Jump to content
Annons

Rode NT5 akustisk gitarr


Roten90

Recommended Posts

Hejsan!

Nu är det så att jag funderat ett tag på att köpa ordentliga mickar istället för de jag har som medföljer när man köper kareokeutrustning.

Jag använder mig av ett inspelnings & redigeringsprogram som heter MAGIX Music Maker 16 och har ett externt ljudkort som heter E-MU 0404 USB.

Jag är helt nybörjare inom detta ämne men har kikat runt lite på webben och hittat tester på Rode NT5 som låter jättebra. Många bra recensioner också som säger att den är prisvärd.

Jag har mest tänkt mig använda den att till att spela in från mina akusitska gitarrer(nylon & stålsträngade).

Jag funderar på att beställa hem dessa: http://www.thomann.de/se/rode_nt_5.htm

Jag har 2 mic ingångar på ljudkortet, som heter A Hi-Z/line och B Hi-Z/line. Om jag har förstått det rätt så spelar de bara in på höger respektive väster högtalare.

Så för att få stereoljud behöver jag alltå 2 st micar? Då verkar detta paket passa utmärkt.

En fråga till, medföljer kablar till micarna? Framgår inte i bilden och jag lyckades inte läsa mig till det...

Tack i förhand för de svar jag kan få.

Mvh Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De två ingångarna på kortet är inte låsta till vänster resp höger kanal, men du har på sätt och vis rätt ändå. Det du kan spela in via respektive ingång är en monosignal (vilket signalen från en vanlig mikrofon är). Var ljudet sedan ska placeras i "stereobilden" när det spelas upp kan man justera i de flesta inspelningsprogram, detta kallas för "panorering". Du kan tänka dig stereobilden från två högtalare som en linje från vänster till höger och ljudet kan "placeras" var som helst längs linjen. Leadsången ligger oftast precis i mitten, dvs lika starkt i både höger och vänster kanal.

Om du vill göra en stereoupptagning av ljudet av din gitarr så krävs helt riktigt två mikrofoner. Stereoinspelningar kan göras på olika sätt vilka kräver olika typer av mikrofoner. En av de vanligaste metoderna är s.k. X/Y-mickning och för det krävs två mikrofoner av kardioid-typ, och då passar ditt förslag bra!

Läs mer om stereouppmickning t.ex. i kontrollrummets wiki

Två Röde NT-5 passar utmärkt att använda med ditt ljudkort, men kablar följer inte med i paketet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite handfasta tips om att spela in akustisk gitarr från Sound on Sound

Om man uteslutande ska göra stereoinspelningar så kan en dedikerad mick för det vara ett alternativ. T.ex. Röde NT-4 (en sån har jag själv) har fått lysande recensioner. I den finns alltså två mikrofonmembran redan riggade i en optimal X/Y-konfiguration. Den kräver alltså fortfarande två mikrofoningångar i ljudkortet. Men eftersom du inte har några andra bra mikronfoner skulle jag satsa på två vanliga mono-mickar som kan användas till mycket annat också!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för snabba och bra svar MartinÖjes!

Jättebra tips på sidorna också. Nu är mikrofonerna beställda och Thomann har en leveranstid på 3-5 dagar. Can't wait!

Spelar det stor roll vilka mikrofonkablarna man har? Eller kan jag använda mig av de jag redan har, som följde med mickarna till kareokespelaren?

Kan väl annars åka in och köpa på någon musikaffär, kan väl inte vara så dyrt?

Mvh Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonerna har äntligen kommit, men har redan stött på problem... Jag hittar inte on/off switchen på dom?!?

Eller är det ens en sådan på dessa? Står inget om den i intruktionsboken och hittar inget på webben heller. Vilket fall som helst så funkar det inte när jag pluggar in dom.

Jag använder mig av en sådan här kabel:

http://www.acquris.se/images/63mm_tele_male_-_xlr_female_cable.jpg

Som jag pluggar från mikrofonerna till mikrofon ingångarna på ljudkortet.

Mic ingångarna ser ut som de 2 stora till höger på denna bild:

http://en.audiofanzine.com/tests_v3/emu/tracker_pre/tracker_pre_back.jpg

Använder jag mig helt enkelt av fel kabel? Eller har jag missat hur man sätter på dom?

Tacksam för snabbt svar...

// Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonerna har äntligen kommit, men har redan stött på problem... Jag hittar inte on/off switchen på dom?!?

Eller är det ens en sådan på dessa? Står inget om den i intruktionsboken och hittar inget på webben heller. Vilket fall som helst så funkar det inte när jag pluggar in dom.

Jag använder mig av en sådan här kabel:

http://www.acquris.s...emale_cable.jpg

Som jag pluggar från mikrofonerna till mikrofon ingångarna på ljudkortet.

Mic ingångarna ser ut som de 2 stora till höger på denna bild:

http://en.audiofanzi...er_pre_back.jpg

Använder jag mig helt enkelt av fel kabel? Eller har jag missat hur man sätter på dom?

Tacksam för snabbt svar...

// Oskar

Oj, här får du ett slow svar:

Du har fel kablar, de där kan inte släppa igenom fantommatningen på 48 volt som mickarna behöver för att fungera. Sladden ska ha XLR i bägge ändarna, det är hanen som fattas för dig. Den ska pluggas in i samma kontakt på ljudkortet. Kontakten tar emot både tele, som den du har nu, och XLR. Telen är till för en linesignal tex från baksidan av en basförstärkare. Mickarna har inga av o på-knappar, det har nästan inga kondingmickar. På ljudkortet kanske det sitter en knapp där du slår på 48-voltsmatningen, den måste vara på...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, får man ta sig till musikaffären igen då ;/

Jo att det skulle vara 48V på kunde jag läsa mig till i instruktionsmanualen.

När jag först tittade på mina micingångar på ljudkortet förstod jag inte hur en XLR-hane skulle passa där, men nu ser jag 😛

I manualen står det följande:

"Always use a high quality microphone cable and ensure that it is wired Pin 1 screen, Pin 2(+), Pin 3(-). You may of course use XLR-XLR, XLR-Jack or XLR-minijack depending on your input socket.

Därför tänkte jag att det kanske ändå inte var kabeln det var fel på.

Tack för all hjälp, utan den hade jag inte fattat mycket. Alltid roligt att lära sig nya saker.

Nu kanske inte en recension från en nybörjare som mig som knappt har testat andra micar är något att ha. Men jag kommer med en recension lite senare när jag hunnit testa.

Mvh Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...