Jump to content
Annons

Hårdvaru utvecklare Cubase /PC


Lundin

Recommended Posts

Som titeln antyder har jag börjat fundera på hur modellen ser ut för att få hårdvara ( läs: midi-controllers) att fungera i Cubase under PC-miljö, om det är Steinbergs SDK man måste använda eller om man kan arbeta sig runt den?

Tittar man på andra modeller som exempelvis Euphonics EuCon som verkar vara ganska optimerat när det kommer till funktioner och upplösning, SSL och sist Mackie kan man få för sig att de gjort helt egna gränssnitt / protokoll från grunden.

Någon som har information hur det ser ut i verkligheten och vilka verktyg man väljer och varför?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

SDKt för VST är ganska skralt. Många väljer att emulera gamla kontrollers för bygga nya. Företag som Novation tycker att det suger ordentligt och har gjort VST-wrappers för att kunna göra kontrollers som fungerar vettigt för VST:er och VSTi:er. Och jag har inte hittat något som har fungerat bättre än novation. Men det är en ohyggligt ful lösning. Men man ska inte gnälla på Novation. Det är Yamaha/Steinberg som suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Har du insikt i hur långt man kommer med SDK eller menar du att det är för grundläggande? Jag har själv ReMote Zero SL, två Behringer controllers, en Doepfer, en Maschine, jag har haft hemma och provat hela Euphonix artistserie ( alla tre enheter) samt provat CC121 och SSL Nucleus.. ingen når ända fram även om SSL'en känns absolut bäst med sina motorreglar och stora yta och kommer ganska nära i plugg-hantering, men för att vara ett komplett verktyg är det ingen som lyckas med och då faller hela grejen i mina ögon.. Mackie's bord har jag inte provat men de utvecklar ju inte C4'an till någon annan plattform än sin egen Traction, deras C4 och universal controllern som skulle annars varit klicken över i'et för min del.

De brydde sig inte om att ens kommentera mina frågor jag skickade till dem så då är det ju inte mycket att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej. Jag har inte sett SDKt för remote controllers. Steinberg lämnar inte ut det. Jag tror inte att de vill att användarna ska försöka få något att fungera med cubase. Steinberg själva gör ju kontrollers till cubase som dom tycker man ska köpa i stället. Av samma anledning så finns det nog skäl till att tro att SDK't inte är så bra. C4:n vore verkligen trevligt om den fungerande i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att anropa MIDI eller andra parametrar i Cubase ifrån utomstående hårdvara, via MIDI, går man vanligtvis via "Remote Devices". Jag har för mig att Remote Devices är XML-script. Enda referensmanualen jag kan tipsa om är att skapa inställningarna i Devices Generic Remote och spara. Öppna i texteditor och analyera. I övrigt måste du nog hitta en kodstandard för att komma vidare därifrån; en kodstandard som jag inte sett utlämnad av Steinberg.

VST SDK är klasser och interface för att utveckla audioprocesser, ASIO SDK är för att skapa processer mot ljudkortet, och VST Module SDK är för bl.a. MIDI effekter - allt i C++. Det är dom enda Kits från Steinberg jag känner till och jag gissar att dom inte är tillämpliga. Enda vägen runt det (om det jag tror stämmer) är att gå in via USB och skapa en helt egen windowsdrivrutin för hårdvaran, som Cubase kan snappa upp.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

För att anropa MIDI eller andra parametrar i Cubase ifrån utomstående hårdvara, via MIDI, går man vanligtvis via "Remote Devices". Jag har för mig att Remote Devices är XML-script. Enda referensmanualen jag kan tipsa om är att skapa inställningarna i Devices Generic Remote och spara. Öppna i texteditor och analyera. I övrigt måste du nog hitta en kodstandard för att komma vidare därifrån; en kodstandard som jag inte sett utlämnad av Steinberg.

VST SDK är klasser och interface för att utveckla audioprocesser, ASIO SDK är för att skapa processer mot ljudkortet, och VST Module SDK är för bl.a. MIDI effekter - allt i C++. Det är dom enda Kits från Steinberg jag känner till och jag gissar att dom inte är tillämpliga. Enda vägen runt det (om det jag tror stämmer) är att gå in via USB och skapa en helt egen windowsdrivrutin för hårdvaran, som Cubase kan snappa upp.

Jag tror vi pratar om en helt annan nivå här än generic midi. Kontrollers med displayer med text och motorreglar och nivå indikatorer. Det är förvisso mycket trist att midi inte kan standardisera så att det fungerar. Men det är väl för mycket pengar bakom och för mycket korkade kunder. Brukar aldrig bli bra med mycket pengar och korkade kunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som PME antyder är det en helt annan nivå jag syftar på.. remote devices och egna script har jag använt och programmerat sen urminnes tider till syntar och effekter men det jag funderar över är vad SSL, Mackie och Euphonix gjort till sina controllers där de använder nätverksbaserade protokoll med högre upplösning.

Det jag tycker är extremt konstigt är att de inte tagit dem fullt ut.. visst i Logic fungerar allt klockrent men inte i Cubase.. jag drar slutsatsen av detta att problemet ligger hos antingen Steinberg eller i hur Cubase är skrivet och vad man har för möjligheter att på ett "legalt sätt" skriva en fungerande kod som dessutom kommer åt alla funktioner man behöver. Jag har snubblat på alla dessa hårdvaror och kommit fram till att det saknas en handfull funktioner för att klassa den som optimal.. och där jag anser att allt annat än optimalt är vädelöst om man skall komma ifrån Mus + tangentbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...