Jump to content
Annons

Vilket av dessa ljudkort ska jag välja?


MrFlexx

Recommended Posts

Nu är det dags för mig att skaffa ett nytt ljudkort och jag står lite i valet och kvalet om vilket det ska bli.

De ljukort jag funderar på är följande:

Focusrite Liquid Saffire 56

RME Fireface 800

RME Fireface 400

RME Fireface UC

RME Babyface

Jag är fullt medveten om att vissa av dessa kort körs över USB och andra via Firewire och det spelar ingen större roll för mig.

Det som kommer att avgöra vilket kort som passar mig bäst är kvaliteten på preamps, AD/DA och även drivrutiner. Kör Windows 7 Pro 64-bit och Cubase.

Någon som testat alla dessa kort eller som är väldigt kunnig om dessa och som kan ge en bra förklararing om för- och nackdelar mellan dessa kort?

Jag kör en hel del midi som t.ex. Omnisphere, Trilian, Stylus RMX, Ivory, Superior Drummer 2 m.fl. och kommer att använda kortets preamps till inspelning av gitarr och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

+1 😛

Lätt att skratta åt andras okunskap. Men jag hade ingen aning om att det bara var DET som skilde de åt. Inte lätt att veta om kanske även är annorlunda preamps och/eller AD-omvandlare i de båda.

Enligt de olika butiker jag talat med så ska tydligen både preampsen och AD-omvandlare i Babyface piska både FF400 och FF800, vilket jag egentligen inte vet om det stämmer eller inte. Kanske någon som vet?

Redigerat av MrFlexx
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du spela in mycket kanaler samtidig eller vill du bara ha 2 in/2 ut, ganska viktig info att ge. Oavsett, rme ff800!

Som jag skrev i min fråga så gäller det bara gitarr och sång...så 2 in/ut räcker väl iofs...men det kan ju alltid vara bra att ha någon extra in/ut.

Verkar som att alla är överens om att RME är bäst.

Någon som testat Babyface?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att skratta åt andras okunskap. Men jag hade ingen aning om att det bara var DET som skilde de åt. Inte lätt att veta om kanske även är annorlunda preamps och/eller AD-omvandlare i de båda.

Enligt de olika butiker jag talat med så ska tydligen både preampsen och AD-omvandlare i Babyface piska både FF400 och FF800, vilket jag egentligen inte vet om det stämmer eller inte. Kanske någon som vet?

Finns alltid folk ska dryga sig. Skit i dom 🙂

Om du bara ska spela in gitarr och sång så tycker jag du ska köra på Babyface, eller varför inte Apogee Duet 2? Jag själv kör Apogee Duet till min macbook pro och ett fireface 400 i studion. AD/DA omvandlarna är snäppet värre i Apogee kortet, men det är inget som man tänker på direkt. Bara lite klarare på nått sätt.

FF400 och FF800 är lite overkill tycker jag. Dessutom är det ganska gamla kort idag. Jag har också lite dåliga erfarenheter av utgångarna på både FF400 och FF800. Vissa utgångar kan börja glappa efter ett par år

Lycka till i ditt val...

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att skratta åt andras okunskap. Men jag hade ingen aning om att det bara var DET som skilde de åt.

Nä då, snarare komiskt att jag inte tänkte på att nämna samma sak. Hur som helst är det bara att lägga ett par minuter på http://www.rme-audio.com/ så har du svaret där.

Tycker du om det analoga gränssnittet på Babyface tycker jag du ska köra det. Sen att preampsen i det kortet piskar FF400/FF800 låter jag vara osagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...