Jump to content
Annons

Är det någon som har några udda roliga spindlar att dela.


pxm

Recommended Posts

Har inte spelat på en månad nu och märkte att jag hänger inte med på 16-delarna i 120 klick.

Är litet slowhanded av naturen liksom..

Så jag tänkte börja traggla skalorna 15 min varje dag i 8 och 16 delar (gjorde nyss dagens övning.) men skulle tycka det var

fränt med litet nya udda spindlar och nya kardios.

Litet nytt liksom-så det känns intressant och inte som om man tragglar igenom allting en gång till..

Fast Al DiMeola skriver ju såklart att det räcker om man spelar skalorna på en grovsträngad gitarr med hög stränghöjd

och med tjocka gummihandskar på sig-typ neopren,så fort som möjligt till metronom 16 min varje dag.

(det tänker INTE jag göra!!^^)

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en riktig goding som jag lånat från Steve Vais 10-hour Workout.

Börja exempelvis på femte bandet, låga E. Tror till och med det är där han börjar när han visar den. Sen spelar du 5-6-7-8 på låga E, med fingersättning pekfinger på femte bandet, långfinger på sjätte bandet, ringfinger på sjunde etc. Sedan byter du till A-stränegn, men spelar nu istället 6-7-8-5, med samma finger bå respektive band som på låga E-strängen, alltså pekfingret på femte bandet, långfingret på sjätte osv. Sedan går du ner till D-strängen, spelar 7-8-5-6 med samma fingersättning, på G-strängen spelar du 8-5-6-7, sen på B-strängen kör du 5-6-7-8 igen, 6-7-8-5 på höga e, sen går du upp ett band på höga e, spelar 7-8-5-6, går tillbaka rakt upp till b, spelar 8-5-6-7 osv. Det blev väldigt krångligt att förklara i text, att visa den tar typ tio sekunder :rolleyes:

Den är iaf ruggigt effektiv, och med en meteronom är den tillräckligt för att knäcka den mest luttrade strängbändare...

Tabben ser alltså ut som följer:

e:------------------------------------------------------6-7-8-5-8-9-6-7

B:------------------------------------------5-6-7-8-----------------------9-6-7-8

G:--------------------------------8-5-6-7

D:----------------------7-8-5-6

A:-----------6-7-8-5

E:5-6-7-8

Osv osv osv.

Kör så det ryker 🙂

EDIT: Failade med tabben.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

häftigt-den tar jag med mig imorgon på passet...

kul....

mvh

:rolleyes: Edit:

tack-den spindeln har jag inte sett förr-det skall bli kul.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

E___________________________________________7_8_5_6___________

B__________________________________7_8_5_6_5_6_7_8____________

G_________________________7_8_5_6_5_6_7_8_____________________

D________________7_8_5_6_5_6_7_8______________________________

A_______7_8_5_6_5_6_7_8_______________________________________

E______5_6_7_8________________________________________________

Denna (ganska så vanliga?) brukar jag använda som uppvärmning om jag ska göra något farligt på gitarr, tycker den är rolig att spela. För att bli snabbare i fingrarna brukar jag spela långa melodier med ganska konstanta 8delar, t ex donna lee.

Att spela en och samma spindel i 15 minuter vet jag inte om det är så nyttigt, eftersom det är ganska så statiskt så tror jag man lätt råkar på inflammation i handleden! (Bra att tänka på när man övar)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

testar den också-och gillar iden med konstanta 8-delar,donna lee (gillar den då birelli lagrene gör den.).....

:rolleyes: edit:

det är skalorna i det modala systemet jag brukar köra igenom på 16-delar i 15 minuter varje dag..

för att hålla formen och för att Al DiMeola förespåkar det...😉

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju spela skalor som om de vore spindlar också, t ex prim > sext, sekund > septim, ters > oktav osv osv. Alltså att du spelar skalan fast varannan ton är t ex en sext högre än spelad ton. Terser och sexter tycker jag är ganska enkelt, kvarter och kvinter brukar strula till det lite.

t ex A-jonisk, sexter:

E______________________4_5________________________

B__________________5_7____________________________

G____________4_6_7____4_6_________________________

D______4_6_7____4_6_7_____________________________

A_________4_5_7___________________________________

E_____5_7_________________________________________

Redigerat av nankerphelge
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så har Superyngwie sagt att jag skall träna också....

borde kanske pröva det......

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela en och samma spindel i 15 minuter vet jag inte om det är så nyttigt, eftersom det är ganska så statiskt så tror jag man lätt råkar på inflammation i handleden! (Bra att tänka på när man övar)

Är man tränad i shredmusklerna är det inga problem 😉

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

he,he,he-har precis övat och jag måste säga att det var gasnka svåra spindlar, speciellt den med en sext emellan-vid 4:an blev det helt plötsligt svårt att räkna..........men de var bra, och verkar vara utvecklande -jag kör de här en månad innan jag bränner greppbrädan i en ny låt...

tack,tack...

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...