Jump to content
Annons

finns det alternativa hörseltest?


Burn

Recommended Posts

Senast jag var på hörseltest hade jag väl ganska bra hörsel, men de högre frekvenserna ("syrse-frekvenserna") var lite svagare.

Ändå tycker jag att jag hör syrsor jättehögt på sommaren. Har också lite grann tinnitus som jag inte lider av, men den finns där ändå, när det blir tyst.

Eftersom tinnitusen också är en sinuston undrar jag om min svaga tinnitus kan tänkas dölja de höga sinustoner som spelas upp i ett hörseltest?

Och finns det alternativa hörseltest utan sinustoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

När man gör ett standardhörselprov testas 9 frekvenser (audiologiska frekvenser) med rena sinustoner. De som ligger över 1kHz är 2, 3, 4, 6 och 8kHz. Om du har ett tinnitusljud som ligger vid en av de frekvenserna få du säkert svårare att höra just den frekvensen vid hörselprovet.

Ja, det finns andra typer av stimuli man kan välja vid hörselprov. Tex kan man byta ut sinustoner mot ett smalbandit brus omkring den aktuella testfrekvensen. Man kan även be audionomen ge ett antal korta signaler istället för en lite längre. Det brukar då oftast bli lättare att särskilja stimulit från tinnitusljudet.

/Arvid

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...