Jump to content
Annons

Specifik fråga om EQ-användningen


Adish

Recommended Posts

Hej. Har märkt att jag har problem med EQ-användning när jag pillar med mixning och instrument. Det är där allt faller för mig till större del..

Det jag har svårt för är att jag inte vet hur jag ska tänka.. (Har kollat i Studios mixologi och tidningar, men kan fortfarande inte se mig få svar på min fråga)

1. Ska jag ta bort frekvenser från instrument där själva klangen ej får instrumentet tydligare, eller är det dessa partier jag ska höja/stärka för att balansera upp instrumentet?

2. När jag ska mixa, efter att arbete på separata instrument är klara. Ska jag sänka instrument som krockar med andra genom att sänka där de har som mest energi eller bara små områden där andra har sitt register.

3. Om man ska mixa bas-frekvenser, kan man använda sig av mer exakta höjningar med en bredd bland typ 3-6 hz eller mixar man med lika breda Q-värden som om du höjer mellan 15k-20k hz?

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns en "regel" : Cut before Boost. Alltså skär bort frekvemser i första hand.

I regel så skär man bort botten på allt utom bas, baskagge. Skär kring 75 Hz. För många spår (typ 5+ spår) med låga frekvemnser blir gegga tillslut.

Mixa så mycket du kan utan att sola instrument. Lyssna o mixa mot HELHETEN. En gitarr kan tex låta skit ensam men tillsammans med allt annat så låter det finemang.

Sist men inte minst så ett tips är: Lyssna Lyssna Lyssna Lyssna. (eller smaka smaka smaka, som Mat Tina sa)

Använd dig av refererens plattor, alltså liknande den musik du mixar.

Redigerat av Hitmanslim
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sistnända som ovanstående talare sa: referenser!

Vad vill du uppnå? Hur ska det låta? Hur långt är ett snöre?

Leta igenom musik i din genre: hitta en ljudbild (eller en del av en ljudbild) som du tycker om, och försök ringa in hur olika instrument låter, var de är placerade etc..

Lycka till, Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

var de är placerade etc..

Det där är något jag egentligen aldrig förstått, förutom vänster/höger då. 😛

Hur skall man tex placera synthen "bakom" gitarren? Använda massa reverb så att den till slut simmar?

Det är nog där många (läs alla) mina mixar brister; det blir platt.

Instrumenten står inte riktigt för sig själva samtidigt som helheten blir grötig på något sätt.

Man tycker att det låter hyfsat, på gränsen till bra, ända tills man lyssnar på en "riktig" skiva.....

Det är snudd på att man blir galen, hehe.

Edit: Ber om ursäkt den lilla trådkapningen.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är något jag egentligen aldrig förstått, förutom vänster/höger då. 😛

Hur skall man tex placera synthen "bakom" gitarren? Använda massa reverb så att den till slut simmar?

Det är nog där många (läs alla) mina mixar brister; det blir platt.

Instrumenten står inte riktigt för sig själva samtidigt som helheten blir grötig på något sätt.

Man tycker att det låter hyfsat, på gränsen till bra, ända tills man lyssnar på en "riktig" skiva.....

Det är snudd på att man blir galen, hehe.

Edit: Ber om ursäkt den lilla trådkapningen.

Panorering är ett verktyg. Reverb är ett annat verktyg. Hur breda man låter stereokällor bli, mid/side-experimenterande.

Ladda gärna upp nån mix som du tycker inte är där, här på forumet så får du säkert en massa feedback! Gör det, hade varit roligt att få lyssna till vad du tycker är "platt". Kan också pm:a mig om du inte vill lägga offentligt.

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde: Det jag har är en cover och det gillas väl inte att man lägger upp det här på forumet....eller är det ok att länka till ett ställe utanför forumet?

Visst kan jag skicka en mix till dig, men självklart skulle det vara spännande att få fler kommentarer, för snart blir man lite tokig efter allt rattande. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

The "Art of mixing" av Dave Gibson är bra för att få bättre pejl på positionering av instrument i en mix.

http://www.amazon.co.uk/Art-Mixing-Recording-Engineering-Production/dp/1931140456/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1303820788&sr=8-1

Å andra sidan är "Mixing Audio" ännu bättre, men mer specifik:

http://www.amazon.co.uk/Mixing-Audio-Concepts-Practices-Tools/dp/0240520688/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1303821148&sr=1-1

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde: Det jag har är en cover och det gillas väl inte att man lägger upp det här på forumet....eller är det ok att länka till ett ställe utanför forumet?

