Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Fick höra att Behringer mixerbord lÀtt gÄr sönder och blev avrÄdd frÄn att köpa det.

Började titta pÄ alternativ och kom fram till dessa tvÄ.

Vi försöker hÄlla nere budgeten.

Mackie vet jag Àr kÀnt mÀrke men dÀr Àr fÀrre kanaler.

Kan rÀcka (vi Àr bara 3 personer) men fler Àr ju alltid bra.

Men T.MIX vet jag ingenting om. TÀnker att den kanske Àr OK (?).

Är det nĂ„gon som har nĂ„gon erfarenhet av T.MIX?

Eller om nÄgon som har nÄgon synpunkt om Mackie bordet?

----------------------

http://www.thomann.de/se/the_tmix_dpm_1122.htm

http://www.thomann.de/se/mackie_ppm_608.htm

----------------------

Mvh

MIB

Annons
Postat

T.MIX Àr Thomann's egna lÄgpris mÀrke, men kan tror inte att det Àr nÄgon högre kvalité pÄ dem Àn hos Behringer.

Min erfarenhet av Behringer Àr att man fÄr vad man betalar för, ska man ha en schysst prisvÀrd mixer som duger till det mesta och gör det helt OK, dÄ Àr Behringer bra. Men, Äterigen, man fÄr vad man betalar för.

Postat (redigerat)

NÄgra frÄgor sÄ hÀr spontant (det blir mycket enklare att försöka bistÄ med hjÀlp dÄ):

Vilken budget hade ni tÀnkt er? Hade ni tÀnkt er live, repan eller tÀnker ni att lÀgga nÄgra spÄr inom den nÀrmsta framtiden (för i sÄ fall: behöver ni verkligen en mixer dÄ?)

Ett annat tips kan vara att skumma forumtrÄdar och hitta en liknande trÄd. HÀr pÄ forat finns en hel massa information om man ger sig tid till att leta.

OnT: Mackie-borden Àr bra. Vi körde med ett Soundcraft Spirit M12 i repan/live och den (+lÄdorna) gjorde definitivt jobbet för vÄr lilla orkester (trummor (kick, virvel 2x OH), lajnad basstÀrk, 2x lajnade gitarrstÀrkare och 3x sÄng).

Behringer hade jag i min superenkla hemrigg förr i vÀrlden (2005) ihop med ett ESI Juli@ och den var vÀl nÀstan OK men inte mer. Trist brus i pre-amparna och taffliga reglage som inte hade nÄgot "motstÄnd" i sig. BÄde kÀndes och lÀt överlag ganska plastig och trist. T.MIX har jag aldrig provat sÄ den kan jag inte uttala mig om men jag Àr inte helt frÀmmande för Ridpojkens resonemang.

All the best

CHAE

Edit: Gick frÄn OT till OnT

Redigerat av CHAE
Postat
  On 2011-04-19 at 23:57 sa CHAE:

NÄgra frÄgor sÄ hÀr spontant (det blir mycket enklare att försöka bistÄ med hjÀlp dÄ):

Vilken budget hade ni tÀnkt er? Hade ni tÀnkt er live, repan eller tÀnker ni att lÀgga nÄgra spÄr inom den nÀrmsta framtiden (för i sÄ fall: behöver ni verkligen en mixer dÄ?)

Ett annat tips kan vara att skumma forumtrÄdar och hitta en liknande trÄd. HÀr pÄ forat finns en hel massa information om man ger sig tid till att leta.

OnT: Mackie-borden Àr bra. Vi körde med ett Soundcraft Spirit M12 i repan/live och den (+lÄdorna) gjorde definitivt jobbet för vÄr lilla orkester (trummor (kick, virvel 2x OH), lajnad basstÀrk, 2x lajnade gitarrstÀrkare och 3x sÄng).

Behringer hade jag i min superenkla hemrigg förr i vÀrlden (2005) ihop med ett ESI Juli@ och den var vÀl nÀstan OK men inte mer. Trist brus i pre-amparna och taffliga reglage som inte hade nÄgot "motstÄnd" i sig. BÄde kÀndes och lÀt överlag ganska plastig och trist. T.MIX har jag aldrig provat sÄ den kan jag inte uttala mig om men jag Àr inte helt frÀmmande för Ridpojkens resonemang.

