Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Populära inlägg

Soxic

Edit

Hur brukar ni spela in era stämmor? Gör ni det med fullt ös, trummor, bas, elgitarr och hela kittet eller brukar ni skala av och bara köra leadsång och en takt för att kunna höra bättre? Jag har märkt att det är otroligt viktigt att få till inte bara harmonin/tonen i sig, utan även att matcha leaden i takt och längd. Om stämman drar ut på ordet bara en aning mer än leaden så blir det lite konstigt?

Ja, det blir väldigt konstigt om stämman ligger fel. Antingen får man vara väldigt petig i tagningarna (flera tagningar, några ord i taget), eller så kan du ta hjälp av Melodyne eller VocALign. <-- länk

Edit: lade till länk till VocALign.

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar du två steg ner från C (vita tangenter) blir det: A <- B <- C

Jo, fast i min värld blir det endast tre kromatiska steg (när själva intervallet i fråga är fyra kromatiska steg).

Vad jag tror att jag försöker säga är att man inte kan säga att sexten ligger "en ters neråt", eftersom det ju inte är riktigt sant. Såvida man inte menar liten "LITEN ters neråt" men "STOR ters uppåt".

Förvirrande är det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Hur brukar ni spela in era stämmor? Gör ni det med fullt ös, trummor, bas, elgitarr och hela kittet eller brukar ni skala av och bara köra leadsång och en takt för att kunna höra bättre? Jag har märkt att det är otroligt viktigt att få till inte bara harmonin/tonen i sig, utan även att matcha leaden i takt och längd. Om stämman drar ut på ordet bara en aning mer än leaden så blir det lite konstigt?

Laer dig leadsparet och laegg dina staemmor sa tight som moejligt gentemot leaden. Spela in ett gaeng med dubbar sa du far en fet koer.

Se till sa du har bra lyssning och hoer musiken bra men taenk pa att minimera laeckage in i micken. Det kan du goera genom att anvaenda lurar, helst av den sorten som aer slutna.

Se till att du fokuserar pa tonen och att den ligger cleant. Laett haent att man inte alltid hoer naer man sjunger att det var lite smasurt nagonstans, sa lyssna ofta efter hur du presterar.

Innan du goer detta aer det bra om du traenar upp ditt gehoer och allmaenna kaensla for staemmor enligt mieteks foerslag. Visst, ga gaerna in pa youtube och kolla upp lite tips men det aer du som maste goera jobbet i slutaendan sa da aer det dina kunskaper som saetter graenserna.

Bra, da har du fatt hoera min asikt sa du kan ga nu om du vill. Tack, tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du goer detta aer det bra om du traenar upp ditt gehoer och allmaenna kaensla for staemmor enligt mieteks foerslag. Visst, ga gaerna in pa youtube och kolla upp lite tips men det aer du som maste goera jobbet i slutaendan sa da aer det dina kunskaper som saetter graenserna.

Precis, "tips" är vad det handlar om. Ingen större skillnad mot att lyssna till någon annan som sjunger stämmor förutom att man förmodligen kan få höra det på youtube utan en massa skramlande instrument som är i vägen. Jag är fullt medveten om att jag måste göra jobbet själv. Jag hade inte en bild i huvudet av att jag kunde klistra in min låt i youtube som sedan sjunger stämmorna åt mig.

Tack, men jag stannar gärna i min tråd. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur brukar ni spela in era stämmor? (...)

Många tips hittills är bra. Vill även tillföra:

Artikulation samt fras-slut!

Slarvar man med artikulation kan det bli skit av alltihop. Leaden kanske sjunger "Hey you, I'm gonna fuck you up!", men med artikulationstaskiga backvox på kan det bli "Hiya, amonna faja apfh!". När man spelar in körer är det alltså viktigt att inte tumma på artikulationen – man ska nästan överdriva den lite; det ska nästan kännas fånigt hur man överdriver munrörelserna.

