Vallhagen Postat 14 februari 2005 Postat 14 februari 2005 Nejnejnej inte en latencyfrÄga till!!!!!!! Allvarligt: Jag har hittills bara "spelat in" och nöjt mig med den lateny jag haft. Nu pratar jag Audio. Nu fick jag tanken att bestÀmma min verkliga latency. Med ljudkortet instÀllt pÄ "medium" (pÄ en skala mellan "very low" och "very high") annonserar Sonar att det ska ge 5.2 ms. Inte mycket att brÄka om kan man tycka. Men nu gjorde jag sÄ hÀr; spelade in "vad som helst" pÄ spÄr [1] med tydliga transienter, skapade ett nytt audiospÄr [2], kopplade in till ut pÄ ljudkortet och spelade sedan in utljudet frÄn [1] pÄ [2]. Sen identifiera samma transient pÄ spÄr [1] och [2], zooma som tok och medelst muspekning klocka skillnaden i tid mellan spÄren, vilket ju motsvarar min verkliga latency. Det landade pÄ 14 ms. Jag har (för första gÄngen) lagt elbas pÄ en lÄt hÀr hemma, och nu kompenserade jag för dessa 14 ms genom att helt enkelt flytta spÄret "bakÄt". Vilken skillnad det blev! Det dÀr som tidigare "kÀnts fel" kÀnns plötsligt rÀtt. Men, borde inte Sonar kunna kompensera för detta av sig sjÀlv? Jag har sneglat pÄ options>audio options>advanced> Timing Offset, men jag förstÄr inte riktigt? Den justerar bara förhÄllandet mellan midi och audio? mnjaja... det var lite tankar. Det Àr ju bökigt att pilla vartenda gitarrpÄlÀgg bakÄt i tid... Tjoflöjt. Nu blir det pizza. Bra mot feber och snuva? Bengan
Durin (oregistrerad) Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 För mig har alltid Sonar kört med nÄgon form av "direct monitoring" av nÄgot slag utan att jag behövt göra nÄgot Ät det. Kanske nÄgot sÄnt du söker?
equality Postat 13 april 2005 Postat 13 april 2005 đ Aha, dĂ€rför min gitarr alltid lĂ„ter otajt!?
joachime Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 identifiera samma transient pÄ spÄr [1] och [2], zooma som tok och medelst muspekning klocka skillnaden i tid mellan spÄren, vilket ju motsvarar min verkliga latency. Det landade pÄ 14 ms. Det du har mÀtt upp Àr vÀldigt intressant!! Men det Àr inte det man vanligtvis pratar om nÀr man snackar latency. Det man oftast syftar till nÀr man pratar latency Àr den tid det tar för ljud som genereras i din sequenser att spelas upp pÄ ljudkortets utgÄngar. De flesta program kompenserar för den latencyn ifall ljudkÀllan Àr ett redan inspelat audio-spÄr eller VST-instrument. DÀremot kan inte sequensern kompensera för spÄr som triggas (midi) eller spelas in (audio) i realtid. Jag kan inte Sonar, men det lÄter som att du borde se över instÀllningarna i ditt sequenserprogram. Du borde inte ha sÄ kraftig fördröjning. Det kan ju ocksÄ vara ett problem hos ditt ljudkort.
Vallhagen Postat 15 april 2005 TrÄdstartare Postat 15 april 2005 Kul att ni vÀcker trÄden till liv! Durin: nja, nu snackar vi inte om samma sak eller? Men visst, om jag monitorlyssnar genom Sonar under inspelning (vilket jag normalt inte gör, jag direktlyssnar via extern mixer), sÄ fÄr jag ju den hÀr fördröjningen i lyssningen. (e)quality: Ja jag upplever det sÄ. Som sagt, dÀr det varit halvdant tidigare lÄter det tajt idag. Jag slappnade av lite nÀr jag mÀrkte det hela; hade ju i princip börjat tvivla pÄ mig sjÀlv som skapligt tajt gitarrist:) Joachime: Ok, för att undvika begreppsblandning kan vi ju kalla "mitt" fenomen för "audiofördröjning" i st f latency. Och ja, jag tycker att det Àr för mycket fördröjning; men jag har inte hittat hur jag skulle kompensera för detta i sekvensern. Jag tycker att det "borde" gÄ att sÀtta manuellt om man ville, t ex för unik kanal eller för hela projektet. Om du gör en liknande mÀtning sjÀlv (det tar bara nÄgra minuter) var landar du dÄ? mikrosekunder? Vad Àr rimligt? Att man fÄr en fördröjning av nÄgot slag Àr ju i princip sjÀlvklart, men storleken pÄ den bör ju i ett bra inspelningssystem vara försumbar. /Bengan
joachime Postat 15 april 2005 Postat 15 april 2005 Ok, för att undvika begreppsblandning kan vi ju kalla "mitt" fenomen för "audiofördröjning" i st f latency. đ SjĂ€lvklart har du rĂ€tt! Det Ă€r latency du pratar om. Men inte den som brukar anges i tester eller produktblad (försökte jag pĂ„peka, fast det blev lite slarvigt). Om du gör en liknande mĂ€tning sjĂ€lv (det tar bara nĂ„gra minuter) var landar du dĂ„? mikrosekunder? Vad Ă€r rimligt? Att man fĂ„r en fördröjning av nĂ„got slag Ă€r ju i princip sjĂ€lvklart, men storleken pĂ„ den bör ju i ett bra inspelningssystem vara försumbar. Jag jobbar ofta med att skicka ut signaler frĂ„n ljudkortet, t ex för att lĂ€gga pĂ„ externa effekter. Och det Ă€r ju i princip samma grej som du gjorde. Jag fĂ„r olika förskjutning beroende pĂ„ vad jag skickar signalen genom. Men aldrig större Ă€n ca 2 ms (tror inte det finns nĂ„gon hĂ„rdvara som fördröjer signal sĂ„ mycket).
