Jump to content
Annons

Ännu en tråd om monitorer


patfred

Recommended Posts

Ja nu har jag kollat så länge att jag är mer förvirrad än någonsin. Min budget ligger på MAX 4000 och jag kan mycket väl tänka mig att köpa begagnat.

Jag producerar mestadels elektronisk musik med mycket bas.

Mitt rum är obehandlat ca 3x4 meter med snedtak bakåt.

Har ett par sennheiser hd650 lurar som komplement.

Jag vet att folk kommer säga åt mig att själv åka och lyssna på ett gäng monitorer och sen bestämma mig men vet inte riktigt vad jag ska lyssna efter, jag vill givetvis ha ett par så ärliga monitorer som möjligt men det som gör mig förvirrad är vilken storlek jag "bör" ha på dom, är ett par 8" för stort för mitt rum? Är ett par adam a3x (som är några jag funderat på) för snåla i basen? Är krk rp8 för feta för mitt rum? Är esi near 08 för kackiga? yada yada yada. Jag vet som sagt inte vad jag ska lyssna efter och även om jag vet, hur vet jag hur dom funkar i mitt obehandlade rum? Jag sysslar mest med detta på amatörnivå fö.

Och just det, det är ett par aktiva monitorer jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade nog skippat 8" för ett så litet rum, dessutom obehandlat. Satsa på ett par i storkelsordningen 6,5" av högre kvalitet istället, så får du förhoppningsvis en bättre balans i ljudet.

Tyvärr har jag inga direkta förslag, mer än att du borde kolla begagnatmarknaden i den prisklassen.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

A3X har förvånansvärt bra botten och är högupplösta och lätta att jobba med när man behöver detaljlyssna, precis som andra ADAM-monitorer, men visst kommer man att sakna en del bas om man kör mycket med djupa syntbasar o dyl. Å andra sidan så kommer du inte att få någon större nytta av monitorer som går långt ner, utan de kan lätt skapa mer problem - speciellt om du inte har akustikbaehandlat... Du har dessutom ett par bra lurar, så du kan referenslyssna på lägsta basen i dem.

Var bor du? Är det i närheten av Malmö, så kan du lyssna på bl a A3X hos mig och bilda en egen uppfattning om dem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...