Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag lyssnade på radio (P1) i söndags förmiddag. Där berättades det om Harry Potter-fenomenet som resulterat i fan-noveller, närmare bestämt runt en halv miljon, där fans har hittat på egna Harry Potter-historier. Jag antar att om man gav ut en sådan bok så blir man mer stämd än alla gitarrsträngar i världen (kul ordlek jag just kom på).

Då funderade jag på hur det funkar om man låter sig inspireras av en bok/film som exempelvis Kate Bush gjorde med "Wuthering Heights".

Jag skrev själv ihop en låt (Salikon's roses) baserad på en Astrid Lindgren-saga från 40-talet, och dessutom av en av Arnolds illustrationer som gjordes långt senare (60-70 tal) till just denna saga.

Nu är ju inte detta några "låtstölder" så att säga, men kanske (i alla fall i mitt fall) åt idé-stöld-hållet. Eller inspiration som jag helst kallar det.

Jag har tidigare inte funderat så mycket på detta, förutom att sagan förmodligen hade stor betydelse för mig i det undermedvetna då jag skrev mycket av låten utan att ha läst boken sedan jag var barn. De små fraserna jag skrivit hade jag egentligen tänkt att byta ut, men låten växte.

Jag förmodar att det har skrivits massor om tex Kung Arthur eller andra sagofigurer. Velvet Belly lär ha baserat ett helt album på tonsatta dikter.

Så frågan är hur mycket man får inspireras av det skrivna ordet.

(Dan Brown, med Da Vinci koden, blev friad då han menade att den bok han snodde friskt ifrån inte utgav sig för att vara fiktion.)

Annons
Postat

Använder du texter och sånt som är lånade från originalet så måste du ha tillstånd. Men om du bara lånar namn och uttryck lär det nog inte vara något problem. (Detta förutsatt att verket inte är så gammalt att det är i public domain.)

Minns att Manticora fick lite problem 2002 när de skulle ge ut albumet Hyperion, som byggde på en roman med samma namn av Dan Simmons. Har för mig att de tvingades skriva om en del av texterna av rättighetsskäl.

Postat

Använder du texter och sånt som är lånade från originalet så måste du ha tillstånd. Men om du bara lånar namn och uttryck lär det nog inte vara något problem. (Detta förutsatt att verket inte är så gammalt att det är i public domain.)

Minns att Manticora fick lite problem 2002 när de skulle ge ut albumet Hyperion, som byggde på en roman med samma namn av Dan Simmons. Har för mig att de tvingades skriva om en del av texterna av rättighetsskäl.

Originaltexten är på svenska medan min låt är på engelska (har inte läst den engelska utgåvan). Jag har kvar de svenska Ylva-li istället för Lalla-lee (eller nåt sånt) då jag inte tyckte översättningen av namnet var lysande i den engelska utgvan. "Li" lär betyda liten om jag fattat rätt: Lilla Ylva. Tex Barbro blev Barbara (ej använt nåt av detta i min låt).

Jag har ju tolkat låten från hur jag föreställer mig hur de känner snarare än att återge exakt. Någon replik är rätt så översatt rätt av utav mig då jag inte ville förvanska originalet för mycket. Slutet är min egen avrundning. Jag antar att ingen fattar nåt i alla fall. Det var dock ngt Spansk-sjungande band som ville översätta min låt till spanska. Med tanke på filmer som Pans Labyrint så verkar spanjorer gilla sagor. Jag körde den genom Google's översättningsprogram åt dom på skoj.

Postat (redigerat)

Intressant tråd. Jag har funderat lite över det där, eftersom jag också blivit inspirerad av exempelvis böcker och andras låtar. Så länge du inte citerar texten lär det väl vara ok. Men frågan är om man får sjunga om Frodo som man vill. Eller Martin Beck, eller Han Solo. Får man skriva en låt som heter "Flight of the Millennium Falcon" eller "Voldemort's Da Hustlah In Da Hood" till exempel? Jag vet faktiskt inte. Man får ju omnämna andras alster i texter, exempelvis sjunga att man lyssnar på November Rain som Regina Spektor gör. Men det är väl en annan sak.

EDIT: Tiotusen stavfel.

Redigerat av AnthonyS
Postat

...Skulle jag bli stämd i dagsläget är det förmodligen bara till min fördel. Jag har ju rätt många berättelser som är helt egna.

