningsproblem. "Brumfrekvensen" är dock lite för hög tycker jag för att vara nätbrum. Troligtvis lutar det mer åt någon slags självsvängning som beror på instabilitet eller helt enkelt en felkoppling nånstans. Använder du jordade uttag för mixerbordet och 48 Voltstrafon? Är det en sk spartrafo (Gud förbjude) så kan det vara orsaken till självsvängning. Följande tips får du endast utföra om du har tillräckliga kunskaper i el och jag tar inget ansvar för eventuella följande tråkigheter. Om man kopplar bort jordförbindelsen (om det finns någon) från 48 Voltstrafon på primärsidan, 230 Volt, märker man snart om det är det som är bekymret. Håll fingrarna i styr!

Skulle vara kul att se mixerbordet och kanske till och med ett schema på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för tipsen! Mixerbordet är av modell Aries Astrid och saknar både kopplingsschema och strömmatning (och info på nätet). Jag har scannat kretskorten men brukar helt enkelt följa med fingret medan jag vänder och vrider på kanalerna för att hitta rätt. Jag ska lägga upp bilder från studion imorgon och kan posta en på mixerbordet här på forumet då 🙂

Jag ska se efter om det kan ha något med jorden att göra. Jag vill minnas att det är en ojordar trafo för fantommatningen. Spartrafo eller ej vet jag inte hur jag tar reda på, men om så är fallet, betyder det att det krävs en helt annan lösning för att bli av med ljudet?

Mvh /Jonathan

Ps.

Om någon råkar veta hur man får tag på ett par ampere med +-18V utan att handla beggad mixer-PSU för 10 000 så får man gärna höra av sig 🙂 Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...