Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

DÄ var det dags igen kÀra vÀnner.

Har testat 16 av studions mikrofoner pÄ en underbar akustiskt gitarr.

Det Àr jag som spelar sÄ, ha lite överseendet med det. Lite olika performance hÀr och var, precis som det Àr nÀr man spelar in.

Testat diverse sköningar, nya, gamla, dyra och billiga. Hoppas ni gillar det.

HÀr Àr lÀnken till testet:

Microphone Shootout, Acoustic Guitar

• Gilla 3
Annons
Postat

Fint test. Jag hör inga större skillnader. Röde NT5 lÄter vÀldigt bra. Lika gillade jag den billiga JJLabs stormembranaren.

Undrar om skillnaderna skulle bli större eller mindre med bra kompression, lite eq + reverb? Men nog Àr det helt klart att det gÄr att spela in snyggt Àven med billigare mickar.

Bandmickarna tycker jag inte lÄter bra, det Àr nÄt fel med ljudet frÄn dem, Àven de dyra. En AKG C414 vore nÄt att lÀska sig pÄ.

Postat

Bra initiativ! 🙂

Jag lyssnade igenom filerna och fastnade framförallt för Neumann KMS84. Gillar nÀrheten. Det gör mig inget att den Àr lite blygare i toppen Àn mÄnga av de andra. Dubbar man akgitarrer (en situation jag hamnar i ganska ofta) Àr krispig diskant inte direkt nÄgot plus. Dessutom var den inte alls lika bumlig som de felsta andra mickarna.

Bland stormembranare fastnade jag för Sontronics Orpheus och Manley Ref C. Betydligt köttigare Àn KMS84 men ÀndÄ med grepp om mellanregistret.

Hade varit kul att höra lite dynamiska alternativ hÀr ocksÄ. Shure SM57, SM7, Sennheiser MD421 och MD21 till exemepel.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Intressant, Orpheus lÀt spÀnnande jÀmfört med dom andra.

Det jag tycker Àr intressant Àr vÀl att det inte finns en mick som utmÀrker sig som bÀst utan snarare att vilket sound man vill ha avgör mickvalet. (Som vanligt)

Kul lyssning och tack igen dÄ!

Redigerat av drloop
Postat

Fint test. Jag hör inga större skillnader. Röde NT5 lÄter vÀldigt bra. Lika gillade jag den billiga JJLabs stormembranaren.

Undrar om skillnaderna skulle bli större eller mindre med bra kompression, lite eq + reverb? Men nog Àr det helt klart att det gÄr att spela in snyggt Àven med billigare mickar.

Bandmickarna tycker jag inte lÄter bra, det Àr nÄt fel med ljudet frÄn dem, Àven de dyra. En AKG C414 vore nÄt att lÀska sig pÄ.

Tack för ditt svar!

ja, det var roligt att höra att det Àr sÄn liten skillnad. Men just för mig som driver kommersiell studio sÄ byter jag hellre mick Àn slÄr pÄ nÄn EQ som fÄr det hela att lÄta mer onaturligt. Men för alla hemmapulare sÄ Àr jag glad att testet visade att man kan fÄ suverÀna resultat Àven med en 800kr mick.

Postat

Bra initiativ! 🙂

Jag lyssnade igenom filerna och fastnade framförallt för Neumann KMS84. Gillar nÀrheten. Det gör mig inget att den Àr lite blygare i toppen Àn mÄnga av de andra. Dubbar man akgitarrer (en situation jag hamnar i ganska ofta) Àr krispig diskant inte direkt nÄgot plus. Dessutom var den inte alls lika bumlig som de felsta andra mickarna.

Bland stormembranare fastnade jag för Sontronics Orpheus och Manley Ref C. Betydligt köttigare Àn KMS84 men ÀndÄ med grepp om mellanregistret.

Hade varit kul att höra lite dynamiska alternativ hÀr ocksÄ. Shure SM57, SM7, Sennheiser MD421 och MD21 till exemepel.

Hej, tack för svaret!

HÄller absolut med, tycker vintagemickar generelt har lixom en skönare topp, och som du sÀger, för mkt av den dÀr moderna kanske lite jobbiga toppen gör det jobbigt i en mix. Tycker Àven Line Audio CM3 har en lite "dyrare" topp och inte lika fejk..

Ah, jag gillar Sontronics vÀldigt mkt ocksÄ, och Manleyn greppar det mesta med bra separation och luft ...

Det kommer komma tester med dynamiska mickar oxĂ„ ... 🙂 Very soon.

Postat

Intressant, Orpheus lÀt spÀnnande jÀmfört med dom andra.

Det jag tycker Àr intressant Àr vÀl att det inte finns en mick som utmÀrker sig som bÀst utan snarare att vilket sound man vill ha avgör mickvalet. (Som vanligt)

Kul lyssning och tack igen dÄ!

Ja, Sontronics mickarna Àr coola, dom Àr ju designade av en engelsk snubbe och tillverkas i China.

Precis, inte nĂ„n av mickarna man direkt ramlar av stolen för, utan man kan tĂ€nka att byta mick istĂ€llet för att dra pĂ„ en EQ. Lite sĂ„ jag jobbar med alla kĂ€llor. 🙂

Tack för att ni lyssnar allihopa!

Postat

NÄn mer Àn jag som tyckte det lÀt lite bÀttre med Röde NT5 Àn CM3? Eller att NT5 Àr överdrivet krispiga?

Postat (redigerat)

KMS84 lÄter kanon! Vilken musikalisk mick. Röde NT2A lÄter mycket dyrare Àn den Àr, passade kÀllan vÀldigt bra hÀr.

3 av 4 mickar i testet har nÄgon form av kvalitet som man hade kunnat anvÀnda pÄ denna kÀllan. Det roligaste Àr att de billiga mickarna gör sÄ bra ifrÄn sig.

NÄn mer Àn jag som tyckte det lÀt lite bÀttre med Röde NT5 Àn CM3? Eller att NT5 Àr överdrivet krispiga?

Jag tycker nog att CM3 lĂ€t mer balanserad. Överraskande bra. NT5 sticker lite ivĂ€g för mycket i diskanten, och framhĂ€ver ~200Hz för mycket.

Och edit: FAN.. vad TW15 lÄter bra.

Redigerat av desvaenger
Postat

Tack sÄ mycket för detta! Riktigt intressant att höra skillnaderna och att de billigare mickarna stÄr sig sÄ pass bra.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Intressant att det egentligen inte Àr nÄgra större skillnader pÄ ljudet. Hade förvÀntat mig tydligare olikheter i kvalitet med tanke pÄ allt man hör om U87, etc och prisskillnader. U87 lÄter dock lite mjukare i toppen Àn t ex NT2-A som Àr mer diskantrik. LÄter nÀstan som man anvÀnt en DeEsser pÄ U87:an (nu pratar jag om sÄngklippen).

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.