All the best

CHAE

Edit: Gick frÄn OT till OnT

Hej!

Är för rep och gig. Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och dĂ„ skulle det rĂ€cka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sĂ„ng. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (PĂ„ grĂ€nsen till lite.) Vi letar frĂ€mst efter billigast möjlig (som Ă€r OK) med inbyggt slutsteg för enkelhetens skull. Helst 2x500W nĂ„nting. VĂ„ran nuvarande (300W x 300W Carlsbro) funkar bara pĂ„ ena kanalen och Ă€r vĂ€ldigt risig. Knastrar i reglagen och grejor. Vi har försökt hitta nĂ„got kring 5000 :- Men verkar som de flesta med 12 mic ingĂ„ngar Ă€r uppĂ„t 8000 :- Förutom dĂ„ Behringer som vi var inne pĂ„. (Och T.MIX) http://www.thomann.de/se/behringer_pmp_6000.htm

Finns en Phonic PHPPOD 1062+ med 9 inputs som Àr billig ocksÄ. (I alla fall en kanal till.)

http://www.thomann.de/se/phonic_phppod_1062d.htm

Och en SAMSON TXM 20

http://www.thomann.de/se/samson_txm_20.htm

SAMSON och PHONIC har jag inte kÀnnedom om heller. NÄgon som har koll pÄ dem?

Mvh

MIB

Postat
  On 2011-04-19 at 20:55 sa Ridpojken:

T.MIX Àr Thomann's egna lÄgpris mÀrke, men kan tror inte att det Àr nÄgon högre kvalité pÄ dem Àn hos Behringer.

Min erfarenhet av Behringer Àr att man fÄr vad man betalar för, ska man ha en schysst prisvÀrd mixer som duger till det mesta och gör det helt OK, dÄ Àr Behringer bra. Men, Äterigen, man fÄr vad man betalar för.

Ok, tack för den informationen.

Postat

Ett annat tips kan ju vara att kolla upp beg.marknaden? SÄ lÀnge man kan höra pÄ och kontrollera grejerna sÄ Àr det vÀl ingen helt fel tanke va?

Postat
  On 2011-04-20 at 17:51 sa MIB:

Hej!

Är för rep och gig. Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och dĂ„ skulle det rĂ€cka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sĂ„ng. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (PĂ„ grĂ€nsen till lite.)

Tror att ni fÄr svÄrt att micka upp ett trummset pÄ tre mickar. Har försökt att göra det med "noll-budget" och visst, det lÄter, men vackert Àr det ju inte.

FÄr man lov att frÄga vilken typ av musik ni lirar osv? För det Àr ju oftast ganska ovanligt (men ofta vÀldigt svÄrt) att man mixar sin egen live-spelning om man inte Àr trubadur eller dyl.

Postat
  On 2011-04-21 at 22:13 sa Ridpojken:

Tror att ni fÄr svÄrt att micka upp ett trummset pÄ tre mickar. Har försökt att göra det med "noll-budget" och visst, det lÄter, men vackert Àr det ju inte.

FÄr man lov att frÄga vilken typ av musik ni lirar osv? För det Àr ju oftast ganska ovanligt (men ofta vÀldigt svÄrt) att man mixar sin egen live-spelning om man inte Àr trubadur eller dyl.

Hmm. Ja du har rÀtt dÀr. FÄr nog bli ett med fler ingÄngar Ätminstone. Vi spelar rock. Lite Danko Jones, ACDC, D.A.D. inspererat. Passar egentligen för tungt sound. Men vi Àr relativt nytt band. Har inte sÄ mycket grejor eller pengar. Men ja,.. lutar Ät fler kanaler nu hur som helst. SÄ man inte blir lÄst till 8.

