Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hohoj!

Står i valet och kvalet om jag ska lägga ut en jäkla hög med penningar på denna DAW-controller som jag fallit för.

Tänkte höra om någon har några erfarenheter kring denna?

Finns det några funktioner (tex. LED touch?) som man går miste om när man kör med tillsammans med Cubase 5.0 i Win 7/PC?

Skål!

Annons
Postat

Är också intresserad av den, men har ingen erfarenhet av den. SJälv jobbar jag med Protools, och har fundrat på Europhonix, Command 8...eller en Ipad!

Du har funderat på Ipad som ett alternativ?

Postat (redigerat)

Redigerat texten här för jag har ändrat uppfattning om både MCU pro och Euphonix då jag testat den ena av dem och situationen ändrats markant på framförallt Euphonix MC Control.

Mackie MCU har inte, som jag hela tiden tolkat det som: dålig upplösning, trots att den har MIDI-anslutning kör protokollet den högre upplösningen med 1023 steg istället för MIDI's 127.. så nu ska jag knipa käft i fortsättningen.

Kolla även in SSL Nucleus! Visst det är c:a 5 - 6000:- mer än en Euphonix men jäklar vad intuitivt allt känns, den är dessutom 4 gånger så stor som en Euphonix med gott om yta mellan knappar och de 16 motoriserade reglarna.

Jag har suttit med en enhet x antal timmar nu och den slår det mesta jag provat med hästlängder, första versionen ( som dessvärre hade transportskada och ej fått kylfläns monterad under panelen där Jog-hjulet sitter som då blev realtivt varm efter ett tag) levererade med pondus, allt från att kalla upp en kanal och lägga på Inserts, justera sendnivåer, ställa in rec o spela in.. allt bara flöt på och det enda som var konstigt var att jag provade detta i Logic... som jag inte kan på lillfingret ens en gång...

Bara en sådan sak som att ballistiken på Joghjulet är riktigt väl avvägt är en fröjd.. att sätta fart på den och med snabb precision sätta startpunkt och sen köra..

Många knappar är dedikerade men kan konfigureras att innehålla knappsekvenser (Cubase Macro'n) så även om den kör enligt MCU

så har den då ett Ess extra i ärmen att få snabbkommandon på det här sättet.. och det fungerar väldigt framgångsrikt ( provade det i helgen som gick)

Trots att nya enheten de har på 4Sound (här i stan) har fått tuppjuck med att pot'arna skickar 3 värden istället för steglöst och att det inte gick att få fram om de fixat en ny firmware update som ordnar detta så är den här enheten mumma för ett mus-löst arbete i studion.

Det som talar för både Euphonix och SSL enheten är att de använder nätverksprotokoll istället för USB/MIDI vilket ger en mycket högre upplösning ( tror det är runt 1024 istället för 127 ) och det känns på något sätt när man jobbar med den, inget ryck och fladder o sånt skit, bara skön precision.

Om du får möjlighet så testa den - du blir garanterat sittande några timmar i ren förtjusning.

..Och ska du köpa så kan jag varmt rekommendera dig att ta den från DV247 i england, bra och snabb service + att du hamnar c:a 10000:- under listpris i sverige.. det blir många koppar kaffe i studionatten ( eller Redbull för du är väl inte så gammal än? 😉 )

Lycka till med ditt val.

Edit: redigerat bort massa jidder om Euphonix så om någon här har en sådan enhet och läste det som stod här innan så ber jag om ursäkt! den är faktiskt riktigt bra trots att den inte har parameter uppdatering i realtid på många av sina knappar.

Redigerat av Lundin
Postat
  On 2011-03-27 at 20:12 sa Lundin:

Kolla in SSL Nucleus istället! Visst det är c:a 5 - 6000:- mer än en Euphonix ...

hmm, var hittar du de priserna, nucleus ligger på ca 40.000 kr ( 4.011 € ) http://www.dv247.com/studio-equipment/ssl-nucleus--80436 och Euphonic mc mix på 8.200, mc control ligger på runt 13.000 kr http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_mix.htm inte riktigt samma prisläge?

Jag har även vart lite sugen på en mc mix, lite orolig över att många klagar på att de brister i kvalitén dock, http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/545291-euphonix-mc-mix-physically-breaking-spontaneously.html men jag vet inte hur illa det är i verkligheten, folk tenderar att gå lite överstyr på internet :rolleyes:

Postat (redigerat)

Tjena!

Tack för ett bra inlägg.

