Jump to content
Annons

Pianolektioner


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att kämpar med musikproduceringen inom genren house och kan knappt grunderna i musik. Det jag kan är:

Göra simpla beats i Logic. Jag har rätt många synthar/UA's såsom Nexus, Sylenth1, Predator, Massive, Absynth 4, Kontakt 4, FM8 samt FF Twin 2 och använder mig av Vengeance samplepacks och Adam Van Baker presets/banks till t.ex. Sylenth1 och Massive. Arrangering i projekt osv kan jag lära mig själv och sitta och nöta. Det jag har problem med är tonarter och att kunna spela melodier samt ackord och hitta rätt oktav osv för att det ska ge en bra ljudbild i låten.

Vad ska jag göra? behöver jag gå pianolektioner eller vad är nästa steg för mig? Jag behöver en riktig lektion i hur man gör musik känner jag! Vill gå vidare i musikskapandet.

Har även fått lite remixpakcs på vokaler som jag skulle vilja göra till en houseig låt, men får det inte att funka pga. att jag inte kan vilka ackord och tonarter som passar till vokalen.

OM det är privatlektioner i t.ex. piano jag behöver - vad för pianostil ska man söka efter? det finns ju allt från afrikansk till vad vet jag! Har mailat runt lite och det är många som säger att dem bara kan lära ut klassikpiano metodik och det kostar 400kr / timme, vilket är SVINDYRT!

Hjälp!

Tacksam för svar!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klassiskt piano gör dig gott. Du kan nog lära dig en hel del själv, musikteori kommer du aldrig ifrån iaf. Går fortare om du tar lektioner givetvis. 400kr/h är inte så mycket med tanke på att du har köpt pluggar för 20.000kr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klockrent SFB 😄

Jag säger gå en utbildning istället finns många som är csn berättigade där du får lära dig lite vad du vill och det kostar inte ett öre men engagemang krävs.

Annars kan du få lektioner av mig för 399kr/h har lirat piano sen jag var 5 (16 år nu då) gått på kommunal musikskola (kan ju annars vara ett alternativ men det är köer där) och tagit privatlektioner i

jazz piano och klassiskt fick jag lära mig på gymnasiet dock så är jazz roligare. Men jag varnar dig, jag har det sämsta tålamodet en lärare någonsin haft så om inte eleven fattar så går jag troligen hem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha. men nu är det ju så att jag kanske inte vill spendera ytterligare 20.000 på lektioner och annat? det är mycket man ska ha råd med..

TimB: kan du skicka mig ett pm med din skype eller liknande så vi kan prata där? det låter mycket intressant, jag är inte direkt trögfattad, men det kan vara svårt att lära sig på direkten. Så lite tålamod måste du ha.

Det kanske inte är dyrt, men jag tycker det!

Utveckla det där sista, vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jontah

Jag har sett dig skapa flera nya trådar om detta område på flera olika forum under en tid..Det verkar som du har fått för dig att du måste ha en lärare för att utvecklas..Vilket du inte behöver..

Det finns så extremt mycket kunskap och info till ditt förfogande på nätet inom alla de områden du behöver..Jag själv började producera house för 6 månader sen, har lärt mig i princip allt via nätet och youtube..

Här har du lite tips :

Musikteori

Piano

Melodier

Bara fortsätta söka på samma sätt på de saker du behöver hjälp med istället för att skaffa en lärare.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

True, men det förenklar för mig och skönt att ha någon som man kan få tips och knep och stöd av. Men jag tackar för upplysningen och källorna! ska kolla runt lite mer på egen hand också till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...