Postat
  On 2011-04-19 at 19:24 sa MIB:
Fick höra att Behringer mixerbord lÀtt gÄr sönder och blev avrÄdd frÄn att köpa det.
GÄr sönder lÀtt skulle jag inte sÀga. Lite mesiga preamps och högre egenbrus kan jag hÄlla med om.
Mackie vet jag Àr kÀnt mÀrke men dÀr Àr fÀrre kanaler.
Men det Àr en powermixer ocksÄ, det Àr ganska stor skillnad mellan mixerborden sÄ det Àr inte enkelt att jÀmföra.
Men T.MIX vet jag ingenting om. TÀnker att den kanske Àr OK (?).
Som redan sagt, sÄ Àr T.MIX Thomanns eget mÀrke som sÀtts pÄ maskiner de direktbestÀller frÄn elektronikfabriker i Kina. DÀrför Àr priset lÄgt och kvaliteten Àr dÀrefter.

Jag skulle föredra Behringer (genomtÀnkt tysk budgetprodukt tillverkad i Kina av okej kvalitet) framför ett T.MIX (tillverkad i Kina av billigast möjliga lÄgpriskomponenter).

Postat
Det var mitt förslag i bandet att vi bara skulle köra 3 mickar till trummorna (ev.) live och dÄ skulle det rÀcka med 8 kanals mixern. 3 trummor. 3 sÄng. Sen ev. micka guran och line bas vid behov. (PÄ grÀnsen till lite.)
Behov av att micka trumset men inte gitarren? đŸ˜Č

Liten lokal och mycket krÀm i gitarrförstÀrkaren?

Visst gÄr det att klara sig pÄ 3 kanaler frÄn trummorna om man inte har sÄ höga krav.

• Baskagge
  • Vid virvelns överskinn
  • ÖverhĂ€ng i mono

Vi letar frÀmst efter billigast möjlig (som Àr OK) med inbyggt slutsteg för enkelhetens skull. Helst 2x500W nÄnting.
Äsch, i ert fall skulle jag inte dra mig för ett Behringer-bord.
VÄran nuvarande (300W x 300W Carlsbro) funkar bara pÄ ena kanalen och Àr vÀldigt risig. Knastrar i reglagen och grejor.
Lite oxidering Àr inte ovanligt pÄ analog teknik nÀr de anvÀnts ett tag.

Att en kanal inte funkar kanske bara Àr lite glapp nÄgonstans. Ni har inte funderat pÄ att ge den lite service? Det kan kanske vara vÀrt det?

Postat (redigerat)
  On 2011-04-24 at 13:50 sa Linus:

GÄr sönder lÀtt skulle jag inte sÀga. Lite mesiga preamps och högre egenbrus kan jag hÄlla med om.

Men det Àr en powermixer ocksÄ, det Àr ganska stor skillnad mellan mixerborden sÄ det Àr inte enkelt att jÀmföra.

Som redan sagt, sÄ Àr T.MIX Thomanns eget mÀrke som sÀtts pÄ maskiner de direktbestÀller frÄn elektronikfabriker i Kina. DÀrför Àr priset lÄgt och kvaliteten Àr dÀrefter.

Jag skulle föredra Behringer (genomtÀnkt tysk budgetprodukt tillverkad i Kina av okej kvalitet) framför ett T.MIX (tillverkad i Kina av billigast möjliga lÄgpriskomponenter).

OK, Hmmm, ja det var en försĂ€ljare som sa att Behringer var det sĂ€msta tĂ€nkbara. Men du har sĂ€kert rĂ€tt dĂ€r. T.MIX sĂ€kert inte bĂ€ttre. Han tog antagligen i lite extra dĂ€r. LĂ€t som Behringer skulle gĂ„ sönder pĂ„ en gĂ„ng. ÖverhĂ€ng i Mono hade jag inte tĂ€nkt pĂ„. Bra tips. Vi Ă€r bara 3 sĂ„ det var inte helt otĂ€nkbart med 8 kanalig. 3 trummor, 3 sĂ„ng, 1 git, 1 ev. line bas. Men som sagt. Ska sikta pĂ„ ett med fler ingĂ„ngar Ă€n 8 nu. Carlsbron Ă„ker till fiskarna.. Eller ja, stĂ€lls Ă„t sidan i alla fall. Är inte ursprungligen inte vĂ„rat nĂ€r jag tĂ€nker efter. FĂ„r se vad vi enas om. Tack för info och synpunkter.

