Jump to content
Annons

Vill bli kompositör


borgona (oregistrerad)

Recommended Posts

borgona (oregistrerad)

De flesta..?

Nja, vet inte riktigt där. Ta en typiskt Bruno Mars eller GaGa låt. Det är väldigt mycket pumpa pumpa (kanske inte just i deras, men...), och 4 Chord Song 😛 Slingor som löper på. Går snabbt att göra i Magix Music Maker (som jag inte använder längre, lätt ersatt av Cubase Artist).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
borgona (oregistrerad)

Nita tråden? Jag gjorde den verkligen inte för det, men det kanske kan vara en bra sak? By the way, vad innebär en brun portfölj med en liten vit namnlapp?

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Att friheten är över.

Nu hänger jag inte riktigt med... Tråden har en sådan.

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Aaaah , Jag menade mappen dom oftast har på en när man ska in i finkan eller psyket.

Jo, för det hör ju tråden till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, vet inte riktigt där. Ta en typiskt Bruno Mars eller GaGa låt. Det är väldigt mycket pumpa pumpa (kanske inte just i deras, men...), och 4 Chord Song 😛 Slingor som löper på. Går snabbt att göra i Magix Music Maker (som jag inte använder längre, lätt ersatt av Cubase Artist).

Men varje ton är väl lik väl "exakt skriven" gällande vilken ton det är som spelas, när tonen spelas och hur lång den ska vara? Om det är fyra-ackordsmirakel och slingor eller inte är väl en annan fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Men varje ton är väl lik väl "exakt skriven" gällande vilken ton det är som spelas, när tonen spelas och hur lång den ska vara? Om det är fyra-ackordsmirakel och slingor eller inte är väl en annan fråga?

Mhm. Får väl säga att det är från låt till låt. Men, vad vet jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra svar, Johnny Boi!

Förresten tror jag, att många, som väljer att bli kompositörer (och orkar slåss mot oddsen) är folk som inte kan låta bli. Jag började själv redan skriva små stycken (alltså klassiskt inspirerade och utskrivna på noter), när jag var 7, utan en tanke på att "lära" eller "leva på" musik. Det är också nånting man bara gör, och sen blir man bättre och bättre. Om det däremot inte går att få ut det man hör inom sig på något vettigt sätt, så måste man ju lära sig ett instrument och noter. Tycker jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

borgona (oregistrerad)

Jättebra svar, Johnny Boi!

Förresten tror jag, att många, som väljer att bli kompositörer (och orkar slåss mot oddsen) är folk som inte kan låta bli. Jag började själv redan skriva små stycken (alltså klassiskt inspirerade och utskrivna på noter), när jag var 7, utan en tanke på att "lära" eller "leva på" musik. Det är också nånting man bara gör, och sen blir man bättre och bättre. Om det däremot inte går att få ut det man hör inom sig på något vettigt sätt, så måste man ju lära sig ett instrument och noter. Tycker jag i alla fall.

Bra svar från dig också! Jag vet inte hörrni... Jag måste grubbla vidare. Grejen är mestadels att jag skulle vilja jobba med film. Animering vore skitcoolt, men det är bara det att det känns som ett ganska otacksamt jobb. Man lägger ned månader och sliter som ett djur, för att sedan stå 8 minuter in i eftertexterna (för att citera något tidigare inlägg 😛), som ingen ändå bryr sig om. När 80% har gått lol 😛 Ingen Oscar där inte. Inget kändisskap. Inte för att en kompositör kanske är så tok känd, men Hans Zimmer får i alla fall gå på Oscars galan 😛

Redigerat av borgona
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta..?

Hehe, kanske ska förklara närmare hur jag tänker. 🙂

Ta trummor till exempel. Nu vet jag såklart inte, men jag tror och antar att det inte är många poplåtar som när de komponeras har ett trumspår där alla slag är förbestämda. Känns mer som att de grundläggande kompen är förbestämda, men sedan när det kommer till inspelning så är det mycket upp till trummisen att improvisera fill, förändra komp, o.s.v. Om man sedan tänker på en kompgitarr tror jag inte att de gått igenom låten och bestämt up/downstrokes liksom... Det jag ville peka på var att i många genrer så "komponeras" mycket av detaljerna i stunden då stycket spelas, när stycket skrivs går man mer efter riktlinjer ("spela de här ackorden ungefär så här"), medan man i klassisk musik ofta tar hänsyn till alla små detaljer redan vid komponerandet av stycket.

Eller har jag helt fel i detta?

Hmm....totalt sett kanske allt detta var en något haltande poäng utan större betydelse för debatten... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

(jag tror tvärtemot att det mesta av skriven musik faktiskt är genomtänkt och komponerad in i minsta detalj...även pop..)

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här kommer jag från ingenstans med ett ganska slumpmässigt svar! men jag beundrar ett av Hans zimmer värk! (tillsammans med John powel) En låt som dom har komponerat till filmen "kung fu panda"! mycket fint och välgjort värk!

Det hjälpte nog ingenting! men bara kul att dela med sig!

Här är den ifall någon vill höra! Min länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att läsa den här diskussionen. Flera gånger har nämnts att läsa böcker i musikteori. Kan ni rekommendera någon eller några specifika verk? Vilka böcker eller författare är erkända i musik? Finns det någon "Bibel för musiker" när det kommer till musikteori respektive arrangering?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Mitt enda tips till dig är att planka(ta ut så många ackord och melodier och skriv helst ner det i noter) några av dina favoritlåtar av t ex Zimmerman. På detta sätt får du en annan känsla och inblick i låtens uppbyggnad, melodi och harmonik. Detta gör att man får in musikaliska intryck på ett helt annat sätt än att bara lyssna. Det är hela grunden för hur t ex de flesta stora musiker har lärt sig, lyssna och härma och till slut gör man nåt eget av allt detta. Helt enkelt planka, planka....

Lycka till....

Jag sorterade partitur (det heter väl så, ...noter för symfoniorkestrar) efter min avlidne svärfar nu på semestern. Han ledde orkestrar, var musiklärare, och har fyra stimmade verk. Hur som helst så dök "Te Deum" upp vilken jag började läsa lite av noterna (japp, det är den som används som signaturmelodi för Melodifestivalen) och kom att tänka: "Är inte denna rätt lik, eller rätt plankad" i Star Wars?" Jag funderade lite mer om andra välkända toner från Star Wars liknade nåt klassiskt, och är inte romantiska "Han Solo och Leia's theme" från E5 rätt lik "Wienervalsen"? (Namn på låtarna tog jag från huvudet. Jag är inte så insnöad på Star Wars som man kan tro... Jag lyssnade mycket på filmmusik i unga år.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...