Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet att det finns en massiv tråd på ämnet externa ljudkort, jag ligger lite efter i utvecklingen på denna front.

IOM PT 9 återväcktes intresset i att köra bärbart igen.

Fråga för att överhuvudtaget göra sig besväret att byta ut MBOXen och även börja spela in externt:

hur mäter sig Apogee-convertrarna med M-audio Delta 1010LT som är min svagaste länk i kedjan?

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Mitt svar är nej, du kommer inte höra skillnad.

Kolla om du hör 14 kanaler via M-Audio ADDA jämfört med ITB summering:

https://www.studio.se/index.php/topic/76517-hur-mycket-faergar-din-mixer-och-ljudkort-ditt-ljud/page__view__findpost__p__1260664

drloop (oregistrerad)
Postat

Däremot kan du kanske höra skillnad på micpreamparna när dom får jobba lite.

Postat

På mitt 1010LT försöker jag låta dom jobba så lite som möjligt, tack för svar.

drloop (oregistrerad)
Postat

På mitt 1010LT försöker jag låta dom jobba så lite som möjligt, tack för svar.

Du kan ju alltid komplettera med en separat preamp.

Postat (redigerat)

Fan, nu när jag började tänka på det blev jag förvirrad igen.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte det jag gör när jag låter inputgainen på kortets preamp vara 0?

Detta är väl bara till för när du behöver mer gain, headroomet är väl detsamma även om du styr detta via extern preamp?

Redigerat av mietek
Postat

Fan, nu när jag började tänka på det blev jag förvirrad igen.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte det jag gör när jag låter inputgainen på kortets preamp vara 0?

Detta är väl bara till för när du behöver mer gain, headroomet är väl detsamma även om du styr detta via extern preamp?

En extern preamp kopplar du in på en lineingång - inte på en mikrofoningång - så det är inte riktigt samma sak... 😉

Headroom finns inte i digitala system, men du kan skapa ett "headroom" själv genom att backa i inspelningsnivå. Spelar du in i 24-bitsupplösning, så kommer det ändå att bli lysande ljudkvalitet.

Postat

Alltså headroom som i att där det klipper vid samma nivå oavsett om du styr involym via extern preamp eller kortets.

drloop (oregistrerad)
Postat

Om vi struntar i begreppet headroom så kan man säga att så länge du inte styr över 0dbfs så har du inga problem.

Ingen förstärkning torde vara 0 vilket gör att preampen inte förstärker mycket och ej heller påverkar ljudet mycket.

Postat (redigerat)

Jag kan likagärna dubbelkolla min kedja med er som kan detta bra

Pre73 xlr ut(det dumma är att det inte står utskrivet men bör vara +4)

till Tla-50 +4 in.

Tla-50 +4 till interface +4, ingen boost på kanalens preamp

Redigerat av mietek
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Borde funka om 1010 klarar +4 förstås. Men det ä'r väl bara att vrida ned gain reduction på summiten kanske?

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Menar du om man skickar micsignal till summiten? Jo fast man får inte ut lika mycket kräm ut pre73an vilket kan vara gött.

Får väl skramla försöka fram tele-xlr och kolla

Ja på deltat ändrar du det med jumprar på kortet, knöligt.

Det går att välja mellan +4 (14BDu peak) och +4 (3BDU peak)

Fattar inte alls vad det gör för skillnad?

Redigerat av mietek
Postat
hur mäter sig Apogee-convertrarna med M-audio Delta 1010LT som är min svagaste länk i kedjan?
Inte något annat då, t ex mikrofon eller inspelningsrum? Du ska skatta lycklig om ett Delta 1010LT är din svagaste länk.

Med Apogee One väljer du XLR Line in +4 i mjukvaran Maestro. Det är samma XLR-kontakt till line- som miknivå. Telekontakten är bara instrumentingång.

Postat (redigerat)

Menar du om man skickar micsignal till summiten? Jo fast man får inte ut lika mycket kräm ut pre73an vilket kan vara gött.

Får väl skramla försöka fram tele-xlr och kolla

Ja på deltat ändrar du det med jumprar på kortet, knöligt.