Visst kan jag skicka en mix till dig, men självklart skulle det vara spännande att få fler kommentarer, för snart blir man lite tokig efter allt rattande. 😄

Jag har inte läst det finstilta kring vad man får lägga upp, har bara postat egna kompositioner.

The "Art of mixing" av Dave Gibson är bra för att få bättre pejl på positionering av instrument i en mix.

http://www.amazon.co.uk/Art-Mixing-Recording-Engineering-Production/dp/1931140456/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1303820788&sr=8-1

Å andra sidan är "Mixing Audio" ännu bättre, men mer specifik:

http://www.amazon.co.uk/Mixing-Audio-Concepts-Practices-Tools/dp/0240520688/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1303821148&sr=1-1

Mixing Audio tycker jag är finfin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt punkt 10....

10. Låtar på forumet ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet (laddar upp eller länkar till), ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

Exempelvis är alltså länkar till remixar inte tillåtet.

[/Quote]

...så verkar det inte tillåtet med covers, tyvärr.

Om du inte har något emot det Fredde, kan jag skicka ett meddelande så du kan hämta en mix?

Skulle vara fruktansvärt tacksam om någon annan ville bistå med hjälp/kommentarer också, men jag förstår att det kan vara ett jobbigt förfarande.

Tack i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är något jag egentligen aldrig förstått, förutom vänster/höger då. 😛

Hur skall man tex placera synthen "bakom" gitarsren? Använda massa reverb så att den till slut simmar?

Det är nog där många (läs alla) mina mixar brister; det blir platt.

Instrumenten står inte riktigt för sig själva samtidigt som helheten blir grötig på något sätt.

Man tycker att det låter hyfsat, på gränsen till bra, ända tills man lyssnar på en "riktig" skiva.....

Det är snudd på att man blir galen, hehe.

Edit: Ber om ursäkt den lilla trådkapningen.

Om synten är i stereo panna ut L/R fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Panorering är ett verktyg. Reverb är ett annat verktyg. Hur breda man låter stereokällor bli, mid/side-experimenterande.

Ladda gärna upp nån mix som du tycker inte är där, här på forumet så får du säkert en massa feedback! Gör det, hade varit roligt att få lyssna till vad du tycker är "platt". Kan också pm:a mig om du inte vill lägga offentligt.

Fredde

Och volym (+kompression) och EQ.

Något som är mixat väldigt tydligt (diskant- och transientrikt) och ligger högt i volym hamnar uppe i ansiktet. Med lägre transienter, mer reverb, lägre volym, mer stereospread etc så hamnar du tillslut bakom hela mixen. Ju tydligare ljud desto längre fram typ. För mycket djup i mixen, blanda ljud med mycket "skärpa" och tex gitarr på ganska låg volym med väldigt blött stereoreverb och "skimmer" bakom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den där kompressorn och eq'n är ett h-e. 😛

Som sagt (eller skrivet, snarare) så skulle det vara mycket lärorikt/intressant att få fler kommentarer om en mix jag inte är helt nöjd med, men inte vet vad det är för "fel" på.

Eftersom det är en cover, kan jag inte länka den här, men jag kan skicka ett pm om någon vill kommentera. (Tack för dina kommentarer, Fredde)

Tänker inte tjata mer om detta, så tack på förhand i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den där kompressorn och eq'n är ett h-e. 😛

Som sagt (eller skrivet, snarare) så skulle det vara mycket lärorikt/intressant att få fler kommentarer om en mix jag inte är helt nöjd med, men inte vet vad det är för "fel" på.

Eftersom det är en cover, kan jag inte länka den här, men jag kan skicka ett pm om någon vill kommentera. (Tack för dina kommentarer, Fredde)

Tänker inte tjata mer om detta, så tack på förhand i alla fall. 🙂

Jag tar gärna en lyssning! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...