Jump to content
Annons

Musikteori, hjälp!


joakimjoakim

Recommended Posts

Jag var rätt nöjd med confusements svar två pinnhål upp; med G-bas blir det Gsus2, med D-bas blir det Dsus4. (...) Fast nu är jag oxå förvirrad. 🤪

Jo, fast vad ni nu gör är att envist "döpa om" min D/G(no3):a till allt annat än Dsus4; ni tycker inte att det känns riktigt rätt att man skulle kunna kalla dem för "samma ackord"; trots att tonerna är desamma, fast inte nödvändigtvis i samma "ordning". Precis på samma sätt som att E° och G° har samma toner, fast inte i samma "ordning", och därför inte är "samma ackord".

Slutsats: Om D/G(no3) != Dsus4, då är E° != G° heller.

Alltså är vi uppe i FYRA Dim-ackord igen! grinbig.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur vill du ta det nämnda ackordet med G-bas på gitarren? Tonerna G-A-D-A-D (med A och D-strängarna lösa)? Eller hoppar du över lös A-sträng? Eller gör du på nåt annat sätt?

D/G(no3), menar du? Ja, vad fan...

Du tar ett vanlig Dsus4 (lösa A och D) och så klämmer du till G (basen) med tummen. Fast egentligen blir det ju ett Dsus4/G, så om du vill vara superanal skiter du helt enkelt i att slå an sista strängen; då blir det D/G(no3).

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en förklaring till varför ni för det till fyra... Jag får det till antingen tre fyrklanger eller sex treklanger för att alla tolv toner ska finnas med i något av ackorden.

Förklaringarna finns ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklaringarna finns ovan.

Jag får det fortfarande inte till fyra, snarare tolv (Fast det är kanske det du försöker säga?). Kan heller inte komma på något sätt att få ihop det till fyra dimackord utan att upprepa toner i onödan (fyrklanger) eller hoppa över toner (treklanger). Jag är helt förvirrad här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har ju påstått tidigare att du får det till tre... Hur fan vill du ha det?

Ja hur vill jag ha det egentligen...

Japp, det finns tre dimackord. Vad jag vill veta är hur ni har fått det till fyra? Och hur jag får det till tolv är för att det finns just tolv toner, tolv potentiella grundtoner. Var det inte det ditt snack om E° och G° handlade om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, va fan. Började känna mig pressad av nankerphelge; så jag fick kolla i några gamla böcker (vilket jag givetvis skulle gjort tidigare) och konstaterade till min fasa att jag hade gjort den klassiska förväxlingen med klanger som består av små terser (dim) respektive stora terser (aug/+) ovanpå varandra. Det är den senare som finns "endast" fyra till antalet, inte Dim.

Vallhagen, jag ber om ursäkt. (Skickar en digital JD till helgen...)

dumstrut_107859365.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vallhagen, jag ber om ursäkt. (Skickar en digital JD till helgen...)

dumstrut_107859365.jpg

Skicka den till nankerphelge som till och med är så ödmjuk att han niar er! Jag nöjer mig med att i almanackan notera att Hrr Valle medgivit att han hade fel 😄 Jag har oxå fel ibland, jag vill minnas någon gång 2004.

Hell well, allt är prestige, seger, och ära! Hur är det med brudar inom musikteorismen?

You stood on guard for action

You blinked and lost reaction

You fell, though it's written in your destiny

***

Hur går det, Joakim?

Link to comment
Dela på andra sajter

You stood on guard for action

You blinked and lost reaction

You fell, though it's written in your destiny

😄 Jag kom, jag såg, och trampade i klaveret... (Insider joke)

Hell well, allt är prestige, seger, och ära! Hur är det med brudar inom musikteorismen?

Brudar gillar killar som kan spela instrument på riktigt, inte i teorin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer eran diskussion med förvirrat, häpet leende. Eller nåt. Lär mig iallfal av det. 🙂

Fick dock tag i min lärare. Han räknar dim-ackord som 4-klang. Man staplar små terser på varandra helt enkelt? Men det måste väl innebära att plus-ackorden är treklanger eller?

För om du börjar stapla stora terser (tersar? - plural?) så hamnar man ju på oktaven om man tar med den fjärde tonen...

Men: give me som frågor så jag kan se om jag kan mina stuff inför fredag!

ADJÖ

(föresten tror jag vilken tjej som helst skulle bli helt sjukt upphetsad om man började prata med henne om dim-ackordens-fyrklangs vara eller inte vara ---> testa det nästa gång på krogen!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer eran diskussion med förvirrat, häpet leende. Eller nåt. Lär mig iallfal av det. 🙂

Fick dock tag i min lärare. Han räknar dim-ackord som 4-klang. Man staplar små terser på varandra helt enkelt? Men det måste väl innebära att plus-ackorden är treklanger eller?

