Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjenare!

Köpte ett par billiga begagnade monitorer idag. Ett par KEF Coda 7.

Tänkte inte så mycket, utan slog bara till! 😊

Hade tänkt koppla in dem direkt i mitt ljudkort, men det går ju inte.. haha.

De är passiva. Impendans 6Ω. 10-70W.

Vad behöver jag göra/skaffa för att kunna använda dem? Kablarna har inga kontakter, utan är bara skalade i ändarna.

Annons
Posted

Detta är ju inte jättesyggt, men det är billigt! 🙂

Frågan är, passar det mina långsnackare?

Posted (edited)

Slutsteg har ingen specifik utimpedans, utan de måste vara gjorda för att kunna driva högtalarna utan att man eldar upp sluttransistorerna. Om högtalarna har en impedans på 6 Ohm, så behöver alltså slutsteget klara minst ner till 6 Ohm. De flesta klarar ner till 4 Ohm, så det är normalt inga problem. Det gör inget om slutsteget kan lämna högre effekt, eftersom det då som regel kan spela renare vid lägre effekt. Du lyssnar ändå inte i närheten av vad högtalarna klarar - för då har du garanterad Tinnitus om högtalarna tål 70W... 😉

EDIT: Det du länkade till, ser ut att vara ett bilslutsteg (som dessutom redan är sålt... 😉), men det hade fungerat även om ljudet kanske inte är så lysande och så lågbrusigt som man kanske vill ha hemma...

Edited by Claes
Posted

Tack för hjälpen!

Nu har det löst sig jättebra! Det visade sig att min far har en NAD 7240, vilket nog kommer funka perfekt! 🙂