Guest löfe Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Hej Jag hade tänkt att skaffa en mic att koppla till min dators ljudkort micingång för att spela in lite elgitarr och ev sång på en väldigt amatörmässig nivå. Jag var till en lokal musikaffär för att köpa en mic men då fick jag veta att man även behövde en preamp för att förstärka ljudet. Stämmer detta? Det funkar inte alls utan preamp, eller? Har ni några tips på vilken mic och preamp jag skulle köpa? (låg budget) tacksam för alla tips. Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
frelin Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Det kommer kanske funka men frågan är om ljudet är tillräckligt bra för att ha till något vettigt.... Vad hade du kollat på för mic? Vilket ljudkort har du/tänkte köpa? /Oskar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest löfe Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Jag hade tänkt köpa ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS. Jag vet att det inte är så bra men jag tycker det duger för det jag ska ha det till. Jag har inte kollat på nån speciell mic, men som jag förstår det finns det två varianter (dynamisk och kondensator). Vilken bör man välja? Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
frelin Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Det beror helt på dina behov... Vad gör du för musik? Många tycker om kondesatormicarna till sång och ackegura.... Men till en uppmickad gitarrstärkare hade jag kört en dynamisk mick... I alla fall om du kör rock... MEn skriv gärna vad du tänker göra med prylarna. Jag hade ju aldrig köpt ett sånt kort.... Kanske kolla på dom billigaste ljudkorten och micpreamp.... Men som sagt, vad eftersträvar du/vilken musik/budget.... Allt beror ju på! /Oskar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 (edited) Jag hade tänkt köpa ett Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS.Jag vet att det inte är så bra men jag tycker det duger för det jag ska ha det till. Det finns billigare (!) kort som är bättre (!) för musikerbruk. Vilket ger dig mer pengar till en bättre preamp. Just my two cents... 😉 Edited February 7, 2005 by vectro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest löfe Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 (edited) Jag hade tänkt använda grejorna till att spela in lite ploj-covers på allt från neil young till metallica (med dist). Jag har därför inga krav på att utrustningen ska ge superbra ljud (ingen ska lyssna på dom utom möjligtvis flickvän och bröder). Utan det viktiga är att jag får det från gitarrförstärkaren till datorn och att det fortfarande går att höra på. Går det att komma nån vart med ca 1000 kr? Johan Edited February 7, 2005 by löfe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Inga speciella krav på ljud? 1000 kr i budget? Köp en Guitar Port eller V-Amp2 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest löfe Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Hej! Kollat lite på musikbörsen.se och hittade: BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC100 Professional Vacuum Tube Preamplifier with Limiter http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=21548&artno=128438 eller BEHRINGER EURORACK UB502 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=19008&artno=121683 och BEHRINGER ULTRAVOICE XM8500 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=24728&artno=58275 Synpunkter?! Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 (edited) Om jag antar att du har 1000 kr i budget efter att du skaffat ett ljudkort, så rekommenderar jag dig att istället börja med att skaffa ett billigt ljudkort för inspelning. T ex EMU 0404. Det har två analoga ingångar och utgångar plus midi in/ut. Sen tycker jag du ska skaffa dig ett enkelt, billigt mixerbord som du använder som mikförstärkare. T ex en Alesis Multimix 6FX. Den har två mikförstärkare och inbyggda effekter (reverb, delay m m). Anslut sen utgångarna från ljudkortet till 'tape in' på mixern och tryck ned knappen för att skicka signalen till 'controlroom' och hörlurar så kan du lyssna på musiken och spela in genom mixern samtidigt. Hos Thomann kan du beställa både kortet och mixern för under tvåtusen spänn inkl svensk moms. Frakten hamnar på någon hundralapp. Edit: förtydligade Edited February 7, 2005 by joachime Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mossman Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Inga speciella krav på ljud? 1000 kr i budget? Köp en Guitar Port eller V-Amp2 😎 Kan inte mer än hålla med. Skaffa guitarport och koppla gitarren till den och sedan direkt in i ljudkortet. Överlägset mest för pengarna! Link to comment Share on other sites More sharing options...
frelin Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 Kanske läga att kolla på begagnatmarknaden.... Behringer är ju vad det är.... Förvänta dig inte kvalite! Men det funkar säkert för dina behov! Dock så tror jag kanske inte så mycket på micken och ditt kort... Hade satsat på en Shure SM57! Kostar lite mer men man får ju vad man betalr för... Ligger bugeten på 1000 kronor så är väl vectros förslag bra... Men koola på vendolin.se först! /Oskar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest löfe Posted February 9, 2005 Share Posted February 9, 2005 Tack för alla synpunkter! Nu gäller det bara att bestämma sig:) Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts