Jump to content
Annons

Hur många gånger har min låt spelats?


Terror

Recommended Posts

Fick ganska nyligen upp min första låt (av misstag, då de är en demo) på Spotify, Amazon, iTunes ect genom Record Union.

På RU's hemsida kan man se hur mkt pengar låten dragit in, men kan man på något sätt se hur många gånger ens låt blivit spelad på Spotify? Alltså hur många antal klick? Försökte googla på det utan något vidare resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag lanserar mitt matriel genom reverbnation och då får man en rapport var 3:e månad

från ovannämnda bolag..

kanske samma hos R.U.

mvh

rolleyes.gif

de redogör från och med första datum från första försäljningen av publikationen alltså.

sedan rapport var 3.e månad...

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lanserar mitt matriel genom reverbnation och då får man en rapport var 3:e månad

från ovannämnda bolag..

kanske samma hos R.U.

mvh

rolleyes.gif

de redogör från och med första datum från första försäljningen av publikationen alltså.

sedan rapport var 3.e månad...

I see 🙂( well thank you!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar också spänt på en redovisning från Recordunion.com Släppte min demo singel 25 mars, men har fortfaande inte fått någon rapport. Däremot har Seductive Mind ökat i popularitet senaste tiden och dyker upp vid sökning på både gina, therese och seductive :)Så någon lyssnar nog 🙂

Seductive Mind på Spotify

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig att man inte får veta exakt antal spelningar och nedladdningar. När jag mailade dem och frågade fick jag följande svar: Downloading the CSV file available there will give you a detailed breakdown of each track and album and on which services it was sold/streamed.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken rapport man får beror oftast på när siten (läs: spotify, itunes, beatport osv) lämnar rapport till er distributör.

Itunes är rätt så snabba medans andra tar kanske 6månader alternativt 1 år på sig att lämna rapport.

Så det beror nog inte på genom vem man ger ut sitt material utan var rapporten kommer ifrån.

Jag tycker det är väldigt roligt att många kan publicera/sälja sin musik med enkla medel.

Det skrämmande är dock att man behöver verkligen vara duktig på det mesta runt omkring om man vill få sina låtar sålda.

Allt från bra låt material till cdomslag, hemsida, PR osv osv..

Vilket samtidigt är väldigt roligt och kreativt!

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig att man inte får veta exakt antal spelningar och nedladdningar. När jag mailade dem och frågade fick jag följande svar: Downloading the CSV file available there will give you a detailed breakdown of each track and album and on which services it was sold/streamed.

Precis som de säger i sitt svar så får du visst väldigt specifik statistik hos record union.

CSV-filen innehåller allt man behöver.

Edit: "allt" man behöver är väl att ta i. Men jag tycker att det är helt ok statistik man får.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej lite off topic

Vilket är det bästa alternativet för att släppa sin musik via en digital distrubutör? Där du äger rättigheterna till din musik hela vägen, så att distrubutören inte kan använda den utan ditt tillstånd i andra sammanhang. För när man läster terms and conditions på vissa så blir man lite fundersam över hur det egentligen funkar och ligger till.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag menade var att när man läser terms and conditions på en av ovan nämda distrubutörer så står det så här. Nu är detta på engelska, men man blir lite fundersam vad dom menar med detta???

4. LICENSE TO CONTENT (EXCEPT MUSIC FILES AVAILABLE FOR COPYING BY OTHER USERS). By Publishing Content (except your audio or music files that you allow others to download and copy) to any part of the Web Site, you automatically grant to the Company, and you represent and warrant that you have the right to grant to the Company, a non-exclusive, transferable, fully-paid, worldwide license (with the rights to sublicense) to use, copy, perform, display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such Content and to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. This license includes without limitation any and all professional names, photos, trademarks, logos and biographical information of artists, performers or bands. You may remove such Content from the Web Site at any time and the license granted above will automatically terminate.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som de säger i sitt svar så får du visst väldigt specifik statistik hos record union.

CSV-filen innehåller allt man behöver.

Edit: "allt" man behöver är väl att ta i. Men jag tycker att det är helt ok statistik man får.

