Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej !!

Jag undrar bara lite vad man ska gå tillväga efter man lagt alla spår och mixat dom.. Ska man då bounca spåret och sedan öppna upp det igen som ett enda track ? Ska man lägga kompressor på allting då ? eller vad ska man göra.. Säg några bra exempel 🙂 Och sen undrar jag bara om man bara kan ha kompressor på trummor eller kan man använda det på gitarrerna också ? Eller ska man kanske använda EQ ? Säg lite olika pluggar man kan lägga på gitarr, bas, trummor, synth till att börja med tack !! 🙂

Tackar på förhand // Oscar 🙂

Annons
Postat

Okej okej då förstår jag.. Det låter bra, Jag kollade på mixnings tråden men hittade inte exakt vad jag sökte efter.. 🙂

Jag undrar en till sak bara.. Finns det någon sidechain kompressor som

duckar basen mot bastrumman i Pro Tools LE 8 och vad heter den i sånna fall ? Sen om det finns en multibands kompressor ? Och vad den har för någon funktion ?

Ska man lägga kompressorer och sådant på Master Tracket under mixningen och sedan lägga kompressor och EQ och sånt på hela tracket efter man bouncat låten ?

Behöver veta vad man ska använda under mixningen och vart någonstans på vilka track och sedan hur jag ska göra på mastringen..! 🙂

// Oscar

Postat

Tackar för det utförliga svaret Mikey !!

Nu jobbar jag i 24 bit/44.1 Khz.. Vad är det för någon skillnad på 44.1 Khz och 48 Khz ? 🙂

Men har fortfarande kvar en del frågor..

Finns det någon sidechain kompressor som

duckar basen mot bastrumman i Pro Tools LE 8 och vad heter den i sånna fall ? Sen om det finns en multibands kompressor ? Och vad den har för någon funktion ?

Ska man lägga kompressorer och sådant på Master Tracket under mixningen och sedan lägga kompressor och EQ och sånt på hela tracket efter man bouncat låten ? 🙂

// Oscar

Postat

Nu jobbar jag i 24 bit/44.1 Khz.. Vad är det för någon skillnad på 44.1 Khz och 48 Khz ? 🙂

[...]

Ska man lägga kompressorer och sådant på Master Tracket under mixningen och sedan lägga kompressor och EQ och sånt på hela tracket efter man bouncat låten ? 🙂

Om det är ljud för film kan det finnas en poäng i att spela in i 48 kHz, men annars räcker 44,1 kHz gott och väl. Spelar du in i 48 kHz kan du exempelvis inte bränna det på cd utan att först konvertera det, och det blir en rätt onödig process.

En del mixar med kompressor på masterspåret, men jag tror att de flesta inte gör det. Så länge man blir nöjd med slutresultatet spelar det ingen roll hur man gör. Om du är ovan tror jag nog att det är enklast att du mixar utan kompressor på masterspåret.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.