Vallhagen Postat 17 april 2005 TrÄdstartare Postat 17 april 2005 ... Men aldrig större Àn ca 2 ms (tror inte det finns nÄgon hÄrdvara som fördröjer signal sÄ mycket). DÄ noterar jag "max 2 ms" som acceptabel fördröjningsnorm... och gÄr i klinch med mina sonarinstÀllningar, M-audio- samt Cakewalksupporten! Tackar för givande kommentarer! Hur gÄr det för dig (e)quality? /Bengan
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 17 april 2005 Postat 17 april 2005 Fenomenet heter offset och innebÀr att det tar en viss tid att skicka det uppspelade ljudet i förhÄllande till det som spelas in samt det faktum att en signalvÀg har sin tid att hinna ned pÄ disk/band etc, vissa program har kompensation för detta eller Ätminstonne möjligheten att kompensera för detta genom att ange ett offset-vÀrde +/- å ms som det som spelas in skall justeras mot det uppspelade ljudet framÄt eller bakÄt i tiden sÄ att sÀga. Latency dÀremot Àr den tid det tar för ungefÀr samma sak men sett till anslaget pÄ din klaviatur tills det kan spelas upp genom programmet, detta hÀnder inte vid bara uppspelning eftersom programmen oftast buffrar det som skall spelas upp innnan det skickas till utgÄngen pÄ ljudkortet, har man probelm med hög latency brukar lösning vara att anvÀnda nÄt kasst GM instrument för inspelningen och sedan byta det vid uppspelning sÄ att latencyn inte blir ivÀgen för spelandet, men som sagt var sÄ Àr det ju ocksÄ sÄ att i takt med att teknologin blir bÀttre sÄ försvinner detta problem alltmer. Botten upp Ä schkÄll tamefan!
equality Postat 17 april 2005 Postat 17 april 2005 Bengan: Min latency enligt grunddefintionen (midikeyboardtangent pĂ„ - ljud i hörlurar) ligger i mitt system pĂ„ skapliga 2,5 - 3 ms med Audiophile 2496 och ASIO-drivisar. Precis som Lasse beskriver anvĂ€nder jag ofta nĂ„t sunkigt hĂ„rdvarusynthljud (belastar inte RAM-minnet) innan jag spelar "riktiga" ljud frĂ„n det osannolikt instabila Gigastudios ljudbibliotek. Dvs jag har rĂ€ddat midi-spĂ„ret innan jag riskerar blĂ„skĂ€rm med GS. Fast i Ă€rlighetens namn har bekymret minskat med dator av högre prestanda numera. Nu gĂ€llde ju problemet att jamma till ett redan fĂ€rdigt audiospĂ„r dvs glöm midi! Jag mĂ„ste sĂ€ga att jag tror inte att jag kan skylla mitt otajta gitarrspel pĂ„ "audiofördröjning". Det rĂ€cker dĂ€rför inte att tidigarelĂ€gga ett nyinspelat gitarrpĂ„lĂ€gg. HĂ€r Ă€r det min hjĂ€rna och bristande fingerfĂ€rdighet som Ă€r boven. FortsĂ€tter att göra musik som en lycklig idiot Ă€ndĂ„ đđ .
Vallhagen Postat 20 april 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 april 2005 SedĂ€r! TrĂ„den kvalitetsökas med lite god livsfilosofi! Mer skĂ„l och lyckliga idioter som gör musik Ă€r precis vad vĂ€rlden behöver mer av đ (nej jag Ă€r inte ironisk). Det kĂ€nns som att ni vet att jag vet att ni vet osv vad latency egentligen Ă€r osv... sĂ„ vi kan vĂ€l sĂ€tta punkt för den grenen av diskussionen, genom att kalla latency för latency och audiofördröjning för offset! Pust? *** Jag har fortfarande inte forskat vidare kring mitt dilemma, men jag Ă„terkommer med fakta om jag lyckas Ă„stadkomma ngn förĂ€ndring! tjolahopp Bengan SkĂ„l jĂ€vlar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.