Jump to content
Annons

Kan man starta Logic från en annan daw

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Skulle behöva kunna starta Logic från ett annat program helst utan att köra nån slags midi loop ut och in mellan två ljudkort. Går det?

Annons
Postat

Ska du köra två olika DAWs simultant på samma dator? Eller är det två datorer som ska hållas i synk med start/stop?

Postat

Det är två på samma dator (Logic och Mixbus). Jag vill testa att göra en låt i Mixbus men iom att jag bara har tillgång till Logics plugins och EZ drummer + Addictive drums så blir jag ju lite beroende av Logic. I och för sig så kan jag ju göra färdigt trumspåret i Logic först eller bounca ut en basic loop som grund. Men det skulle vara roligare om man inte blir låst till det utan kan jobba lite mera spontant och ändra under gång när man får nya idéer.

Postat

Har du provat att routa genom Jack? Vet inte ifall den startar playbacken samtidigt i båda programmen dock...

Postat

Ja jag gjorde det precis och det verkar inte som att det funkar, förmodligen pga att det måste vara midi inblandat mtc eller mmc eller vad det heter. Det går nog helt enkelt inte att göra det här.

Postat

Alltså Jack jag säger bara det vilket jäkla märklig och ostabil manick den gör fan vad den vill finns ingen systematik eller logic överhuvudtaget som jag kan se i alla fall.

Postat

MTC och MMC via IAC-drivrutinen är nog ditt enda val. Det kommer att bli olika mycket latency iom du blandar ett CoreAudio-program och ett som går igenom JACK. Jag hade helst låtit bli JACK så långt som möjligt, det är den största nackdelen med Ardour/Mixbus som jag ser det. Samtidigt är det pga. JACK för OS X som Ardour överhuvudtaget gick att porta från Linux.

Jag tror det blir mest besvärligt och ger inget att spela in i Ardour/Mixbus. Spela in allt i Logic, bounca till wav-filer och använd Mixbus för mixningsskedet?

Postat

Tack för svar det verkar precis som du säger väldigt krångligt att få till det här. Jag har kollat en del på egen hand oxå och även frågat på gearslutz i harrison tråden men hittar inget. När Jack funkar som det ska då går det som tåget men när det krånglar så är det helt värdelöst. Harrison säger att man har det här upplägget för att man anser att det är en fördel att köra open source så att man kan modifiera efter behov och önskemål. Men det vore skönt att slippa Jack det håller jag med om. Men jag håller inte med om att det skulle vara bättre att spela in i logic. Dvs om man får Jack att funka för det går det ju givetvis fortare att komma till skott om man bara kör pluggarna från Logic. Iden är ju att testa om det går fortare att komma till "färdig mix" i Mixbus jämfört med tex Logic.

När det gäller Jack och Mixbus bara så är det aldrig några problem det är väl integrerat i Mixbus och man varken tänker på eller märker att Jack är igång då.

Tydligen så har dom även en PC version på gång och en Linux version är redan släppt.

Postat (redigerat)
Men jag håller inte med om att det skulle vara bättre att spela in i logic. Dvs om man får Jack att funka för det går det ju givetvis fortare att komma till skott om man bara kör pluggarna från Logic. Iden är ju att testa om det går fortare att komma till "färdig mix" i Mixbus jämfört med tex Logic.
EDIT: Glömde att Mixbus inte hade MIDI.

Ljudet från Logic till pluggen AUNetSend, och i Mixbus lägger du AUNetReceive på en kanal. MTC/MMC via IAC-drivrutinen (OS X loopback MIDI) för synk.

Redigerat av Linus
Postat

Tackar ska testa

Postat

Yes funkar, guld tips man tackar. En bit på väg men det ser lovande ut nu blir det till att pilla till det så det synkar 100 % som det ska. Sorgebarnet Jack återstår iofs att få ordning på dock för Jack gör som han vill hehe. Ska testa med att göra ett nytt projekt i Mixbus kan ju tänkas att jag meckat till det på egen hand 😄 i min iver för nu får jag bara ljud in på en kanal i Mixbus. Men det har inget med det här att göra så antingen har jag ställt till det vilket är näst intill 100% säkert eller så beror det på att Jack är lite lynnig 😄 .

Tack igen Linus, med risk för att bli tjatig guld tips.

Postat (redigerat)

Det verkar som man inte behöver aunetsend eller receive pluggarna det funkar ändå.

Redigerat av BurninSven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.