Frassluten är också viktiga, men ställer en del krav på både tekniker och sångare. Men som medelväg bör man fundera på om man inte ska skippa/hålla igen på de sista konsonanterna i frassluten – särskilt vad gäller B, P, S. Man låter helt enkelt leaden sköta det där. Man bör vara uppmärksam på konsonanter överhuvudtaget när det gäller körer med många röster. Om dessa får härja fritt kommer varje T att låta som en kulspruta – i värsta fall.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du allvarligt talat inget bättre för dig än att hetsa upp dig över vilken vilken approach jag har för att lära mig? Så till den grad att du vill göra en debatt av det? Youtube, spotify, cd-skiva, lp, radio, kompis, musiklärare, vem bryr sig? Huvudsaken att man lär sig, eller? Sen att sitta och antyda att resultatet inte kan bli bra för att man använder sig av youtube? Vad är det frågan om, nån tuffingklubb där de som inte lär sig på ditt häftiga sätt inte är riktiga musiker, eller vad har jag missat?

Om du är debattsugen kan du väl starta en egen tråd "Youtube gör att man blir en sämre musiker" eller nåt. Du behöver ju inte sitta här och tjura.

Jäkligt tröttsamt när folk ska flamea trådar med totalt ovidkommande saker. Jag har inte ens bett om din åsikt vad du anser om youtube. Ursäkta, visste inte ens att det var en "grej".

Ni, övriga, tack för tipsen.

Tyckte det var intressant att du tackade för svar när någon i stort sett citerar vad jag redan skrivit, därav sucken.

Jävligt otacksamt när man försöker hjälpa till.

Jag hatar otacksamma människor.

Jag har lyssnat på green day och dess gelikar sen jag började med musik för 10 år sen och har gjort musik i den genren lika länge, därför tänkte jag att det kunde vara tacksam med ett tips i detta fall, men det var tydligen alldeles för uppenbart att man faktiskt måste öva.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jag hade inte en bild i huvudet av att jag kunde klistra in min låt i youtube som sedan sjunger stämmorna åt mig.

Nej, den bilden far vi hoppas att det inte aer manga som har. Det jag menar aer att om du oevar pa ditt gehoer och allmaenna kaensla foer staemmor sa kommer resultatet bli baettre ju mer du oevar. Det aer daer jag menar att man goer mycket av jobbet. Om du sen hittar dessa oevningar pa tuben eller i din mormors bokhylla har nog mindre betydelse, och det tror jag dom flesta instaemmer i.

Tack, men jag stannar gärna i min tråd. 🙂

Fint, precis som mietek antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den bilden far vi hoppas att det inte aer manga som har. Det jag menar aer att om du oevar pa ditt gehoer och allmaenna kaensla foer staemmor sa kommer resultatet bli baettre ju mer du oevar. Det aer daer jag menar att man goer mycket av jobbet. Om du sen hittar dessa oevningar pa tuben eller i din mormors bokhylla har nog mindre betydelse, och det tror jag dom flesta instaemmer i.

Fint, precis som mietek antar jag.

Jo fast min poäng var, det finns ingen chans i helvete att du hittar "how to write a vocal melody" på youtube.

Det är liksom grundläggande för att du ska kunna komma nån vart och det kan man ju inte hoppa över.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Jo fast min poäng var, det finns ingen chans i helvete att du hittar "how to write a vocal melody" på youtube.

Det är liksom grundläggande för att du ska kunna komma nån vart och det kan man ju inte hoppa över.

Visst, men jag tror du far tagga ner lite. Han undrade om tips pa tuben men om du nu anser att det aer fel sa behoever du vael inte blir sur foer det. Du kan vael saega vart soxic skall vaenda sig foer att fa tips om "how to write a vocal melody" istaellet? Han kan ju inte oeva utan oevningar eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag meddela dig att jag sysslat med musik och lyssnat på punk sedan 1993, vad det nu har för betydelse. Är youtube ett hinder för att öva menar du, eller hur exakt tänker du? Jag önskar att jag hade haft internet och youtube när jag började med musik. Jag hade utvecklats så mycket fortare och bättre då. Men om du inte delar den åsikten så är det din ensak. Undrar fortfarande vad ens personliga approach till hur man vill lära sigf har för betydelse och vad du baserar det på att det ena är bättre än det andra.

