Jump to content
Annons

Vad är de för skillnad på dessa högtalare?


PatteBoy (oregistrerad)

Recommended Posts

PatteBoy (oregistrerad)

Hejsan Allihopa, nu är de nooben som talar haha ☺️

Jo jag håller på att bygga ihop en liten "studio" där jag ska börja med filmmusik, inget seriöst bygge men helt ok för att vara de första =) Jo noob som jag är så vet jag inte riktigt själv vad jag är ute efter. Först var min tanke att köpa Logitech Z-906 5.1 THX speakers, men alla studiomänniskor jag pratat med bara skrattar mig i ansiktet 😆

Så, jag har fått ett väldigt bra erbjudande att köpa ett par KEF IQ10 ill ett väldigt bra pris. Mitt andra alternativ är ett par M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE

På dessa högtalare så kommer jag att producera filmmusik till mina egna filmer och även redigara film på dom. Jag har varit i butik och lyssnat på KEF IQ10 och jag måste säga att dom låter fantastiskt! M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE har jag inte lyssnat på och de enda som jag ser skiljer på dom är watt-tal och ohm (vad nu de ger för effekt)Om jag köper IQ10 så köper jag även en förstärkare (på blocket för typ 500) och sen högtalarkablar om nu de behöver införskaffas=)

Min "framtida" setup är Keyboard > Dator med Internt/Extern ljudkort > optisk ut till förstärkare > L/R ut till KEFIQ10 / M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE > Mina öron!

//Mvh Patrik =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE har inbyggda förstärkare vilket gör att du inte behöver köpa till någon extra... KEF IQ10 har däremot inte det. Bara förtydligande alltså. 😄

Hur många kronor är du beredd att hosta upp till högtalarna?

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

PatteBoy (oregistrerad)

M-AUDIO STUDIOPHILE BX8A DELUXE har inbyggda förstärkare vilket gör att du inte behöver köpa till någon extra... KEF IQ10 har däremot inte det. Bara förtydligande alltså. 😄

Hur många kronor är du beredd att hosta upp till högtalarna?

ahaaa, I knew it 😉 Jag kan få båda till samma pris för 3000!

//Mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte jättemycket att jämmföra med men jag lyssnade en del i butik och så och köpte till slut ett par krk rokit 5 funkar helt okej klart genelec och så vidare är bra mycket bättre men jag är nöjd med mina och de går på 3000 kronor. sen ka du knappast kolla på watt tal och så vidare när du ska köpa ett par studiomonitorer. Lyssna på några olika modeller och se vilka som låter bäst helt enkelt om det finns en musikbutik nära.

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med THX är ju bara trams om det står på ett par högtalare, det är det en "upplevelsestandard" dvs när de första hedliga rullarna med luke å gänget kom

var lukas sur på att de flesta biograferna var så dåliga... se med under http://sv.wikipedia.org/wiki/THX_(standard'>http://sv.wikipedia.org/wiki/THX_(standard)

Vet inte riktigt hur man skall ge ett par högtalare etc en vis certifiering om man inte besiktigar hela lokalen "upplevelsen" men någon annan kanske vet hur man

får denna standard tryckt på diverse produkter?

Edit: konstigt ett ) försvinner i länken http://sv.wikipedia.org/wiki/THX_(standard) dvs måste läggas till för att komma rätt?

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

PatteBoy (oregistrerad)

nej nu går jag och köper mig ett par KEF IQ10 😄

Jag köper till en förstärkare för sen i framtiden om jag vill redigera film i 5.1 så lägger jag bara till 3 högtalare så har jag de med! Jo så får de bli;) Ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

PatteBoy (oregistrerad)

Kanske något att tänka på innan du kör optiskt ut från ljudkortet till förstärkaren.

http://duc.avid.com/showthread.php?t=294179&highlight=reciever

hmm, oj de verkar vara mycket problem :/ Nu står ett par KEF IQ10 hemma hos mig anyway =) Men nu är de väl bara köra vanlig left och right från ljudkorttet till förstärkaren och sen ut till högtalarna?

Finns de en inbyggd encoder i en bluray-spelare? Finns de något annat alternativ istället för att köra optisk för att uppnå 5.1?

//Patrik

Redigerat av PatteBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha (när du väl vill börja köra 5.1) skaffat ett ljudkort som har 6 eller fler ananloga ut och en förstärkare med lika många analoga in. Förstärkaren måste då fixa att ta in ljudkortets signal. Hittar inte länken nu, men det vara något om line in level.

Det fågade om bluray spelare. Tror inte det funkar. Det är signalen ut ur ljudkortet som måste encodas. Eftersom receivern endast klarar detta och sedan decodar signalen. Finns pluggar som gör det, men vet inte om någon gör det i realtid.

Det finns säkert någon på detta forum som kan detta ännu bättre. Alternativt duc.avid.com eller gearlslutz.com

Redigerat av frithiof
Link to comment
Dela på andra sajter

jag lärde mig precis att ett rum kan förvanska upp till 85% av det som kommer ur högtalarna, om man inte

har akustikbehandlat ordentligt, så det spelar ingen roll om det är fetfetaste genelecs eller nåt annat man

har, för man har ingen aning om vad man pysslar med ändå... Jag tror Gilbert är något på spåret 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du då?