Redigerat av MIB
Postat

SÄklart, Behringer Àr ett budgetsortiment och försÀljaren ville vÀl att du skulle "stega upp". Att istÀllet vÀlja ett budgetsortiment som en musikaffÀr bestÀllt frÄn Kina Àr ett steg ner.

Vad gÀller din frÄga om Phonic och Samson sÀger jag Samson. Jag erkÀnner att jag har en stor skepsis mot Phonic baserat pÄ erfarenheter av deras Àldre produkter frÄn förr. De Àr sÀkert mycket bÀttre i kvalitetsvÀg sÄ hÀr en 15 Är senare, och det Àr svÄrt att skaka av fördomar, men jag har nog mer förtroende för Behringer Àn Phonic ÀndÄ.

Samson brukar vara prisvÀrda grejer. Inte som t ex Mackie men ÀndÄ bra grejer. Jag tycker ocksÄ Samson Àr rÀtt robusta, inte sÄ plastiga.

Postat (redigerat)

Jag skulle nog sÀga att man oftast fÄr mer Àn vad man betalar för med Behringer-prylar. Det beror sig sÀkert lite pÄ vad man gör, Àr man yrkesmusiker med +200 gig om Äret Àr det sÀkert vÀrt att satsa pÄ nÄgot annat, men för de flesta andra sÄ spelar det nog inte sÄ jÀttestor roll.

DÀremot Àr jag sjÀlv klart skeptisk mot powermixer-konceptet, om man inte Àr vÀldigt sÀker pÄ exakt vad man behöver. BÀttre att satsa pÄ ett mer skalbart system, det borde inte skilja sÄ mycket i pris pÄ en powermixer och en mixer med motsvarande kanaler, auxar och annat plus ett lika stort slutsteg.

UtgĂ„ ifrĂ„n eran egen lyssning, det borde ju vara det som skiljer minst frĂ„n gig till gig. Speciellt om man kör med trĂ„dlös in-ear-monitoring, skulle ni ju i princip kunna ha samma utrustning pĂ„ den lokala pizzerian och ett stort stadium-gig. Det som skiljer blir ju vad man kopplar in pĂ„ main-utgĂ„ngen. SmĂ„ högtalare i första fallet, mycket större i det andra! 🙂

Edit; Köper ni ett mixerbord med Ätta kanaler och kommer pÄ att ni skulle behöva fler till t ex trummorna, sÄ gÄr det ju faktiskt att submixa live ocksÄ. Köp en egen mixer till trummorna (en rackmixer Àr det smidigaste om ni redan har den första mixern monterad i ett rack), koppla in trummorna i denna, och sen main out till en eller tvÄ kanaler pÄ huvudmixern.

Redigerat av JJRockford
Postat
  On 2011-04-26 at 20:08 sa Linus:

SÄklart, Behringer Àr ett budgetsortiment och försÀljaren ville vÀl att du skulle "stega upp". Att istÀllet vÀlja ett budgetsortiment som en musikaffÀr bestÀllt frÄn Kina Àr ett steg ner.

Vad gÀller din frÄga om Phonic och Samson sÀger jag Samson. Jag erkÀnner att jag har en stor skepsis mot Phonic baserat pÄ erfarenheter av deras Àldre produkter frÄn förr. De Àr sÀkert mycket bÀttre i kvalitetsvÀg sÄ hÀr en 15 Är senare, och det Àr svÄrt att skaka av fördomar, men jag har nog mer förtroende för Behringer Àn Phonic ÀndÄ.

Samson brukar vara prisvÀrda grejer. Inte som t ex Mackie men ÀndÄ bra grejer. Jag tycker ocksÄ Samson Àr rÀtt robusta, inte sÄ plastiga.

Jo, Àr vÀl sÄ. Vi kollar pÄ ett Samson.

RÄkar du eller nÄgon veta vad: "Variable low-pass filter" innebÀr? Vad jag förstÄr sÄ plockar det bort lÄg frekvens.

Men vad Ă€r det till för? Är det för att filtrera bort onödigt brus? Eller kan det hjĂ€lpa till mot rundgĂ„ng?

