Jump to content
Annons

Analog synt- hjälp, tack


Fox

Recommended Posts

Hej allihop!

Tänkte skaffa en riktigt sjysst negagnad analogsynth för runt 5 000 spänn men frågan är ju vilken man ska köpa?

Är inte intresserad av synthar med riktiga instrument ljud, det får gärna låta lite tv-spel med flera rattar å grejer. Den ska främst användas till att spela melodier och även ackord utan att det blir grötigt. På scen ska den stå!

Ni löser det här, jag är bara newbie. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns faktiskt en del att välja på.

Kan börja med standard synten roland Juno 106. Rut 3-4000 beroende på skick. Inte helt analog, då oscillatorerna är digitala, resten är analogt. Detta gör att den inte stämmer ur sig och krånglar när den blivit varm. Den har även midi som standard. Detta har väl tidigare mer eller mindre varit en standardsynt i studios, och kan höras lite här och var på 80talsplattor. Lätt att skruva fram ljud med. Rekommenderas. En sak som kan vara viktig att tänka på inför köp av en juno är att den kan ha tappat polyfoni. Kolla noga så att den kan spela upp alla 6 röster ordentligt. Choruset är känt för att vara brusigt dock.

Juno 60 är förlagan till 106an och saknar midi, men är helanalog. Har en arpeggiator och anses vara lite punchigare i ljudet än en 106a. Ligger nog mellan 4-5000. I övrigt ska dessa två vara relativt lika.

För lite mera budgetsound kan du satsa på en Roland Jx3p, men se då till att få med en controller, eftersom dessa är lite svåra att få tag på. Utan en controller blir det svårt att få ut riktigt allt ur den, den gör det helt enkelt lättare att skruva fram bra ljud. Borde landa runt 4000

Prophet 600 kanske också kan vara en skoj addition. En lillebror till Prophet 5, stor fin synt som är med lite här och var.

Finns bra många fler att kolla på. Men där har du några att börja med. Beror lite på vad för ljud du vill ha. Ett tips kan vara att söka lite på sidor för att hitta information, t.ex på vintagesynth eller Sonicstate där du även kan hitta betyg. Sedan kan du jämföra priser på t.ex vendolin

Prova även att söka på syntens namn och mp3 därefter för att försöka hitta ljudexempel. Finns med lite flyt sidor som har det. t.ex unease har lite.

EDIT: La till lite.

EDIT 2: la till lite till

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan synth som kan va värd att kolla upp är Korg Polysix. 6 röster (doh!), helt analog, men oftast utan MIDI (om den inte är ombyggd). Brukar gå för ca 3000kr utan MIDI.

Om man gillar det soundet och vill ha lite mer kan man även kika på Korg Mono/Poly som jag tror brukar gå för ungefär det dubbla(?). Max 4 röster (eller 4 oscillatorers feta monoljud! 😆) och mer programmeringsmöjligheter än Polysix.

Annars vet jag inte om det finns så himla många polyfoniska analogsynthar med rattar i de lägre prisklasserna. Har inte så bra koll där eftersom jag själv är mer frälst på monosynthar....

Om du inte behöver rattarna så kanske Roland JX10 kan va nåt. Pappan/storebrorsan till JX3P som Neko nämnde.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en rigg bestående av bara en synth rekommenderar jag varmt en Sequential Circuits Pro-One. Djupa basar, krispiga vackra leads och helt skruvade effekter. Jag har rattat många analogsynthar, och Pro-Onen skänker glädje 😆Korg MS-20 är också en fin rackare om du vill ha en rolig synth som låter mångsidigt. Den låter dock mycket råare och torrare än Pro-One, och kan vara lite svårare att hantera i och med att den är semimodulär (dvs du kan patcha olika funktioner i synthen till att styra varandra). Den borde dessutom ha gått ner lite i pris sedan den virituella versionen (Korg Legacy) kommit ut.

Som nämnt tidigare finns ju också arbetshästar som Roland Juno-106. Billig, låter bra, men den är inte speciellt mångsidig.

Korg Polysix låter häftigt och riktigt fett (6 röster, suboscillator, inbyggda analoga effekter och unison-mode), en schysst performancesynth med ett krispigt leadsound. Problemet med Polysixen är att den saknar styrning, både via CV/Gate och MIDI, men ska du ha den som performancesynth spelar det ingen roll. Detta gör att den är rätt billig, trots att den låter som en riktigt dyr analogsynth.

Men min röst går till Pro-One som performancesynth om du vill ha något som låter snyggt, häftigt och ibland helt flippigt. Här är ljudexempel på lite ljud förresten. Alla väl inte direkt superrepresentativa för varje synth, men du höra lite i alla fall.

PRO-ONE

MS-20

POLYSIX

JUNO-106 SJÄLVMORDSTANKAR

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog också vilja rekommendera Korg Polysix. Vettig synt med väldigt bra filter (SSM 2044). Angående MIDI är det inget större problem att bygga in. Jag har en Polysix hemma för tillfället som jag bygger in MIDI i ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vert vart jag kan få en Polysix med inbyggt midi så jag sparar som fan nu för att knipa den innan nån annan gör det. Bra skick dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clavia gör ju schyssta grejor. Det låter analogt och elakt.

Såg en Micro Modular beg för 2000 spänn. Bara att koppla till ett hyfsat klaviatur så har man en "analog" synth för billig penning.

