Jump to content
Annons

"Bas" mikrofon


BluesBoy

Recommended Posts

Tänkte utöka mikrofonarsenalen något med en Beta52a.

Har idag en D112:a till baskaggen, men ingen vettig mick för att spela in bas. Har än så länge bara lajnat och ev. lagt på en simulator i efterhand.

Tanken har väl också varit att lägga ytterligare en mick på baskaggen, lite längre ut, för att fånga lite mer "fläsk".

RE-20 är förvisso en populär baskaggemick vad jag förstått, men något utanför budgeten jag tänkt mig.

Synpunkter/erfarenheter av att använda Beta52/D112 på bas? Eller båda på baskagge?

Ni kanske till och med har bättre förslag att komma med.

Meningen är i alla fall att kunna lägga 2 mickar på kagge samt spela in basen med någon av de mickarna (om det nu ens är värt att göra så?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker B52 och D112 sällan står sig som enda mick framför basförstärkaren. Det är något med mellanregistret. Men det finns u botten i båda och tillsammans med en mikrofon med rakare mellanregister kan det funka riktigt bra.

Som alternativ eller komplement till D112 tycker jag du ska testa en stormembrans kondensatormick. Se till att den klarar hantera starka ljudtryck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra alternativ kan vara ATM250DE eller AE2500 från Audio-Technica. De innehåller en kondensatorkapsel och en dynamisk, som man kan spela in på separata spår, för att sedan kombinera vid mix.

Jag har inte testat dem själv, men de verkar klart intressanta i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

52 på basstärkare är inget första val för mig, den kan funka skitbra ibland men eftersom den är hårt EQad i sig självt så passar den bäst till kagge.

Beyerdynamic M88 kan vara trevligt på både basstärkare och kagge. Den är inte så EQad i sig själv som D112 och 52an är. Själv kör jag ofta en 52a inuti och en m88 eller stormembran samt en subkick utanför på baskagge och gärna m88 eller RE20 på stärkare i kombination med line.

En 421:a kan också vara ett bra alternativ för att komplettera en mer frekvensmässigt "urholkad" mic som 52an.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Som alternativ eller komplement till D112 tycker jag du ska testa en stormembrans kondensatormick. Se till att den klarar hantera starka ljudtryck.

Något/några förslag som inte är i Didrik de Geer-klass? 😉

Hur föredrar du att spela in bas/baskagge?

Andra alternativ kan vara ATM250DE eller AE2500 från Audio-Technica. De innehåller en kondensatorkapsel och en dynamisk, som man kan spela in på separata spår, för att sedan kombinera vid mix.

[/Quote]

Hmm, låter spännande. Skall kolla upp det.

Lajna och sm57 on axis i mitten

[/Quote]

Kan vara värt att prova. SM57:or har man ju redan. 🙂

Tack för förslag/synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något/några förslag som inte är i Didrik de Geer-klass? 😉

Du finns en del mickar i budgetsegmentet som klarar starka ljudnivåer utan att dista. Sitter det en pad-switch på micken vinner du ytterligare tio decibel eller så. Kolla till exempel in ADK S-51 eller Studio Projects B1.

Hur föredrar du att spela in bas/baskagge?

Jag brukar sätta en stormembrans kondensator eller dynamisk vid hålet på frontskinnet (om det finns något). Är trumman dämpad inuti flyttar jag eventuellt micken en bit in i trumman, beroende på vad jag är ute efter för sound.

Sedan brukar jag se till att där finns en mick till som plockar upp hela trumman (och eventuellt resten av trumsetet). Ibland blir det en bandmikrofon, ibland en kondensator. Det viktigaste är att den fångar basregistret och att cymbalerna inte låter för starkt eller för hårt.

Det händer att jag sidechainar en kompressor på det spåret och låter virveln styra. Så snabb attack och release som möjligt (utan att det pumpar) och låter den jobba tre till tio decibel beroende på spel och sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

SP B1 har jag ju faktiskt hemma, så den kan jag ju ta med och testa.

(Har för övrigt en ADK S-51 som inte verkar riktigt frisk; intermittenta störningar/knaster......tycker i och för sig att den var lite väl diskantrik)

Tack så mycket, Joachime, för intressant och värdefull information. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...