Det skulle inte vara fel i sÄ fall.

http://www.thomann.de/se/samson_txm_20.htm

Postat
  On 2011-04-26 at 20:42 sa JJRockford:

Jag skulle nog sÀga att man oftast fÄr mer Àn vad man betalar för med Behringer-prylar. Det beror sig sÀkert lite pÄ vad man gör, Àr man yrkesmusiker med +200 gig om Äret Àr det sÀkert vÀrt att satsa pÄ nÄgot annat, men för de flesta andra sÄ spelar det nog inte sÄ jÀttestor roll.

DÀremot Àr jag sjÀlv klart skeptisk mot powermixer-konceptet, om man inte Àr vÀldigt sÀker pÄ exakt vad man behöver. BÀttre att satsa pÄ ett mer skalbart system, det borde inte skilja sÄ mycket i pris pÄ en powermixer och en mixer med motsvarande kanaler, auxar och annat plus ett lika stort slutsteg.

UtgĂ„ ifrĂ„n eran egen lyssning, det borde ju vara det som skiljer minst frĂ„n gig till gig. Speciellt om man kör med trĂ„dlös in-ear-monitoring, skulle ni ju i princip kunna ha samma utrustning pĂ„ den lokala pizzerian och ett stort stadium-gig. Det som skiljer blir ju vad man kopplar in pĂ„ main-utgĂ„ngen. SmĂ„ högtalare i första fallet, mycket större i det andra! 🙂

Edit; Köper ni ett mixerbord med Ätta kanaler och kommer pÄ att ni skulle behöva fler till t ex trummorna, sÄ gÄr det ju faktiskt att submixa live ocksÄ. Köp en egen mixer till trummorna (en rackmixer Àr det smidigaste om ni redan har den första mixern monterad i ett rack), koppla in trummorna i denna, och sen main out till en eller tvÄ kanaler pÄ huvudmixern.

OK, ja det verkar vara samlade synpunkterna pÄ Behringer. Typ.. OK för priset. Tack för synpunkterna. Bra att kunna reka lite. Personligen Àr jag inte emot uppdelat mixer och slutsteg. Har sett ett bra alternativ faktiskt. Soundcraft + T.AMP. Men det gick inte hem hos de övriga i bandet. Egen mixer. Jo, hade det lite som alternativ lösning. Men ja, ser ut att bli Powermixer trots allt.

Postat
  On 2011-04-27 at 20:32 sa MIB:
RÄkar du eller nÄgon veta vad: "Variable low-pass filter" innebÀr? Vad jag förstÄr sÄ plockar det bort lÄg frekvens.
TvÀrtom, lÄgpassfilter lÄter lÄga frekvenser passera vidare medan högfrekvent ljud filtreras bort.

LÄgpassfiltret du nÀmner sitter pÄ en separat ljudutgÄng till en ev. subwoofer, och dÄ gÄr enbart basregistret till subwoofern. (Det kan vara skadligt för bashögtalaren att matas med högfrekvent ljud)

Variable innebÀr att filtrets skÀrningsfrekvens inte Àr fast. Du kan vÀlja vilken frekvens som filtret ska dela vid, baserat pÄ din subwoofer och hur lÄngt ner i frekvensregistret dina övriga högtalare gÄr.

Postat
  On 2011-04-27 at 20:53 sa Linus:

TvÀrtom, lÄgpassfilter lÄter lÄga frekvenser passera vidare medan högfrekvent ljud filtreras bort.

LÄgpassfiltret du nÀmner sitter pÄ en separat ljudutgÄng till en ev. subwoofer, och dÄ gÄr enbart basregistret till subwoofern. (Det kan vara skadligt för bashögtalaren att matas med högfrekvent ljud)

Variable innebÀr att filtrets skÀrningsfrekvens inte Àr fast. Du kan vÀlja vilken frekvens som filtret ska dela vid, baserat pÄ din subwoofer och hur lÄngt ner i frekvensregistret dina övriga högtalare gÄr.

OK 🙂 Lite fel dĂ€r. Tack dĂ„ vet jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.