Jump to content
Annons

iPad 2


KillwithSkill

Recommended Posts

ipad2_hero_20110302.png

Dual-Core, dubbelt så snabb som förra modellen och 9 ggr snabbare grafik.

Nya iPad 2 är 33 procent tunnare än sin föregångare.

Nya iPad kommer dessutom att finnas i två färger: svart och vit. Vad gäller lagringskapaciteten är det fortfarande 16, 32 och 64 gigabyte som gäller.

Leveranserna kommer i gång den 11 mars i USA och den 25 mars i ytterligare 26 länder (däribland Sverige, Danmark, Norge och Finland).

Priserna i dollar är exakt samma som för dagens modeller, men med tanke på den stärkta kronan hoppas vi på ett något lägre pris här.

Det som är intressant är att nu finns Garageband i iPad-format!

Källor: Apple.se, Macworld

Här finns det massor med bilder: http://www.engadget.com/2011/03/02/live-from-apples-ipad-2-event/?sort=newest&refresh=60

Och Keynoten kommer att finnas att titta på förmodligen senare ikväll eller i morgon

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Nu köper jag en iPad.

Skall se om iPaden kan ersätta min bärbara, den väger ju ingenting och har fått alla nödvändiga produktionsredskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade denna till min Ipod, eller snarare en Ipod till: MultiTrack DAW

...Upp till 24 stereospår inspelning. (75 kr för 8 stereokanaler.)

Jag spelade in min låt "Knife" i köket med denna. Se länken nedanför till min Myspace-sida...

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon. Nu har den ju det som behövs. Du har safari, bilder, film osv som du önskar att ha när du reser. Massa bra spel! Och nu kan du även spela in gitarr rätt in i den med ok kvalité. Jag kommer att köpa en när den kommer till Sverige.

Kommer du kunna koppla in ett klaviatur i den också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon. Nu har den ju det som behövs. Du har safari, bilder, film osv som du önskar att ha när du reser. Massa bra spel! Och nu kan du även spela in gitarr rätt in i den med ok kvalité. Jag kommer att köpa en när den kommer till Sverige.

Kommer du kunna koppla in ett klaviatur i den också?

Det finns videor om hur man kopplar in klaviatur på youtube. Man kan använda en "kamera-adapter" med usb i ena änden. Man kan även koppla in en USB-mick. Kolla även in detta midi-interface från Line6:

MIDI

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, Garageband har alltid varit ett kompentent program och nu också för iPad. Shit, kände jag bara när jag de demade programmet. Shit! Snacka om att öppna för kleti och pleti att kunna spela in och komponera. Man behöver ju inte ens kunna köra barré på en gura.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har den äntligen samma kapacitet som min 6 år gamla laptop .. lol (2x1 ghz).

Men apple har blivit det som är inne nu (bra marknadsföring) så alla kommer nog förmodligen fortsätta köpa deras överpris produkter.

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

...Jo, dom tar nog betalt så gott dom kan. Dessutom lär dom få stora inkomster för appar (30% av priset för 3dje parts appar har jag läst). Jag undrar om dom inte skulle kunna tjäna ännu mer om dom skänkte bort paddorna, genom ökad app-försäljning.

Hur som helst så köpte jag min första Ipod-touch för ngn månad sedan (lite motvilligt inställd till Apples inlåsningsstratergi), och jag har nog blivit rätt frälst. Jag skulle vilja jämnföra med PC vs Playstation. Man slipper brottas med den ena om man vill sätta igång ett program. Jag gissar att mjukvaran även kan optimeras bättre då hårdvaran är låst till en konfigurering.

Allt funkar m a o skitbra i Ipoden. Jag slipper vara datorstekniker. Sedan finns givetvis begränsningar, men jag tar produkten för vad den är, och just musikprogram verkar vara en klar styrka. I min Ipod har jag upp till 24 stereospår att leka med. Jag kan trixa som i ett PC-DAW, dock utan effekter i just "MultiTrack DAW". Allt i min ficka. Kondensatormicken är dock lite för stor då jag använder en halvmeter lång shootgun mick.

Jag tror man köper dessa produkter för enkelheten och inte för hårdvaruspecarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit helt magiskt om det skulle gå att koppla Apogee ONE till iPad:en. Antagligen blir det väl rätt svårt då kortet behöver drivrutiner.

Svarar mig själv. Jag drog iväg en fråga till Apogees support angående att använda Apogee ONE med iPad och fick följande svar:

Hello, Thanks for contacting Apogee.

Anders, Thanks for the ONE support, we appreciate your business!

The ONE requires too much power so is not easily compatible with an iPAD, the original or the iPAD2. There is a work around however it is somewhat of a 'kluge' and we do not support the scenario. If you get a powered USB hub and an Apple camera adapter you can plug ONE into iPAD. The only remaining obstacle is the input selection on the ONE. The shipping default is set to Internal microphone, if that is what you need, OK but if you want to use a guitar or an external microphone you will have to plug ONE into your Mac, open Maestro, select the input you need, unplug and plug into iPAD, as I said, its a kluge but it works!

