Jump to content
Annons

DĂ„ligt ljud efter inspelning med mikrofon


joelnelson

Recommended Posts

Tjenare!

Jag fĂ„r spel pĂ„ ett problem jag har med min mick (eller Cubase, vet inte vilket). Jag har en sE USB2200a mick och anvĂ€nder mig av Cubase 5. Jag har installerat ASIO4ALL-drivrutinerna sĂ„ det ska fungera. NĂ€r jag lyssnar i micken med hörlurarna sĂ„ Ă€r det inget fel pĂ„ ljudet. Men efter att jag har spelat in sĂ„ blir ljudet betydligt sĂ€mre. Det blir liksom lite distigt och blir inte alls samma bas, osv. och ja, jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att jag spelar in med sE-micken och inte med micken i laptopen 😉.

SÄ nu undrar jag vad som kan vara felet? NÄgon instÀllning i Cubase kanske?

Tack pĂ„ förhand! HĂ€lsningar Joel 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du har koll pÄ att det inte överstyr i Cubase?

Du lÄter lite vag pÄ punkten jag har installerat ASIO4ALL, har du valt dessa drivare i Cubase?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren!

Jag anvÀnder asio4all för att jag har hört att man ska det för att den micken ska fungera i Cubase. Jag Àr sÀker pÄ att jag har valt asio4all i Cubase och jag överstyr inte. JÀttekonstigt att det blir dÄlig kvalle pÄ ljudet efter inspelning. :S NÄgon andra förslag?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mest troligt Àr vÀl att du spelar in med datormicken trots allt.

Prova att knacka försiktigt pÄ micken och kolla utslagen i Cubase.

Prova sedan att knacka pÄ datormicken.

Vilken ger tydligast utsalg?

Eller bÄda kanske ger utslag?

DÄ fÄr du stÀnga av datormicken.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svaren!

Jag anvÀnder asio4all för att jag har hört att man ska det för att den micken ska fungera i Cubase. Jag Àr sÀker pÄ att jag har valt asio4all i Cubase och jag överstyr inte. JÀttekonstigt att det blir dÄlig kvalle pÄ ljudet efter inspelning. :S NÄgon andra förslag?

nu vill vi se lite skÀrmdumpar över dina instÀllningar och lite mer info om hur det egentligen lÄter

det kan mycket vÀl vara sÄ att du lyssnar pÄ din riktiga mick nÀr du testar Ä hör ljudet dÀrifrÄn men spelar in frÄn laptoptjosan

men det behövs mer info

Àr det nÄt fel pÄ mickens orginaldrivrutiner?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Àr det nÄt fel pÄ mickens orginaldrivrutiner?

Med tanke pĂ„ följande som stĂ„r i manualen, sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ konstigt att han kör med ASIO4ALL 😉 :

Cubase/Nuendo

Install the driver software ASIO4ALL from Download site: http://www.asio4all.com/

PÄ sE's hemsida (http://seelectronics.com/USB2200a.html) finns det driver för Vista att ladda ner, men det stÄr inget angÄende kompatibilitet med andra operativ, utan bara Vista - sÄ den kÀnns lite osÀker...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Med tanke pĂ„ följande som stĂ„r i manualen, sĂ„ Ă€r det kanske inte sĂ„ konstigt att han kör med ASIO4ALL 😉 :

PÄ sE's hemsida (http://seelectronics.com/USB2200a.html) finns det driver för Vista att ladda ner, men det stÄr inget angÄende kompatibilitet med andra operativ, utan bara Vista - sÄ den kÀnns lite osÀker...

hah!

shite! đŸ˜±đŸ˜†

dÀr ser man

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag Àr 100% sÀker pÄ att jag spelar in med sE-micken. jag har asio4all-drivrutinerna installerade. jag tog lite screenshots pÄ hur jag har mina instÀllningar

http://imageshack.us/f/819/unledwd.jpg/

http://imageshack.us/f/5/unled2xu.jpg/

http://imageshack.us/f/24/unled3at.jpg/

http://imageshack.us/f/405/unled4w.jpg/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

haha ja 🙂 men instĂ€llningarna var rĂ€tt och sĂ„?

