Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på att fippla med Cubase hemma och det låter helt ok. Jag har basic utrustning och rummet är akustiskt hyffsat med högtalarna på stativ och dämpning etc. Mitt problem är att jag inte tycker att ljudet är tillräckligt bra. Det är för vasst, för digitalt, för grötigt, saknar luft, inte tillräckligt krispit eller punchigt.

Inser naturligtvis mina egna brister och att jag ibland är mer intresserad av det tekniska, men trots eq, side chain, kompression, etc tycker jag att slutmixen inte låter bra nog, även om enskilda spår låter ok. Jag VET att detta är själva konsten, att få ihop helheten, men jag tänker ändå att jag kanske borde uppgradera någon komponent för att få ett ”varmare” och bättre ljud.

Om vi glömmer mic och pre amps så länge och bara tänker på synthljud så har jag ett M-audio 2496 ljudkort, en Mackie Tapco Blend 6 mixer, Behringer 2031A högtalare och Cubase.

Ljudkortet var ju det billigaste som fanns för 10 år sedan. Är det värt att uppgradera det? Behövs analoga utgångar? Har läst i forumet att D/A-omvandlaren inte spelar någon roll.

Eller är det VST-syntharna som låter vasst i sig? Ska jag satsa på en traditionell synth?

Eller är det värt att köpa en dyr rack-limiter för att få bättre ljud? Plugin-effekter kanske inte är tillräckligt bra?

Eller är det helt enkelt bara jag själv som är flaskhalsen?

Tacksam för lite tips. Funderar på att köpa en Yamaha Motif och den vill jag ju också spela in i Cubase och det får ju inte låta sämre än direkt ur Motifen…

Annons
Postat
Eller är det helt enkelt bara jag själv som är flaskhalsen?

du är nog den största

det som dock kan lura även den bäste är bristfällig lyssning

• 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har ett M-Audio 2496. Jag har alltid varit nöjd med ljudkortet. Men många ansåg att ljudkortet och min Behringermixer påverkade ljudet så mycket att jag omöjligen kunde veta vad som verkligen hände i ljudbilden.

Så jag gjorde några tester där jag körde igenom låtar genom ljudkortet och Behringermixern.

Resultat, inte ens en marginell skillnad på original ljud och det som varit igenom mitt ljudkort och mixer.

Så att uppgradera ljudkortet ger inte mycket, om nåt.

Jag antar att du har ställt upp högtalarna enligt alla konstens regler i rätt höjd och i en liksidig triangel från din lyssningsposition. Korrekt placering av monitorer Det påverkar mycket mer än att byta komponenter.

Ditt rum påverkar ljudet.

Låter dina favoritartisters låtar också illa när du lyssnar så är det nog rummet och hur du ställt upp dina grejer som är dilemmat, eller nåt är fel på din utrustning.

VST instrument idag låter kanon. Det är inte där det felar.

Lite sent svar, men det är alltid roligt att få hjälpa en medmusiker till att förstå vad som kan förbättras.

Postat

Du skriver att enskilda spår låter ok. Det är kanske där en del av problemet ligger...? 😉

Ofta kan det bli så, efter att man har justerat så att helheten låter bra, att vissa av de enskilda spåren inte alls låter bra när man lyssnar enskilt på dem. Man kan exempelvis behöva justera eq för att se till att olika instrument inte krockar med varandra och konkurrerar om samma ljudutrymme. Ibland kan det bli bättre om man helt enkelt tar bort något eller några av instrumenten. Många lägger till alldeles för mycket som låter samtidigt och då är det lätt hänt att det mest blir en ljudgröt som är svår att smälta...

Postat (redigerat)

Ett tips är att först mixa i mono. Då utkristalliserar sig ljudbilden bättre på vad

som gör att ljudet grötar ihop sig.

Ett annat problem är att (inte alla) men många lägger på för mycket pålägg som bara

blir så mycket svårare att mixa ihop. Börja med att göra enkla låtar med få pålägg

och få till mixen där osv.

Om du skaffar en hårdvaru synth (Yamaha Motif som du nämnde)så tänk på att du då måste

få med ljuden som audio spår i Cubase. Kör du bara genom midi spår och audio out så kommer

det inte med i en audio mixdown i Cubase.

Ett tips lär det gäller ditt ljudkort är (om du har en ledig pci plats) att slänga in

ytterligare ett M-audio 2496 ljudkort. Har själv haft två 2496:or i samma burk och det

fungerar klockrent. Då får du två in/ut extra som du kan bussa separat.

Redigerat av spaceman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.