Postat (redigerat)

inspireras går ju bra men inte använda text rakt av oyan tillstånd skulle jag tro.

sagan om ringen har ju inspireat många band, innom hårdrocken:

Nazgûl, på svenska omnämnda ringvålnader och de svarta ryttarna, är nio litterära figurer som förekommer i J.R.R. Tolkiens böcker om Härskarringen.

http://www.youtube.com/watch?v=MR8ayCTmzNg&feature=related

Ithil-stone

The palantír of Minas Ithil

The palantír that stood in Isildur's ancient fortress of Minas Ithil. It was captured by the Nazgûl in the mid-Third Age, and was used by Sauron to entrap Saruman and Denethor during the War of the Ring.

http://www.youtube.com/watch?v=nZYsp35RVhs&feature=related

Redigerat av sixties
Postat

Upphovsrätten gäller ju bara en viss tid. När den gått ut bör det vara fritt fram.

Den brukar vara rätt lång för musik (70 år efter upphovsmannens död?)

Är den kortare för litterära verk? Som, typ medicin och andra uppfinningar: några få år.

Postat

Är den kortare för litterära verk? Som, typ medicin och andra uppfinningar: några få år.

Nej. Det ska vara minst 50 år, men sen finns det ett tillägg också. Minns inte vad det går ut på dock.

Postat

Det är skillnad på upphovsrätt och patent. Men jag vågar inte gå in på att definiera hur de skiljer sig åt, mer än att upphovsrätt får man automatiskt, patent måste man söka (vilket kostar pengar). Men 70 år efter upphovsmannens död stämmer utmärkt när det gäller upphovsrätten i Sverige.

Postat (redigerat)

Det är skillnad på upphovsrätt och patent. Men jag vågar inte gå in på att definiera hur de skiljer sig åt, mer än att upphovsrätt får man automatiskt, patent måste man söka (vilket kostar pengar). Men 70 år efter upphovsmannens död stämmer utmärkt när det gäller upphovsrätten i Sverige.

Lite märkligt att man verkar väldigt, automatiskt, skyddad om man skriver en låt. Men har ett svagare skydd (kortare tid, plus kostnad) om man löser cancerns gåta eller kan få bilar att drivas vatten.

...Fattar varför ungdomar söker till Idol istället för KTH.

Redigerat av Erik dP
Postat

Men har ett svagare skydd (kortare tid, plus kostnad) om man löser cancerns gåta

Å andra sidan blir man hyllad och ihågkommen bortom det rimligas gränser 🙂 Fick jag välja skulle jag nog ändå lösa cancerns gåta, trots det lite nesliga i ett kort upphovsrättsskydd 😉

Postat (redigerat)

...Fick jag välja skulle jag nog ändå lösa cancerns gåta...

...Och då har man ju dessutom nåt att skriva en låt om.

Redigerat av Erik dP
Postat

...Och då har man ju dessutom nåt att skriva en låt om.

😆

Postat

...Och då har man ju dessutom nåt att skriva en låt om:

Vart tog den söta lilla kräftan vägen. Bara JAG vet, bara JAG vet!

(Hoppas bara ingen här haft detta då det kanske inte är nåt man ska skoja om.)

You know what? Om man hela tiden ska vara rädd för att andra ska ta illa upp för det man skriver om (vare sig man skämtar eller inte), då skulle man få vara tyst hela tiden och aldrig kunna säga någonting, och så fungerar det ju inte. Tänk inte så! 🙂

Mvh: En som förlorat flera nära släktingar i Cancer men inte alls störs av att någon skämtar om det.

Postat

...Oj då. Jag som precis fick lite ågren och raderade "låttexten".

Postat

...Oj då. Jag som precis fick lite ågren och raderade "låttexten".

Jag hann föreviga den 😉 Men blir det något tjafs så lovar jag att ta bort den ur mitt citat.

Man måste faktiskt kunna skämta om allt, det är bara så.

Postat (redigerat)

Jag hann föreviga den 😉 Men blir det något tjafs så lovar jag att ta bort den ur mitt citat.

Man måste faktiskt kunna skämta om allt, det är bara så.

Det gör inget. Jag vill bara inte väcka hjärtesorg i onödan...

...Utom i mina låtar förstås.

Redigerat av Erik dP

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.