Trevligast vore som sagt att fysiskt känna på prylarna innan. Nucleus ser mycket trevlig ut, men den landar på ca 20 lök mer äv vad jag har tänkt mig. Skulle kunna krypa upp till 25 lax i värsta fall.

Har tidigare kört med Yamaha DM1000, 01, 02D, Digi 002, Venue och Icon mfl vad gäller motoriserade kontroller, men dock ingen dedikerad kontrollyta till mitt DAW med tillhörande transport som i detta fall.

On 2011-03-27 at 20:12 sa Lundin:

det blir många koppar kaffe i studionatten ( eller Redbull för du är väl inte så gammal än? 😉 )

Ptja, är 26 för ungt för kaffe? 😉

Redigerat av Ken Kängström
Postat (redigerat)
  On 2011-03-27 at 21:38 sa jockeR:

hmm, var hittar du de priserna, nucleus ligger på ca 40.000 kr ( 4.011 € ) http://www.dv247.com/studio-equipment/ssl-nucleus--80436 och Euphonic mc mix på 8.200, mc control ligger på runt 13.000 kr http://www.thomann.de/se/euphonix_mc_mix.htm inte riktigt samma prisläge?

Jag har även vart lite sugen på en mc mix, lite orolig över att många klagar på att de brister i kvalitén dock, http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/545291-euphonix-mc-mix-physically-breaking-spontaneously.html men jag vet inte hur illa det är i verkligheten, folk tenderar att gå lite överstyr på internet :rolleyes:

Hoppsan, jag såg nu att de t.o.m supportar PC även på version 1 av Euphonix MC mix.. snyggt.. och då blir det ju en helt annan femma

Ang. Nucleus: Jag hittar priserna på DV247 och dagens datum 2011-04-01 så ligger den på 3525 GBP som med dagens konvertering blir 35.752:- (inc.VAT) och enligt samtal i veckan med en av deras säljare får jag frakten gratis om jag återkommer till honom med ordern, sen tillkommer såklart frakt men den uppgår inte till 5000:-

Ken:

Bla..bla..bla.. Skrev förut en del struntprat om Euphonix men den ÄR verkligen prisvärd om man laddar hem senaste drivrutinerna för PC, installerar Windows 7 och har Cubase 6.. rock'n roll pang bom vad bra det funkar.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)

Mors.

Kan rapportera att Euphonix MC Control V.1 fungerar mycket bra på PC med senaste drivrutinen, Cubase 6 och Windows 7 Ultimate.

Har lånat hem en från 4 Sound och provat den extensivt nu idag och visst finns det saker som SSL Nucleus gör bättre, men för de pengarna den betingar är det helt klart ett mycket bra köp.

Lite trix o fix med att installera protokoll och få till styrningen i Cubase 6 där Euphonix-manualen faller med nyllet rätt i asfalten men nätverksgränssnittet och DHCP fungerar klockrent och hade man bara haft en uppdaterad manual hade allting gått på 10 minuter.

Senaste nytt: Så har det blivit en del problem med Cubase 6 och 32-bits bryggan som titt som tätt ballade ur under tiden jag testade EuCon och några UAD-pluggar ( som är bryggade 32-bits) men jag känner på mig att det mer handlar om Bryggan och inte EuCon.

Redigerat av Lundin
Postat
  On 2011-04-09 at 18:39 sa Lundin:

Mors.

Kan rapportera att Euphonix MC Control V.1 fungerar mycket bra på PC med senaste drivrutinen, Cubase 6 och Windows 7 Ultimate.

Har lånat hem en från 4 Sound och provat den extensivt nu idag och visst finns det saker som SSL Nucleus gör bättre, men för de pengarna den betingar är det helt klart ett mycket bra köp.

Lite trix o fix med att installera protokoll och få till styrningen i Cubase 6 där Euphonix-manualen faller med nyllet rätt i asfalten men nätverksgränssnittet och DHCP fungerar klockrent och hade man bara haft en uppdaterad manual hade allting gått på 10 minuter.

Senaste nytt: Så har det blivit en del problem med Cubase 6 och 32-bits bryggan som titt som tätt ballade ur under tiden jag testade EuCon och några UAD-pluggar ( som är bryggade 32-bits) men jag känner på mig att det mer handlar om Bryggan och inte EuCon.

Det blev en Nucleus. 🙂

Ville ha preamparna, och lite robust konstruktion.

Har stött på ganska många som har fått sina plastytor på Euphonix spräckta pga monteringsslarv.

Dock har jag inte känns på någon av dem, men jag tror att Nucleus passar mig bra. Den är snyggare i varje fall! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.