Jump to content
Annons

Harmonium (indiskt)


bettygoesagogo

Recommended Posts

Har precis fått hem ett harmonium. Ni vet en sån där "krishna-orgel" som man spelar med ena handen, samtidigt som man pumpar en bälg med andra handen (ungefär som ett dragspel).

På youtube ser jag hur de pumpar en gång, spelar en trudelutt innan de pumpar igen. För min del måste jag pumpa som en idiot hela tiden. Det verkar inte vara hål i bälgen heller. Är det en sämre modell eller finns det en vettig förklaring/lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar inte som harmoniumanvändarna är så många här på forumet. Hur som helst fick jag svar på min fråga (med hjälp av min lokala dragspelsvirtous).

Det finns två "kilar" som trycker ihop ramen (över -mot underdel). Det läckte helt enkelt ut luft innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Nakula (oregistrerad)

Det kan bero också på att själva rösterna i harmonium har dåligt kvalite. Och den "Rösttungan" på rösten är lockad som en ögonfrans. Och därför kan den inte vibrera ordentligt.

nakula1989@gmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Ååh. Jag gjorde för länge sedan en ljudupptagning av ett sådant instrument, i Krishna-templet i Fridhemsplan. Mäktigt instrument. Så jag är också intresserad av att veta vart man får tag på en. 🙂 Krishna-killen, som jag spelade in, sa det var svårt att få tag på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hi...hi...fnissss...kan inte låta bli

🙂

Mäktigt instrument?

Jag har lovat mig själv att aldrig mera reparera ett harmonium.

Men så här när jag är pensionerad, vad är ni beredda att betala om jag tillverkar ett nytt enl någon förlaga efter ert val?

Jo jag är kyrkorgelbyggare och har bla restaurerat en del udda instument, det äldsta från mitten 1700 från Englad, finns på ett museum i Sthlm.

Men jag ställler mig frågan vad är vitsen med att spela på ett entonigt instrument? Hjärnan blir ganska trött efter ett antal "låtar" Precis som ett enkelt dragspel. Eller munspel för den delen.

En hel del av den sk österlndska musiken bygger på att just entonigheten för hjärnan att tröttas och man "faller i Trance" När samma tonslinga upprepas 100 ggr så slår man dövörat till för man är trött på det.

Nåja, det var vad jag tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, men sorry. Jag har inte varit inne här på evigheter. Det löste sig i varje fall. Det fanns två 'kilar' som man var tvungen att spänna, så att ramarna pressas mot varandra. Tidigare så läckte luften ut. Nu låter den helt fantastiskt.

Tyvärr har jag ingen bra videosekvens när jag spelar på den, men jag kan försöka ordna det under julen. Har dock använt den i live-sammanhang, efter att jag monterat dit en dragspelsmikrofon (svanhals).

Här är ett klipp, men tyvärr hörs den knappt eftersom tempuran överröstar harmoniumet.När trummorna kommer in lägger jag på ett tremolo vilket kan höras. Det blev riktigt coolt.

http://www.youtube.com/user/bettygoesagogo#p/a/u/1/OWRAGQRGuL4

Jag har en kompis från Nepal vars bror äger en musikaffär. Han tar även in indiska instrument, så jag bad honom skeppa över den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu ni kära vänner har jag äntligen fått tummen ur. Jag fick klippa ned filmen rätt hårt och jag spelar just ingenting i den, utan mer visar hur harmoniumet ser ut. Vill ni lyssna finns det bättre klipp med folk som kan spela.

EDIT: Jag kan inte rekommendera att själva videofilma när ni spelar harmonium. Jag insåg rätt snabbt att det behövdes tre händer samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...