Att THX märkta högtalare uppfyller de relativt höga tekniska krav som THX satt upp för högtalare i den kategorin. THX är alltså en sorts kvalitetsstämpel, men det behöver inte betyda att icke-THX märkta högtalare i den kategorin och prisklassen är sämre.

Tanken med THX är främst att underlätta för installatörer & konsumenter och sporra tillverkare att höja och hålla högre kvalitet.

Tomlinson Holman mannen bakom THX är mycket kompetent när det gäller ljudteknik och har mycket spännande på gång. Bl.a. http://gigaom.com/apple/apple-said-to-have-hired-the-audio-genius-behind-thx/

Link to comment
Dela på andra sajter

Att THX märkta högtalare uppfyller de relativt höga tekniska krav som THX satt upp för högtalare i den kategorin. THX är alltså en sorts kvalitetsstämpel, men det behöver inte betyda att icke-THX märkta högtalare i den kategorin och prisklassen är sämre.

Tanken med THX är främst att underlätta för installatörer & konsumenter och sporra tillverkare att höja och hålla högre kvalitet.

Tomlinson Holman mannen bakom THX är mycket kompetent när det gäller ljudteknik och har mycket spännande på gång. Bl.a. http://gigaom.com/apple/apple-said-to-have-hired-the-audio-genius-behind-thx/

ok ja e med, men ändå inte, jag vill påstå att när det gäller småsystem för hemtv så är det ju bara försäljningssnack. Ok om vi pratar bio så är jag med på att HELA systemet måste uppfylla krav och sen

att hela anläggningen uppfyller THX-kraven. Bara för att det står THX på kartongen på de grejor man släpar hem från onoff, så betyder det ju inte att man får en THX upplevelse hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok ja e med, men ändå inte, jag vill påstå att när det gäller småsystem för hemtv så är det ju bara försäljningssnack. Ok om vi pratar bio så är jag med på att HELA systemet måste uppfylla krav och sen

att hela anläggningen uppfyller THX-kraven. Bara för att det står THX på kartongen på de grejor man släpar hem från onoff, så betyder det ju inte att man får en THX upplevelse hemma?

Nej men förutsättningarna för bra ljud i hemmabion är sannolikt bättre om man köper THX märkta komponenter och följer THX rekommendationer för installation än om man mixar lite hipp som happ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men förutsättningarna för bra ljud i hemmabion är sannolikt bättre om man köper THX märkta komponenter och följer THX rekommendationer för installation än om man mixar lite hipp som happ.

ok, vad bra då vet jag, att jag inte behöver ett sånt system hemma... går på bio i stället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag ser mycket hellre film hemma, eftersom ljudet är så dåligt på bio (även de "THX-klassade" salonger jag har varit i) - förmodligen för att de som pillar med ljudet inte fattar hur det ska ställas in, utan bara kör på så högt som möjligt för att överrösta godispåse-prasslandet... 😏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag ser mycket hellre film hemma, eftersom ljudet är så dåligt på bio (även de "THX-klassade" salonger jag har varit i) - förmodligen för att de som pillar med ljudet inte fattar hur det ska ställas in, utan bara kör på så högt som möjligt för att överrösta godispåse-prasslandet... 😏

Vilka THX-klassade biografer har du varit på? Själv har jag aldrig blivit besviken på ljudet på en THX bio.Sen har ju vissa filmer man sett och hört inte varit superbra mixade rakt igenom men det är ju knappast THX fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att det ser bra ut i teorin, betyder det inte att det alltid blir så bra som det skulle ha varit...

Placebo-effekten är inte att förakta. 😉 Om man tror att THX är något som automagiskt ger superljud, så kan man mycket väl slå sig till ro med det och tro att det är bra trots att det inte alls låter bra.

Det är flera filmer jag har sett på bio i THX-klassade salonger och varit mycket missnöjd med att ljudet bara har varit högt och inte alls bra. När jag sedan har köpt filmen och kört hemma, så har ljudet varit grymt bra. Jag har alltså inte mycket till övers för det där med THX-klassningen, men det kan mycket väl bero på inkompetent folk på biograferna här i Malmö, som kanske inte lyssnar på det ljud de ställer in, utan bara skruvar upp så högt som möjligt...

I praktiken säger THX-begreppet ofta ungefär lika lite som HiFi-begreppet, verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

I praktiken säger THX-begreppet ofta ungefär lika lite som HiFi-begreppet, verkar det som.

HiFi begreppet sa rätt mycket när det infördes och var bra för sin tid. THX är bra nu, när det gäller THX-standarder för bio är det inte bara ljud som specificeras utan mycket mer som ventilation akustik ljudspridning m.m. Antar att de filmerna du såg i THX salonger inte var ordentligt kalibrerade, vissa bio-salonger påstår sig dessutom vara THX-salonger trots att de inte är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag ser mycket hellre film hemma, eftersom ljudet är så dåligt på bio (även de "THX-klassade" salonger jag har varit i) - förmodligen för att de som pillar med ljudet inte fattar hur det ska ställas in, utan bara kör på så högt som möjligt för att överrösta godispåse-prasslandet... 😏

Ja det stämmer ju nu när du säger, brukar ju vara skit kasst ljud på bio.. ha..ha.. THX: TH-kex skulle ja vilja säga ... Tacka vet ja luktfilm, de e grejer det 😆

Då vet man vad man får.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...