Det var inte kukmätning utan menar att jag iallafall själv hade upskattat om nån som pysslat med samma genre kom med tips.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten är väl ett instrument, om inte det svåraste instrumentet att riktigt behärska. Menar du att man inte kan lära sig genom att träna och att öva upp detta instrument? Även de bästa artisterna går till sångpedagoger. Förstår fortfarande inte vart du vill komma. Vad exakt vad är det du blir upprörd över och finner anledning att hetsa upp dig över? Undrar bara vad det är för bestämd uppfattning och/eller föreställning du har i huvudet?

Visst är det, men det är väldigt stor skillnad på att behärska rösten som instrument och kunna skriva sångmelodi.

En av få grejer som inte går att lära sig via tuben nuförtiden, men motbevisa mig gärna.

Åker gärna snåltjuts om så är möjligt.

Min bestämda åsikt är att det är slöseri med tid att försöka behärska stämmor innan sångmelodi.

Kan du skriva en bra sångmelodi bör du inte ha problem att skriva bra stämmor.

Om jag skulle känna att jag var kass på att göra stämmor skulle jag jobba på att skriva bättre melodier.

I min värld i vilket fall är stämmor en barnlek jämfört med en riktigt bra sångmelodi som kan stå sig bra på egen hand.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det, men det är väldigt stor skillnad på att behärska rösten som instrument och kunna skriva sångmelodi.

En av få grejer som inte går att lära sig via tuben nuförtiden, men motbevisa mig gärna.

Nu var det ju inte melodier han tog upp, utan harmonier. Hur man bygger dessa kring melodin.

Youtube

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha tips om riktigt bra skor så jag kan springa fort som fan!!

- Men har du lärt dig gå än?

- Nej men det vill jag inte, är bara här för att få tips om snabba skor så fuck off.

Jag ger upp, lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ju inte melodier han tog upp, utan harmonier. Hur man bygger dessa kring melodin.

Youtube

Och då säger jag, om det är SÅ svårt att få till harmonier är du säker på att melodisinnet sitter än?

Är det så konstigt egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha tips om riktigt bra skor så jag kan springa fort som fan!!

- Men har du lärt dig gå än?

- Nej men det vill jag inte, är bara här för att få tips om snabba skor så fuck off.

Jag ger upp, lycka till.

Trådskaparen tyckte bl.a. det skulle vara bra att veta lite termer, för att lättare att söka material för att utvecklas. Sedan kan det vara bra att kunna kommunicera med andra, när man skapar/spelar in musik, även om de inte kommer från samma skola.

Sedan är din jämförelse märklig. Ser hans inlägg ut som nedan?

Jag vill ha tips om riktigt bra harmonier så jag kan sjunga bra!!

- Men har du lärt dig sjunga än?

- Nej men det vill jag inte, är bara här för att få tips om bra harmonier så fuck off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparen tyckte bl.a. det skulle vara bra att veta lite termer, för att lättare att söka material för att utvecklas. Sedan kan det vara bra att kunna kommunicera med andra, när man skapar/spelar in musik, även om de inte kommer från samma skola.

Sedan är din jämförelse märklig. Ser hans inlägg ut som nedan?

Jag vill ha tips om riktigt bra kunskap om hamonier (ex. på youtube) så jag kan göra bra stämmor

- Men har du lärt dig skriva melodier än?

- Nej men det vill jag inte, är bara här för att få kunskap om hamonier (ex. på youtube) så fuck off.

1. Verktyg

2. Ändamål

3. Grundförutsättning

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då säger jag, om det är SÅ svårt att få till harmonier är du säker på att melodisinnet sitter än?

Är det så konstigt egentligen?

Har man utvecklat melodisinnet så pass mycket att man kan skriva bra melodier betyder det inte att man samtidigt, per automatik, har fullt utvecklat harmonisinne. Dessa sinnen sitter långt ifrån varandra. Mellan dem finns notsinnet och vansinnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...