"Digitalt kan också låta bra ibland" - gammalt djungelordspråk

Link to comment
Dela på andra sajter

"Digitalt kan också låta bra ibland" - gammalt djungelordspråk

Oh yes! Jag har en Clavia Nord Modular G2, och den kommer jag aldrig göra mig av med.

Micro Modularen är jäkligt prisvärd. Mångsidig som få till det priset, om du orkar bygga egna synthar dvs 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående MIDI är det inget större problem att bygga in.

OBS detta kommer från killen som själv servar sitt Moog Modular system 🙂

Det är faktiskt inte så svårt! ... Det finns ju färdiga MIDI-kit från bl a Kenton som man med lite arbete kan stoppa i sina gamla "klenoder" :rolleyes:

Angånde Moog-systemet så finns det inte så många personer i Sverige som åtar sig jobbet att serva dem längre ... så då får man helt enkelt göra det själv! 😉 Det är faktiskt inte heller speciellt svårt om man bara är noggrann och följer anvisningarna i service-manualen ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

polysix på vendolin

billigaste jag sett på länge, och felen brode ju lätt gå att fixa.

Hmm... Med läckande batteri...

Kan innebära MYCKET problem om man ska döma efter vad folk på Polysix-mailinglistan varit med om... Men det beror tydligen på hur det har läckt och vad det är som blivit skadat, så den kan ju va ok också...

PS. Clavias MicroModular kan väl också bara ge ifrån sig en röst i taget om man inte gör väldigt simpla patcher (bara så att ackordtagarna vet :rolleyes:). Vanliga NordMod kostar väl å andra sidan inte så hemskt mycket begagnad nuförtiden när G2:an kommit ut...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde någonstans att Korg MS-2000 var ganska lik Roland JP-8000, stämmer detta? I så fall undrar jag vilken som smäller högst? Fräcka effekter är som sagt inte så viktigt...

Från Korg till en annan Korg... Är det en MS-20 som jag ser på bilden? Slagsmålsklubben kan ju sina grejer... 😲

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde någonstans att Korg MS-2000 var ganska lik Roland JP-8000, stämmer detta? I så fall undrar jag vilken som smäller högst? Fräcka effekter är som sagt inte så viktigt...

Nja, lik och lik... De är bägge digitala synthar som försöker låta analogt...

Jag tycker nog att MS2000 låter lite bättre, men jag har väldigt begränsad erfarenhet av bägge två...

Från Korg till en annan Korg... Är det en MS-20 som jag ser på bilden? Slagsmålsklubben kan ju sina grejer...  😲

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG

Lite svårt att säga, det kan även va en MS10...?

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Clavias MicroModular kan väl också bara ge ifrån sig en röst i taget om man inte gör väldigt simpla patcher (bara så att ackordtagarna vet 😉). Vanliga NordMod kostar väl å andra sidan inte så hemskt mycket begagnad nuförtiden när G2:an kommit ut...

Tror micro modular ska kunna ge ifrån sig flera röster. På Clavias hemsida står det: Maximum 4 voices (practical limit) depending on patch complexity. Vilket iofs kanske var det du sa 🙂.

Men man kan gott kosta på sig en nord modular, som sagts i flera trådar tidigare, den ska inte kosta mer än 5000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fox, du gör vad så sanslöst många gjort innan dig; ställer nybörjarfrågor som det nästan är omöjligt att svara fullständigt och tillfredställande på. Vad för synt du ska ha kan vi inte berätta för dig, det beror på så många parametrar som du uppenbarligen inte alls har koll på ännu. Vad för typ av ljud/sound vill du ha, är inbyggda effekter viktiga, hur många lfo:er passar dig, hur mycket bryr du dig om annat än lågpassfilter, hur mycket (o)gillar du att bläddra i menyer, hur stor polyfoni behöver du i praktiken osv osv. När du väl har testat några syntar och upptäckt vad just du gillar kan du få massvis hjälp med vilka syntar som kan vara aktuella men på frågor som ”vilken av [synt-x] och [synt-y] är bäst?” eller ”vilken synt ska jag köpa som ’gärna [får] låta lite tv-spel med flera rattar å grejer. Den ska främst användas till att spela melodier och även ackord utan att det blir grötigt’” är meningslösa eftersom tipsen du får blir helt präglade av den som svarar om du inte specificerar bättre vad du söker (vilket du inte kan eftersom du inte vet).

Jag menar inte att du ska ha smisk för att du frågar utan mer att du bör skaffa dig lite praktisk erfarenhet för att få ut någonting av den hjälp du kan få här.

En belysande berättelse: Ett tag var jag kåt på rattar (jäjä) och införskaffade därför en Quasimidi Polymorph (70+ grejer att skruva på!) men blev riktigt besviken; jag tyckte att den lät otroligt trist. Den byttes mot en Korg Prophecy+lite pengar och det är ett byte som jag än idag är mycket nöjd med (Prophecyn låter i mitt tycke fantastiskt när det kommer till karaktärsfyllda leadljud). Han som fick Polymorphen tyckte att den var jättehäftig, såpass att han på allvar ångrade att han senare bytte den mot mastodontsynten Novation SuperNova.. att han bytte bort Propehecyn har han dock inte ångrat. Vi är alltså totalt oense i frågan om ”vilken som låter bäst” och sådär. Är du med? Testa några syntar så att du åtminstone får en vag bild av vad du gillar för ljud och upplägg innan du frågar om vad du ska köpa så kommer du att kunna få mycket bättre hjälp från oss.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...