Det går att välja mellan +4 (14BDu peak) och +4 (3BDU peak)

Fattar inte alls vad det gör för skillnad?

Vet inte om jag har missförstod vad du menar, men du kan inte koppla in micken i kompressorn, utan du måste gå till preampen först.

Skillnaden mellan jumper-inställningarna på ljudkortet för linenivå, är att den ena kopplar in en dämpsats, något som kan vara bra om man får in för stark signal... Det är bra att hålla så hög signal som möjligt i kablarna, men samtidigt är det onödigt att förstärka för mycket, för att sedan dra ner det med en pad - så bäst är nog om du har inställningen utan pad på ljudkortet och justerar utsignalen på kompressorn så att det inte distar.

Har du Mk2-versionen av Pre-73, så finns det ett insertjack du kan använda till kompressorn istället och kopplar sedan preampens utgång till ljudkortets lineingång, men annars får du köra med preamp -> kompressor -> lineingång, i vanlig ordning.

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

nej för fan 🙂 pre73-tla50-ljudkort.

Ok så 3bdu-alternativet är nån slags pad?

Det innebär inte att det andra alternativet förstärker?

Just nu är det ganska välkalibrerat, 0VU på TLA'n ligger strax under var convertern klipper så det verkar vara som sig bör?

Ändå lite fundersam på den där jumperinställningen..

Och angående PRE73, funkar skickar XLR-utgången också linesignal? eller är det kompressorn som styr det beroende på vilken ingång det är kopplat till?

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

Inte något annat då, t ex mikrofon eller inspelningsrum? Du ska skatta lycklig om ett Delta 1010LT är din svagaste länk.

Med Apogee One väljer du XLR Line in +4 i mjukvaran Maestro. Det är samma XLR-kontakt till line- som miknivå. Telekontakten är bara instrumentingång.

Nae, jag har en sm7 som jag använder till det mesta hemma.

Gör mig mindre beroende av av rummet också.

Ska det spelas in något som kräver lyxigare sångljud gör jag det i en annan studio.

Jag tänkte crossgrade'a till pro tools 9, så min fundering var egentligen om apogee var såpass bra att det är värt att spela in på det eller om

jag likagärna kan hålla mig till m-audiokortet för inspelning och endast gör editering och mix bärbart.

Men funkar apogeekortet likadant, att du kan bypassa kortets preamp?

Redigerat av mietek
Postat

nej för fan 🙂 pre73-tla50-ljudkort.

Ok så 3bdu-alternativet är nån slags pad?

Det innebär inte att det andra alternativet förstärker?

Nej - som jag fattade det så är det en pad.

Just nu är det ganska välkalibrerat, 0VU på TLA'n ligger strax under var convertern klipper så det verkar vara som sig bör?

Jäpp!

Ändå lite fundersam på den där jumperinställningen..

Eftersom det verkar vara lagom som det är, så behöver du nog inte fundera på det. 🙂

Och angående PRE73, funkar skickar XLR-utgången också linesignal? eller är det kompressorn som styr det beroende på vilken ingång det är kopplat till?

En preamp skickar alltid ut linenivå, vare sig det är på TRS eller XLR. Kompressorn hanterar bara linenivå både in och ut.

Postat
Jag tänkte crossgrade'a till pro tools 9, så min fundering var egentligen om apogee var såpass bra att det är värt att spela in på det eller om jag likagärna kan hålla mig till m-audiokortet för inspelning och endast gör editering och mix bärbart.
Apogee-kortets styrka är en bra preamp med stabil A/D, klocka och drivrutiner. Eftersom du inte skulle använda Apogees preamp så försvinner lite av grejen, då kan du lika gärna köra på M-Audio.
Men funkar apogeekortet likadant, att du kan bypassa kortets preamp?
Ja, väljer du XLR Line +4 i Maestro är preampen av.
Postat (redigerat)

Funkar det även så med Apogee one, vet du det?

Läser lite härochvar att så endast är fallet med duet.

Nja, jag menar alltså att jag endast vill ha in min externa kedja, med så liten påverkan som möjligt av apogees preamp men

det är självklart bra att det är bra grejer för andra sammanhang

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.