Jump to content
Annons

Inspelningssystem för nybörjare


Oskar S

Recommended Posts

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här, jag har spelat gitarr ett tag och behärskar även trummor på en grundnivå. Jag skulle vilja kunna spela in mig själv och även andra på ett så simpelt men ändå funktionsdugligt sätt som möjligt.

Eftersom jag inte har någon direkt vetskap inom området skriver jag vad jag behöver och hoppas att någon mer kunnig kan hjälpa mig.

Jag vill helst spela in med hjälp av min dator och ett inspelningsprogram, jag behöver kunna spela in från flera källor samtidigt och få det på olika "spår" på datorn (truminspelning osv.). Jag har letat runt lite och fått en del idéer, jag vet inte riktigt hur det fungerar i praktiken:

Ljudkort+mixerbord-dator

USB/Firewiremixer-dator

Portastudio

Enbart ljudkort

Hur ska jag lägga upp det hela till ett så lågt pris som möjligt? Mikrofoner och annan kringutrustning har jag redan.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska få seperata spår för varje mick så är väll ända valet mig veterligen att ha ett ljudkort med så många inputs som du tänkt ha mikrofoner.

Hur många mickar har du tänkt micka upp trummorna med?

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska få seperata spår för varje mick så är väll ända valet mig veterligen att ha ett ljudkort med så många inputs som du tänkt ha mikrofoner.

Hur många mickar har du tänkt micka upp trummorna med?

/Chrille

Tack för svaret. Har inte planerat det i detalj utan hade mest tänkt testa mig fram, men i alla fall några stycken micar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en Ipod Touch / Iphone / Ipad så kan du ladda ner MultiTrack DAW från Harmonicdog på Itunes. För 75 kr får du då en portastudio med 8 stereokanaler (betala mer för upp till 24 stereokanaler). Om jag har fattat rätt så kan du sedan överföra spåren till dator enkelt. Men jag trimmar allt på Ipodden (vågformer) och gör en slutmix där.

Som sagt...Jag gör bara enkla testinspelningar av mina låtar. Billigt om du har en Ixxx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes om det går att göra på annat sätt så får gärna någon berätta för jag har nästintill aldrig pillat på en studiomixer och har fruktansvärt dålig koll på dessa.

Du har ju mic ingångar direkt i ljudkorten men dessa är oftast väldigt begränsade. om du därför bara tänkt spela in med en eller 2 mickar så hade jag inte sett någon anledning till att skaffa en mixer i första hand.

I ditt fall är det trummor som gäller. det finns en hel del ljudkort med många inputs.

Kanske inte matchar din budget men här ser du iallafalll ett ljudkort med många ingångar.

http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm

Sen vet i fan om jag rekomenderar dig att handla på Thomann just nu...

jag antar att du kopplar från ljudkortet till mixern på mixern har du mic ingång och fantom matning?

Som sagt du får hoppas du får svar av någon mer erfaren men hoppas mitt lilla svar kan göra det något enklare innan någon annan hunnit svara!

/Chrille

Redigerat av földes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en Ipod Touch / Iphone / Ipad så kan du ladda ner MultiTrack DAW från Harmonicdog på Itunes. För 75 kr får du då en portastudio med 8 stereokanaler (betala mer för upp till 24 stereokanaler). Om jag har fattat rätt så kan du sedan överföra spåren till dator enkelt. Men jag trimmar allt på Ipodden (vågformer) och gör en slutmix där.

Som sagt...Jag gör bara enkla testinspelningar av mina låtar. Billigt om du har en Ixxx.

Jag förstår inte riktigt hur du på ett vettigt sätt eller ens kan driva ett antal mikrofoner och spela in på dessa via en iphone.

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipsen än så länge. Ska kollla igenom allt imorgon när jag är i ett piggare tillstånd

Varför ska man inte handla på thomann nu? Är eurokursen hög?

Redigerat av Oskar S
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen än så länge. Ska kollla igenom allt imorgon när jag är i ett piggare tillstånd

Varför ska man inte handla på thomann nu? Är eurokursen hög?

Nej den är faktiskt ganska så låg.

Dock har det varit en hel del strul med thomann på senaste om man läser här på forumet.

Jag köpte nyligen ett pa system på sandbergs musik och jag fick det för samma pris som på thomann!

Så kolla med din favoritbutik om dem kan matcha priset.

Lycka till!

/Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall är det trummor som gäller. det finns en hel del ljudkort med många inputs.

Kanske inte matchar din budget men här ser du iallafalll ett ljudkort med många ingångar.

http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm

Fast med ditt förslag så måste han skaffa massa mikrofonförstärkare då ljudkortet ovan bara hade två. Bättre i så fall att skaffa ett med många mikrofonförstärkare.

Här har du ett ljudkort som du kan använd med åtta mikrofonförstärkare, två DI ingångar, plus två hörlursförstärkare. Dock så vågar jag inte säga något om hur stabilt det är då jag inte har jobbat med det.

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Då vet jag med säkerhet att jag inte behöver ett mixerbord.

Den här enheten verkar dock lockande:

http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm

Om jag förstått det rätt kan man spela in flera kanaler samtidigt och även styra reglagen i datorn från enheten? Priset verkar ju lovande, har inte hittat något ljudkort med lika många inputs för det priset ens, finns det? Och hur blir kvalitén med denna enhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast med ditt förslag så måste han skaffa massa mikrofonförstärkare då ljudkortet ovan bara hade två. Bättre i så fall att skaffa ett med många mikrofonförstärkare.

Här har du ett ljudkort som du kan använd med åtta mikrofonförstärkare, två DI ingångar, plus två hörlursförstärkare. Dock så vågar jag inte säga något om hur stabilt det är då jag inte har jobbat med det.

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Yes det missade jag, glömde bort det här med mick preampsen. det jag dock tänkte på var att mixern eventuellt hade mic preamps eller har de aldrig det?

Men ditt förslag var nog bättre, sen hade jag visserligen betydligt hellre haft ett motu ljudkort än ett M-audio men det är jag.

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här enheten verkar dock lockande:

http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_8_usb_fx.htm

Om jag förstått det rätt kan man spela in flera kanaler samtidigt och även styra reglagen i datorn från enheten? Priset verkar ju lovande, har inte hittat något ljudkort med lika många inputs för det priset ens, finns det? Och hur blir kvalitén med denna enhet?

Enligt Thomann "16-bit, 44.1/48 kHz stereo USB output for easy recording"

så kan du bara spela in 2 kanaler åt gången (stereo), dessutom är 24 bitars ljud mer eller mindre standard på de flesta "musikljudkort" idag.

Ser inte något på Thomann-sidan att den fungerar som kontrollyta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ditt förslag var nog bättre, sen hade jag visserligen betydligt hellre haft ett motu ljudkort än ett M-audio men det är jag.

Det hade jag absolut också hellre haft, men det lät inte på TS att han behövde något proaudio. M-Audio gör helt ok ljudkort och det är även en tusing billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade jag absolut också hellre haft, men det lät inte på TS att han behövde något proaudio. M-Audio gör helt ok ljudkort och det är även en tusing billigare.

Yes det gör dem säkert.

Det jag tänkte på, lite onödigt i ts fall men en hel del mixers har väll inbyggd micpreamp? så min lösning hade också funkat dock dyrare...

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...