Jump to content
Annons

Försämrad ljudkvalitet


mnorrving

Recommended Posts

Vet inte riktigt om detta är rätt kategori, men mitt problem är att jag upplever det som att ljudåtergivningen är betydligt sämre när jag kör Guitar Rig i standalone-applikationen än när jag kör det genom Cubase. I stand alone låter ljudigt fylligt och väldigt klangrikt, i Cubase blir det mer "platt".

Jag använder Cubase 5.1, har ett motu ultralite MKIII. Tror inte att det har att göra med själva mixningen då jag har testat köra i Cubase med bara ett ljudspår, och samma resultat. Någon som har en aning vad detta kan bero på / vet något man kan göra åt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första stycket: Vill du att det ska låta platt? 😕

blir också nyfiken-varför vill du ha ljudet så ????

spelar du mycket jazzsolon???

😕

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Första stycket: Vill du att det ska låta platt? 😕

Han måste ju ha dribblat bort sig i sin mening, litegrann av syftningsfel.

Han pratar om att den låter bra i standalone -läge, för att sedan klaga på att den blir bättre i cubase dvs, platt...!?

Yrat till det tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem, de låter skit när man kör det genom cubase. När jag kör guitarrig för sig själv kan jag ratta in den fetaste och fylligaste stärkarljudet. Kör jag sen ljudet genom cubase låter det som om man skulle ställt in stärkaren i en stor plåtlåda fylld me grus och dragit på.

Har även en annan issue som kanske har med det här att göra...

Om jag kopplar gitarren direkt i ljudkortet utan att cubase är öppet så låter det rent och snyggt. Öppnar jag sedan cubase och trycker på monitor knappen så förändras ljudet, det är inte nödvändigtvis sämre men det är iaf inte samma ljud. Är det för att signalen blir förstärkt ytterligare när man kör den genom mixern i cubase kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast du har ju diametralt motsatt problem om man jämför med TS (som fick bättre ljud i Cubase).

"Vet inte riktigt om detta är rätt kategori, men mitt problem är att jag upplever det som att ljudåtergivningen är betydligt sämre när jag kör Guitar Rig i standalone-applikationen än när jag kör det genom Cubase. I stand alone låter ljudigt fylligt och väldigt klangrikt, i Cubase blir det mer "platt"."

Jag tog fasta på den sista meningen där och antog att han rörde ihop de lite i den första. "fylligt och väldigt klangrikt" är iaf ett ljud som jag skulle beskriva som bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för förvirringen, det var givetvis samma som Heman beskriver som jag syftade på. Dvs att det låter fint i stand alone men inte så fint när jag kör det genom Cubase.

Jag har samma problem, de låter skit när man kör det genom cubase. När jag kör guitarrig för sig själv kan jag ratta in den fetaste och fylligaste stärkarljudet. Kör jag sen ljudet genom cubase låter det som om man skulle ställt in stärkaren i en stor plåtlåda fylld me grus och dragit på.

Har även en annan issue som kanske har med det här att göra...

Om jag kopplar gitarren direkt i ljudkortet utan att cubase är öppet så låter det rent och snyggt. Öppnar jag sedan cubase och trycker på monitor knappen så förändras ljudet, det är inte nödvändigtvis sämre men det är iaf inte samma ljud. Är det för att signalen blir förstärkt ytterligare när man kör den genom mixern i cubase kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...