Skönt att höra en sådan tolkning av svaret. Då är det bara att vänta och se hur bra marknadsföringen (och låten) egentligen är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag menade var att när man läser terms and conditions på en av ovan nämda distrubutörer så står det så här. Nu är detta på engelska, men man blir lite fundersam vad dom menar med detta???

4. LICENSE TO CONTENT (EXCEPT MUSIC FILES AVAILABLE FOR COPYING BY OTHER USERS). By Publishing Content (except your audio or music files that you allow others to download and copy) to any part of the Web Site, you automatically grant to the Company, and you represent and warrant that you have the right to grant to the Company, a non-exclusive, transferable, fully-paid, worldwide license (with the rights to sublicense) to use, copy, perform, display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such Content and to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. This license includes without limitation any and all professional names, photos, trademarks, logos and biographical information of artists, performers or bands. You may remove such Content from the Web Site at any time and the license granted above will automatically terminate.

Mvh

Det där är inget konstigt. Det betyder att du måste intyga att du har rätt att ingå avtal med dem. Det är för att de inte ska riskera att bli stämda om det visar sig att du har ingått avtal med dem fastän du egentligen inte var rättighetsinnehavare. Det är en så kallad friskrivning, vilket nog är en förutsättning för att man ska kunna tillhandahålla en sån tjänst. Inget konstigt, med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skrämmande är dock att man behöver verkligen vara duktig på det mesta runt omkring om man vill få sina låtar sålda.

Allt från bra låt material till cdomslag, hemsida, PR osv osv..

Vilket samtidigt är väldigt roligt och kreativt!

Har man bara realistiska förväntningar på hur mycket man kan sälja är det en jättebra möjlighet.

Och självklart måste man ha bra låtmaterial, det är ju en förutsättning för alltihop 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är inget konstigt. Det betyder att du måste intyga att du har rätt att ingå avtal med dem. Det är för att de inte ska riskera att bli stämda om det visar sig att du har ingått avtal med dem fastän du egentligen inte var rättighetsinnehavare. Det är en så kallad friskrivning, vilket nog är en förutsättning för att man ska kunna tillhandahålla en sån tjänst. Inget konstigt, med andra ord.

Hej

Tack för ditt svar, när jag läste det fick jag uppfattningen att dom fick använda min musik hur dom ville och i vilka sammanhang som helst och översätta det etc ,utan att jag har något att säga till om. Och denna rätten försvinner när jag säger upp mitt konto hos dom. Tyckte bara det lät läskigt, jag skickade ett mail till dom och frågade om jag får reda på om dom tänker använda min musik i något annat sammanhang(utan min vetskap) och isåfall hur mycket dom tjänar på det. Men jag fick inget direkt svar utan bara typ att dom har 1.8 miljoner användare och att youtube kör liknande "licens" och den försvinner när man sagt upp sitt konto. Man kanske skall skita i att läsa det finstilta, så slipper man få huvudbry. Inte för att min musik kanske är den bästa , men man vill endån ha full kontroll på det som ligger en närmast hjärtat 🙂 Men häromdagen hittade jag en av mina låtar på en mp3 något sida och där kunde man ladda ner den, och som ringsignal. Och jag vet inte hur den kommit dit där??? 🙁

http://mp3-find.com/index.html?search=Henber77

Edit: jag har inte blivit medlem än på reverbnation, men skall i dagarna

Man vill ju få ut sin musik och idag är digitala distrubutörer det absolut smidigaste.

Min förväntade försäljning det första året är 10-20 ex, allt övet det är ett plus 🙂

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Men häromdagen hittade jag en av mina låtar på en mp3 något sida och där kunde man ladda ner den, och som ringsignal. Och jag vet inte hur den kommit dit där??? 🙁
Disclaimer: MP3-FIND.COM is a music mp3 search engine that crawls the whole Internet and gathers free mp3 links to mp3 audio files & it does not store any mp3 files on its server
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha ok men låten finns bara utlagd på soundcloud och youtube och den kan inte laddas ner på dom sidorna. Och jag har inte blivit medlem på reverbnation än. Hmm jaja jag tyckte det va jätte konstigt att min musik fanns på en sådan sida. Då länkar dom med andra ord till youtube och soundcloud, men glömmer berätta att man inte kan ladda ner den.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...