Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag är på jakt efter tips för att maxa detta:

Jag spelar på en US-strata från sent åttiotal. Allt orginal på den. Den kopplas till en fender hot rod deluxe 40W:are med bytt element till ett eminence tonker, vilket minskat en del skrikighet och adderat en del rundhet i mina öron.

Nu är jag på jakt efter något att dista ljudet med utan att komma alltförlångt från orginalljudet och har efter långa testningar fastnat för en Digitech Bad Monkey, som konkurrerade ut Ibanez Tube Screamern jag jämförde med.

Så långt allt klart, även om monkeyn inte är köpt ännu. Men jag behöver och tar gärna emot tips på hur man kan styra upp en pedal att stampa på när det är solodags. Ngn som är inne på liknande kombinationer av grejer? Eller inte alls är det men har bra tips ändå? Eller ser något i det jag räknade upp som låter uppåt väggarna? Jag är gammal i gamet när det gäller spelandet, men har aldrig lärt mig finliret när det gäller dessa pedal-/stärkar/-guramicksbitar.

Peace

Annons
Posted

En EQ-pedal löser nog dina problem. Jag använder en Boss GE7, men det är nog mest för att jag har flest Boss pedaler, det finns säkert andra märken som fungerar lika bra. Med EQ-pedalen kan du höja t.ex några mellanregisterfrekvenser så att du får mer attack och sticker ut lite ur mixen, och kanske höja lite på level också. Det låter som en bra kombination du har på gång. Jag kör lite olika strator genom lite olika pedaler och in i en Tweed deluxe (kopia, byggsats från weber speakers, som jag byggt själv), och det funkar kanonbra. Roligast vintage dist får jag med en Boss OD1 (från 80-talet).

/Johan

Posted

En EQ-pedal löser nog dina problem. Jag använder en Boss GE7, men det är nog mest för att jag har flest Boss pedaler, det finns säkert andra märken som fungerar lika bra. Med EQ-pedalen kan du höja t.ex några mellanregisterfrekvenser så att du får mer attack och sticker ut lite ur mixen, och kanske höja lite på level också. Det låter som en bra kombination du har på gång. Jag kör lite olika strator genom lite olika pedaler och in i en Tweed deluxe (kopia, byggsats från weber speakers, som jag byggt själv), och det funkar kanonbra. Roligast vintage dist får jag med en Boss OD1 (från 80-talet).

/Johan

Ah, bra tips! Det var exakt det jag var ute efter men inte kunde formulera själv ännu. EQ-pedaltestning blir det nu, då! Tackar

Posted

OK, då får väl jag ta och testa Digitech Bad Monkey då:rolleyes:

Boss GE7 är en helt OK EQ, om du inte störs av formspråket då förstås...

/Johan

Posted

Jag har samma Fendercombo och ungf samma Fendergitarr. Jag spelar mest på den renare av de två skitiga kanalerna, har gainvollen på fullt, så det distar skapligt när jag gasar fullt på gitarren, på "more crunch" kanalen har jag för det mesta all dist jag behöver. Som distpedal för jag en blå Fulltone Fulldrive, den har två knappar, man kan stampa på den ena först, sen en till, då blir det svettigt med dist. Man kan om man vill mata den med allt mellan 9 och 18 volt dc, ju högre spänning ju mer dist. Den har en trevägs microswitch oxå som ger tre olika sound, den är jäkligt bra, man kan ha den på när man spelar halvrent också.

Men ändå skulle jag vilja ha nån mer pedal, nåt som förvrider och vrålar mer ändå. Hade en superbra fuzz nyligt, hade den haft en tonkontroll lika som Fulltonen har hade den varit helt super. Fuzz är jäkligt brutalt, men även snyggt, men fan, de pedaler jag testat har antingen varit för vassa i diskanten, eller lite för dova som den här, den hette Double Muff, det var två fuzzar i en som man kunde seriekoppla. Tror jag ska köpa en sån och anlita nån duktig gitarrdosebyggare som får bygga dit tonkontroller på den, helst tre band.

En fuzz med lagom diskant vill jag ha.

Jag har en EBS tremolo också, den är jag ruggigt nöjd med. Viktigt för mig är att pedalerna har true bypass, annat duger inte då Fenderljudet inte får förändras det minsta när dosorna är avslagna...tongue.gif

Guest Guitar_star_89
Posted

Om man vill ha en pedal att stampa på när det är dags för solo så gillar jag BB-preamp, en farligt orange låda som gör att förstärkaren eller distpedalen höjs till 11.

I love it! 🙂