Jump to content
Annons

Blumlein insp. Gitarr och sång samtidigt?


Mawnzie

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och är väl amatör när det gäller inspelning kan man säga.

Jag skulle vilja göra en demo-inspelning på min dator (sitter på ett focusrite ljudkort, två MXL 990 och Ableton Live)

och spela in gitarr och sång.

Jag har läst lite om Blumlein och tyckte det verkade intressant.

Är det någon som vet hur det funkar om man ska spela in gitarr och sång samtidigt på det viset?

Jag tror att det ska funka med de mikrofonerna jag har (MXL990)?

Funderade på hur man ska rikta mikrofonerna och hur lång ifrån de ska vara ungefär för att man ska få bästa ljud;

Är det någon som har koll på det?

Vänliga Hälsningar,

Måns

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som technic säger behöver du två mikrofoner med upptagning formad som en åtta. Blumlein funkar alldeles utmärkt i ett rum med passande akustik. Åttakopplingen gör att rummet kommer fram mer än om du spelar in med till exempel njure. Åttorna ger även tydligare proximityeffekt så du kommer inte vilja ha mickarna för nära.

Men riggade i rätt vinkel (så att sångmick tar upp så lite gitarr som möjligt och vice versa) får du en god separation på ett sätt som är svår att få till med njurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åttakopplingen gör att rummet kommer fram mer än om du spelar in med till exempel njure.

Njurar och åttor har samma riktningskoefficient...

Jag har ett antal gånger spelat in sångare som spelar gitarr eller gitarrister som sjunger med en åtta riktad mot munnen med sin döda vinkel mot gitarren och vice versa. Förtjänsten med att sätta dem på detta sätt är att man inte få fasknas som man får med separerade mikrofoner.

Däremot, pratar vi vanlig stereoinspelning där du sätter mikrofonerna en bit ifrån, för att få med rummet, så är ju det en annan femma. Jag gillar oftast AB eller någon variant av öronavståndsmikning (modifierad ORTF typ). Utgå från 40 cm eller så mellan mikrofonerna, anpassa avståndet till artisten för önskat avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...