Best

Jeremy

Drog iväg ett till svar med en feature request; att kunna välja ingång genom att hålla nere volymknappen. Vi får se vad de säger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello, Thanks for contacting Apogee.

Anders, Thanks for the ONE support, we appreciate your business!

The ONE requires too much power so is not easily compatible with an iPAD, the original or the iPAD2. There is a work around however it is somewhat of a 'kluge' and we do not support the scenario. If you get a powered USB hub and an Apple camera adapter you can plug ONE into iPAD. The only remaining obstacle is the input selection on the ONE. The shipping default is set to Internal microphone, if that is what you need, OK but if you want to use a guitar or an external microphone you will have to plug ONE into your Mac, open Maestro, select the input you need, unplug and plug into iPAD, as I said, its a kluge but it works!

Best

Jeremy

Men det ær ju fett nice! Det betyder att du kan spela in gitarr & bas enkelt med JAM. Sedan kan du ha ONE och en bra mic eller bara den interna! Kanon bra att gøra låtskisser på nær du reser osv.

Ær det någon som vet om man kan koppla in ett digitalt trumsett?

Inom 10år kommer du ha hela din studion i en iPad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det ær ju fett nice! Det betyder att du kan spela in gitarr & bas enkelt med JAM. Sedan kan du ha ONE och en bra mic eller bara den interna! Kanon bra att gøra låtskisser på nær du reser osv.

Ja, och om det skulle bli möjligt att byta ingång direkt på enheten skulle man klara sig bra med enbart ONE och en USB-hubb.

Ær det någon som vet om man kan koppla in ett digitalt trumsett?

iOS innehåller ju CoreMIDI sedan någon version tillbaka, så det kanske skulle vara möjligt. Det lär väl visa sig i morgon och under resten av helgen vad som är möjligt och inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

:/

Det lät ju inget vidare. Ljög de på supporten då...

Bra fråga?

Men antar att dom faktiskt har fel isåfall :S. Men om dom har sakt att det går skulle jag køpa det med en gång. Sedan hoppas på att det "inte" fungerar och få dem till att betala før grejerna 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Nu har jag testat Garageband för iPad, och vilken grej det är!

Visst, det är inget du gör en skiva på, men som ett skiss-verktyg skulle jag säga att det är näst intill oumbärligt. Framförallt med de smarta instrumenten.

Jag hade redan sett t ex gitarren som är skitsmart och några av syntarna. Men det smarta pianot är faktiskt grymt det med.

För att inte tala om de smarta trummorna. Här får du ett rutnät i en fyrkant. Ah, step-sequenser kanske du tänker då?

Men då har du fel!

Till höger om rutnätet finns en massa ikoner på olika delar av trumsetet och rytminstrument. Dessa drar du in och släpper på rutnätet. Sedan beroende på var du släpper ljudet så händer olika saker. Ju högre upp du släpper den, desto högre blir volymen, ju lägre....ja du fattar...

Du kan sen flytta ikonen i sidled och får då olika betoningar och fraseringar i ökad komplexitet ju längre till höger du går och enklare ju längre till vänster.

Man inser fort att det är ett väldigt snabbt och enkelt sätt att bygga rätt avancerade beats.

Givetvis finns det en tärning också som slumpar fram beats.

Man kan ju givetvis använda iPaden för att spela piano och allt, men jag ruttnade rätt fort på det och kopplade in mitt lilla MIDI-keyboard i Camera Connection kit (som ger iPad USB) och det funkade direkt. iPad gav klaviaturet ström och jag kunde spela med alla ljud i Garageband.

Sen kan man såklart spela in ljud med mikrofonen antingen i iPad eller med iPhone-lurarna. Men det finns flera rapporter på olika USB-mickar som ska funka fint.

Dock lanserade Apogee en ny mikrofon avsedd för iPhone och iPad idag, så det blir intressant att kolla in. http://www.apogeedigital.com/products/mike.php

..eller varför inte något av alla gitarr-interface?

Link to comment
Dela på andra sajter

mpp_main.jpg

Hær ær en intressant produkt med.

Har en sån.

När jag är på jobbresa flera dagar i sträck har jag den och en CM3 med mig. Kopplas in i min lilla jobb-laptop, som är tillräckligt bra för att köra Record.

Funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Funkar bara på de i-modeller med analoga stereo-ingångar.

Ipod Touch 2G, 3G, 3GS, men ej 4G

Inte heller Ipad.

Förmodligen inte senaste Iphone generationen.

Kan säga direkt att den inte funkar med iPhone 4 eller någon iPad. Tyvärr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...