Jump to content
Annons

Köpa tv som datorskärm


mrpimmy

Recommended Posts

Någon som har en tanke om detta?

Jag behöver en större andra skärm, och funderar på och köpa en 32 tums tv full hd. Detta är det billigaste alternativet. Annars så skulle det bli en 27 tums skärm, men ska jag ändå köpa och det skulle funka med en 32 tv så är ju det bättre på en gång. 32 tum är det största jag skulle få rum med.

Så någon som har någon erfarenhet. Vissa tv så blir ju texten dålig på, och då blir ju frågan om det bara handlar om upplösningen som är dålig eller om det är andra saker som spelar in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror att det fungerar bra. Upplösningen på en full hd är fullt tillräcklig.

Det som möjligtvis kan skilja är kontrasten som brukar vara lägre på tv apparater jämnfört med monitorer.

Inställningsmöjlighterna på en Lcd tv är dock bra, så man kan öka ljustyrkan och kontrasten mycket.

En sak som hade varit intressant att veta är hur bra det fungerar att dela upp bilden i två fönster på

En 42" are i stället för att köra med två skärmar.

Det enda argument jag har hört är att om man kör med två fönster i en uppe i en stor skärm så blir upplösningen mindre.

Har dock inte fått bekäftat om detta stämmer.

När det gäller Lcd tv som dator skärm vet jag att en kompis som kör med 42 " lcd tv som skärm för datorn

och bilden är väldigt bra, även när man sitter nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

kör med en 32" i studion, men den är mest för de som är och spelar in, så dom ska se vad jag gör.

tänkte typ i samma bana som du gör då jag köpte den, men det blev helt enkelt för stort.

blev riktigt jobbigt för ögonen efter en heldag, nu kör jag på 2st philips 24" helt utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är upplösningen som avgör hur mkt arbetsyta du får på skärmen, och inte storleken. Dvs en 32" som ha 1600x1200(eller vad det nu handlar om) är egentligen lika "stor" som en 24" med samma upplösning. Så ska du sitta med den och jobba på inte för långt avstånd skulle jag välja den mindre....bekvämare att jobba med. Men är den till för att sitta långt borta med, så kanske det är vettigare att välja den större....allting blir liksom större och där med tydligare på avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack

Just nu kör jag med en 24" och en 22". Men jag får dra ner upplösningen för att få det lite större, och då tänkte jag att jag lika bra skulle kunna köpa en större skärm.

kör med en 32" i studion, men den är mest för de som är och spelar in, så dom ska se vad jag gör.

tänkte typ i samma bana som du gör då jag köpte den, men det blev helt enkelt för stort.

blev riktigt jobbigt för ögonen efter en heldag, nu kör jag på 2st philips 24" helt utmärkt.

Har du någon aning varför det blev jobbigt för ögonen, upplösningen eller skärpa?

Edit: Detta var mitt 500 inlägg, så det kan vi ju fira lite också. 😄

Redigerat av mrpimmy
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

antagligen för att jag satt för nära skärmen, blev jobbigt för nacke när man får kolla runt på en megaskärm.

både upplösning och skärpa är ju o.k, men som sagt, det blir jobbigt att förflytta ögonen runt på den stora skärmen.

förstår inte riktigt vitsen med större skärm, rekommenderar att skaffa sig 2-3st "lagom" stora 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tv-apparater tjuter "vad jag tror är från nätaggregatet." Min samsung 42" Full HD LCD gör det, och det är inget fel utan det är så det är. Jag skulle nog därför undvika tv-apparat nära mikrofon iaf om jag inte vet att den är 100% tyst. Det är inget som stör när man tittar på tv eller film, men i inspelningssituation så skulle det nog vara förödande.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

TV-apparater har inte lika hög upplösning som datorskärmar. Det är olika typ av displaypaneler som används eftersom det är olika krav på dem.

Jag kör också med en Dell U2711, som jag verkligen kan rekommendera! 🥰 Den har IPS-panel som är sanslöst mycket bättre än mina gamla 17"-skärmar, som hade vanlig TN-panel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

TV-apparater har inte lika hög upplösning som datorskärmar. Det är olika typ av displaypaneler som används eftersom det är olika krav på dem.