Det Àr ett vÀldigt vanligt nybörjarfel, att sjunga mot fel sida av en kardioidmick, som sE2200 Àr, sÄ kolla för sÀkerhets skull att det verkligen Àr rÀtt... Kardioidmickar har ju som bekant en framsida och en baksida. Jag har ocksÄ varit med om vissa som har trott att man skulle sjunga mot toppen av sÄdana "side-adressed" mickar...

Annars ser det nog ok ut - förutom det som JakobP undrade över. Det Àr en monomick, sÄ det Àr meningslöst att spela in den pÄ ett stereospÄr.

Hur ASIO4ALL ska stÀllas in, vet jag inte eftersom jag aldrig har kört med det - men det finns vÀl nÄgon setup-sida dÀr ocksÄ, som du kan ta en skÀrmdump pÄ, sÄ att man kan se om nÄgot verkar skumt dÀr...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förresten - du kör med Windows 7, eller hur? Kör du 32-bit eller 64-bit?

Det kan ju vara nÄgot strul som beror pÄ 64-bit...? Det Àr kanske inte micken, ASIO eller Cubase som brÄkar i sÄ fall, utan kanske nÄgon plugin som du har aktiverad, som inte funkar i 64-bit och inte trivs med den inbyggda 32-bits bridgen i Cubase5...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vill gĂ€rna se en skĂ€rmdump frĂ„n Asio4all 🙂

Hur stark blir inspelningssignalen nÀr du spelar in ? Kikade lite i manualen:

In USB mode, the microphone gain is optimised for close speech or general purpose instrument

recording, and can be further adjusted via the Mac or PC Audio device control panel. Apple Macs and

PCs handle digital audio slightly diferently so the sE USB2200a also includes a Mac/PC switch to provid

the correct output level for both platforms. The combination of the MAC/PC gain switch and the ability

further adjust the mic gain via the Mac and PC control panel allows the USB2200a to be applicable for a

far wider range of pro applications than other USB microphones.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur ser Asio4alls instÀllningar ut ?

Kan inte Cubase, men ser ut som du har "stereo in" som input pÄ spÄret, Àr micken en stereomick ?

funderade ocksÄ pÄ det först men i manualen stÄr att den skickaR identisk signal till bÀgge kanalerna

sÄ Àven om det Àr helt onödigt att fylla upp tvÄ spÄr med samma innehÄll sÄ Àr det inte det som Àr felet hÀr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...

Hej igen om det nu Àr nÄgon som fortfarande följer denna trÄden.

Jag ursÀktar för att jag inte svarade pÄ de förra inlÀggen men jag har för mig att sidan inte fungerade pÄ nÄgra dagar sÄ antagligen sÄ glömde jag bort det helt enkelt.

Jag pillade i alla fall lite sjÀlv med det och bestÀmde mig för att köpa mig ett externt ljudkort istÀllet efter att ha provat med min kompis dator och ljudkort. Det Àr ett Yamaha Audiogram 6. Jag har installerat de drivrutiner som behövs. Det lÄter bra och sÄ men det blir sÄ lÄgt ljud efter att jag har spelat in. Det Àr samma kvalité pÄ ljudet som innan jag spelar in men sen blir det lÄgt nÀr jag spelar upp och Àven efter att jag har exportat. Jag har provat att lÀgga in en annan mp3-fil som jag inte har spelat in och dÀr Àr det inget fel pÄ ljudvolymen sÄ det lÀr ju inte vara nÄgot med outputen. MÀtaren för output ligger pÄ samma lÀge som input nÀr jag spelar in (ca 75%).

SÄ det Àr nÄgot som stör inputen under inspelningen, skulle jag gissa. Kan de ha och göra med att det Àr ett inbyggt ljudkort i micken som stör? Jag anvÀnder inte USB-uttaget pÄ micken alls. Jag kör med XLR.

NĂ„gra förslag? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...