Jump to content
Annons

Få ihop bass och kick?


teh_dude

Recommended Posts

Hej!

Jag vet att det finns otroligt många trådar om detta ämnet och jag har läst de flesta, men ändå inte fått ihop det. Jag ska ger er lite information att jobba med.

Jag vill göra elektronisk dans musik (trance, progressive trance) exempel: http://www.youtube.com/watch?v=L5u6N1V4zJM

Saken är att jag får ej ihop bassen och kicken, det låter helt enkelt inte bra och där blir inget tryck precis. Jag har provat sidechaina men jag får inte det resultat jag vill.

Jag brukar dock få det sitta när basen går i 8dels takt men när jag t.ex tar samma basljud och försöker göra en mer rhytmiskbass i 16 delsnoter så sitter den inte.

Jag brukar rensa upp i botten upp till 50Hz på bassen och 30-40 Hz på Kicken, men de gör ej å mkt skillnad.

Hur bör jag gå tillväga?

Jag har läst lite om complementary eq, alltså att där bastrumman peakr i frekvensspektrumet där ska man klippa på basen och vice versa, men gäller det även då bassen och kicken ej ligger på samma takter?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg upp ett ljudexempel på när du tycker det låter dåligt 🙂

Ibland kan det lösa mycket att bara byta ljud på kicken, men annars skulle jag troligen göra som du skrivit tidigare, sidechain och skära för att få utrymme för kicken i basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte sidechain är tricket här.

Det får ju saker att "pumpa", men som du hör i ditt exempel så låter det inte alls så...

Väldigt bra låt förövrigt!

Prova följande istället:

1. Dubblera bastrumman typ 6 ggr.

2. Dubblera basen typ 6 ggr.

Börja med 2 dubblerade spår först, per kategori, om det blir förmycket att hålla reda på.

3. EQ:a alla spår lite olika.

4. Lägg till basextender på några eller alla spår, väldigt lite på varje, typ Waves MaxxBass eller liknande.

Den fyller upp med övertoner i basen som hjärnan översätter med riktig bas, då funkar limmitern och kompressorer bättre.

5. Lägg en enbands-kompressor av typen VariMu på hela mixen, typ. UAD:s Fairchild som har M+S, eller lat / vertical mode.

Kompressa hårt, på alla spår utom mastertracket.

(På spåren kan du köra med förslagsvis en buss-kompressor, typ UAD:s, där du kan mixa signalen in och ur kompressorn,

och få till en s.k. New-York kompression på enklaste sätt.)

Den här typen av musik är sprängfylld med "fusk", som vissa kallar det...

Jag tycker att det handlar om musik som låter bra, utan att det låter över-kompressat!

Det är en tidsödande process, som kräver mycket bra monitorer för att fixa till det där ljudet.

Samt en duktig ljud-tekniker.

Lyssna lågt i hörlurar, och i olika volymer på massa olika högtalare, speciellt i bilen!

Genren är så stor och det ligger mycket pengar där, så det satsas en hel del.

Men ingenting är omöjligt, du måste dock ha en viss typ av tur om du vill lyckas som amatör.

Som ett sista tips så lägger du en basextender även på slutmixen, väldigt moderat.

Skriv hur det går!

PS, lyssna på mitt exempel i samma genre:

https://www.studio.se/index.php/files/file/10638-melodi-expriment/

Mixad i hörlurar, då blir det lätt lite mycket bastrumma... Som du kan höra...

Efter 6 timmar med projektet så har jag inte hunnit dubblera basen + DB,

inte lagt på basextender, eller New-York komprimerat...

Men det är viktigt med en bra grund föst, som låter ok.

Tänkte följa upp med nya versioner och skriva om vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dela upp basen i två spår. Ett lowpassad vid typ 200 och ett highpassat vid typ samma freq. Sidechaina kick mot basen som är lowpassad vid 200. Alternativet till det är väl att sidechaina en multibandskompressor. tror waves c6 har stöd för det. Fast det är förståss bara ett sätt att lösa det på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Dela upp basen i två spår. Ett lowpassad vid typ 200 och ett highpassat vid typ samma freq. Sidechaina kick mot basen som är lowpassad vid 200. Alternativet till det är väl att sidechaina en multibandskompressor. tror waves c6 har stöd för det. Fast det är förståss bara ett sätt att lösa det på.

Ja jag är inne på samma spår att styra frekvensen med olika filtertyper bandpass, bandspärr mm kolla på filter, man får värsta ökningen av "tryck" i just de området du vill. Du kan även köra

med fler filter direkt på kick/bassutgången så slipper du fler kanaler om du vill.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...