Jag kör också med en Dell U2711, som jag verkligen kan rekommendera! 🥰 Den har IPS-panel som är sanslöst mycket bättre än mina gamla 17"-skärmar, som hade vanlig TN-panel.

Claes, helt underbar skärm är det ja. Men stör du dig inte på anti-glare coatingen? Det är nog det enda som är minus i min bok.

Så jag tog bort den. Aningen jobbigt, men fanns guide på internet om hur man skulle göra.

Blev SÅÅ mycket bättre! Tydligare, bättre skärpa och färgerna visar sig ännu bättre.

Ex.

Blötläggning av U2711

Mer ingående om hur man tar bort coatingen

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt dell har ju ruskigt bra skärmar.

annars apples ifall man vill ha snäppet vassare (enligt folk och fä, inga egna erfarenheter av dem)

själv tittar jag på en samsung 24" led från netonnet

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/samsung-ls24a350h/152285.3020/

som ju är ett billigare förslag

(har inte fått arslet ur och åkt och köpt en bara 🙂

hoppas du blir nöjd i slutändan allafall!

// Lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, helt underbar skärm är det ja. Men stör du dig inte på anti-glare coatingen? Det är nog det enda som är minus i min bok.

Så jag tog bort den. Aningen jobbigt, men fanns guide på internet om hur man skulle göra.

Blev SÅÅ mycket bättre! Tydligare, bättre skärpa och färgerna visar sig ännu bättre.

Ex.

Blötläggning av U2711

Mer ingående om hur man tar bort coatingen

Jag har faktiskt inte funderat på det alls - kanske för att det ändå blev så mycket bättre än de gamla TN-panelerna... 😉

Får väl se om jag ger mig på att göra det så småningom, men eftersom det inte har stört mig hittills, så känns det nog inte så viktigt för stunden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack.

Dellen blir ju alldeles för dyr. Och jag har ju redan en 24 tum, har ju funderat på en 27 tum skärm, men men.... skulle ju vilja ha så stort som möjligt. Och 32 tums tv är det största jag skulle kunna få plats med, det + min 24 tum benq vw2420h.

Gizmozis, jag har också varit rädd för ljudet av en tv, men vad jag förstår så har inte alla det pipet. Min benq vw2420h köpte jag just för att det var MVA panel, superbild, och det stora pluset, att det var extern transformator. Pipet, det lilla som jag ändå hör på en vanlig skärm, kan jag lägga bort någon annan stans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har en tanke om detta?

Jag behöver en större andra skärm, och funderar på och köpa en 32 tums tv full hd. Detta är det billigaste alternativet. Annars så skulle det bli en 27 tums skärm, men ska jag ändå köpa och det skulle funka med en 32 tv så är ju det bättre på en gång. 32 tum är det största jag skulle få rum med.

Så någon som har någon erfarenhet. Vissa tv så blir ju texten dålig på, och då blir ju frågan om det bara handlar om upplösningen som är dålig eller om det är andra saker som spelar in?

som jag ser det hela så är det sämre med en tv.. jag har alltid funderat på att dataskärmar är så jävla mycket bätre bild än en plattvs bild...

tx en liten bärbar dator från år2000.. har en skaplig skärm. och då fans det ju inte äns plattv. om jag skulle va du så skulle jag skaffa en ny datorskärm hälst en

riktigt bra typ 1080p men vetinte om 3d skärmarna har samma kvalite som dom vanliga men du kan ju höra

Link to comment
Dela på andra sajter

TV-apparater har inte lika hög upplösning som datorskärmar. Det är olika typ av displaypaneler som används eftersom det är olika krav på dem.

Jag kör också med en Dell U2711, som jag verkligen kan rekommendera! 🥰 Den har IPS-panel som är sanslöst mycket bättre än mina gamla 17"-skärmar, som hade vanlig TN-panel.

Jo just det, i frågan om paneler så tittade jag på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587804 och den har s-pva panel. Men bara i en del utföranden och i en del länder vad jag förstår.

Jag skickade en frågan till samsung om vilken panel jag skulle få om jag köpte på elgiganten. De svarade med att alla LE32C535 är likvärdiga. Jag blev lite småputt och skickade tillbaka att det visst är skillnad på olika paneler, har dock inte fått något svar än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...