Jump to content
Annons

In-ear-hörlurar, skadliga?


Pontus R

Recommended Posts

Jag deltog i en diskussion här på forumet för några år sedan om detta, men jag vill minnas att inga svar gavs! Så jag försöker igen.

Är det skadligare med s.k. in-ear-hörlurar, alltså såna snäckor som du stoppar in i örat, jämfört med vanliga, old-school-hörlurar?

Mycket av skrämselpropagandan på internet handlar ju om att man drar på för mycket volym i sina lurar och sabbar hörseln.

Men det jag undrar är om avståndet från ljudkällan till trumhinnan spelar roll, så länge du har samma ljudvolym?

Jag har googlat på detta men det verkar inte finnas någon konsensus.

Redigerat av Pontus R
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ljudkälla får ju högre decibel desto närmare örat den är även om det är samma volym. Testa att spela låg musik och sedan tryck örat mot högtalaren.

Fast nu har man väl inte lika högt på eller? Lurar och in-ear är väl typ samma enligt mig, fast in-ear är estetiskt snyggare på en scen. Sen så är det kanske bekvämare också, men jag har inte testat

//Simon

Redigerat av Shimmen
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det jag undrar är om avståndet från ljudkällan till trumhinnan spelar roll, så länge du har samma ljudvolym?

Visst, 6 dB starkare ljud för varje halvering av avståndet till ljudkällan.

Förutsättningarna att komma upp i hörselskadliga ljudnivåer är större med in-ear-hörlurar just pga av att ljudkällan kommer närmare trumhinnan men samtidigt behöver du inte överösta omgivningsljud och kan hålla nivåerna nere. Så länge du har kontroll på volymratten kan man inte säga att det ena är farligare än det andra. Det som avgör är den tillförda ljudenergin och hur känsliga dina öron är för starka ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som det sagts tidigare. Du får ljudkällan väldigt nära trumhinnan och många har alldeles för hög volym. Så det är skadligt för örat om du använder det fel vilket de flesta gör. Du utsätter öronen för 100db+ i flera h om du har högt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Uttryckte mig lite klumpigt i originalinlägget. Det jag menade med "avstånd från ljudkällan" var egentligen upplevd volym. Helt enkelt att om samma upplevda volym påverkar örat annorlunda på olika avstånd. Make sense?

Om du vill använda "upplevd ljudstyrka" som någon slags måttstock för vad som är skadligt eller inte är du ute på svag is. Det är ju det som är det bedrägliga med musik, att vi uppfattar inte faran med starka ljudvolymer förrän det är för sent. Lomhördhet eller tinnitus efter konserter eller rep skall man definitivt ta som en varningssignal. Upplevd volym är alltså ingen bra värdemätare. En upplevd fördubbling av ljudstyrkan innebär en ökning med ca 10 dB och då har du i själva verket mer än tiodubblat den ljudenergi som når öronen. Ex-vis en upplevd ljudstyrkefördubbling från 85 dB innebär 95 dB men tiden du kan vistas där utan risk för hörselskada har minskat från åtta timmar till en!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...