För om du börjar stapla stora terser (tersar? - plural?) så hamnar man ju på oktaven om man tar med den fjärde tonen...

Men: give me som frågor så jag kan se om jag kan mina stuff inför fredag!

ADJÖ

(föresten tror jag vilken tjej som helst skulle bli helt sjukt upphetsad om man började prata med henne om dim-ackordens-fyrklangs vara eller inte vara ---> testa det nästa gång på krogen!)

SVAR:

Både dim och m7b5 innehåller 4 toner. Enda skillnaden mellan ett dim-ackord och ett m7b5-ackord är 7an!!

DIM = förminskad 7a

m7b5 = liten 7a

C dim = C Eb Gb A (Bessess)

Cm7b5 = C Eb Gb Bb

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

... Han räknar dim-ackord som 4-klang. Man staplar små terser på varandra helt enkelt? Men det måste väl innebära att plus-ackorden är treklanger eller?

För om du börjar stapla stora terser (tersar? - plural?) så hamnar man ju på oktaven om man tar med den fjärde tonen...

[...]

(föresten tror jag vilken tjej som helst skulle bli helt sjukt upphetsad om man började prata med henne om dim-ackordens-fyrklangs vara eller inte vara ---> testa det nästa gång på krogen!)

Din lärare har helt rätt, och det var väl väntat. Och ja, du har rätt när det gäller plus-ackord också.

Även om Valle är liiiiiite sugen på att säga emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, samma toner. Men i ett Dsus4 har man D i basen. Ett D/G(no3) har ju G i basen och blir därmed inget Dsus4 - tveksamt om man kan kalla det Dsus4/G då G som ju är sus-tonen ligger i basen. Det är isånafall om man lägger ett G även en oktav upp; G D G A. Har dock aldrig stött på ett sådant ackord som döpts till Dsus4/G. Mer troligt är det nog att man döper D/G(no3) till Gadd9(no3). Beroende på sammanhanget dock, självfallet.

Redigerat av confusement
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, fråga 1:

Hur många Dim-ackord finns det?

grinbig.gif

Haha. 12. Men ändå 3 😄.

Men seriöst, så tycker jag att det är mer korrekt att hävda att det finns 12 dimackord. För grundtonen i ackordet påverkar klangen och känslan i ackordet mycket. Och ett Adim och ett Cdim är olika ackord. Även om de innehåller samma toner, för grundtonen bestämmer vilket ackord det blir. 😄

Redigerat av confusement
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig att höra de vanliga ackorden bra men det är vissa jag blandar ihop hela tiden och som jag har jättesvårt att höra skillnad på. Det är: Cdim, C+ och Cm7b5. Om ackordet spelas först med lösa toner och sedan "läggs" som helackord är det lättare. Men om ackordet bara spelas rakt av är det jättesvårt att höra tycker jag. Hur ska jag tänka och vad ska jag leta efter? (Om de spelas lösa toner tänker jag såhär: dim -> leta efter moll, + -> leta efter dur m7b5 -> leta efter 7:an. Är det rätt? Är svårt att hitta dessa om ackordet bara läggs)

Prova att sjunga med grundtonen, då kan det vara lättare att känna hur ackordet. Det blir tydligare samt lättare att höra vilket ackord som spelas när det sker i arpeggio (sjunga varje ton) inte så konstigt då hjärnan kan bli snurrig av att spela tonerna samtidigt. Ofta kan detta hjälpas om man känner vart bastonen är med rösten.

2. Fråga två hör egentligen ihop med ettan men kör den som en egen ändå. Annars blir den andra så himla lång. Det är: vilka av mina ackord ovanför är egentligen tre- resp. fyrklanger? Först läste jag mig till att treklangerna var: C, Cm, Cdim, C+, Csus4 och Csus2 och fyrklangerna var: C7, Cmaj7, Cm7, Cm7b5, C6 och Cm6. Men vid mer efterforskning verkar det som att detta kanske inte stämmer. Är t e x dim en tre- eller fyrklang?

Fyrklager är alla ackord som har fyra toner i sig och vilka dessa är har du redan svarat på själv.)

Det är ganska klurigt att känna igen skillnader emellan ackord och det tar tid innan de sitter naturligt, lycka till på provet.

Och visst bör ett dimackord innehålla ex C Eb Gb samt Bbb dvs A, men din lärare menar nog bara att du skulle känna igen en förminskad kvint som det blir i detta fall C Eb Gb.

Som vanligt på detta forum ursäkta (bajsas) det iväg med så mycket utfyllnad att du som frågeställare blir mer förvirrad än hjälpt. Visst ska teori diskuteras men när det faller till att glänsa över varandra blir det lätt banalt.

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...