Jump to content
Annons

Moderkort


Birger

Recommended Posts

Har haft lite problem med mitt moderkort -Asus P4B533-

Ringde Fitzpatrick då jag har ett RME HDSP 9652 kort.

De sade att Asus är det sämsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

Har inte hört det förut, snarare tvärtom.

Någon som vet? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ASUS är bland de bästa - men det beror förstås på vilket chipset man har på moderkortet. ASUS använder inte enbart de bästa chipseten, utan har flera olika kort...

Själv bytte jag till ett Intel-kort senast, eftersom ASUS hade fuskat på sin dåvarande modell som passade mig - och inte använde chipsetets funktioner, utan hade stoppat i en billigare lösning för vissa funktioner.

När jag nu håller på att planera för en ny burk, så föll valet på ASUS igen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes sa, det beror på vilket ASUS-kort du har. Kanske ni missförstod varandra och han menade chipset. SiS chipset är, historiskt, bland det sämsta man kan ha om man ska göra musik på dator. ASUS använder SiS till vissa av sina moderkort.

Edit: Kolla vad det är för chipset på ditt moderkort.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör BARA med Asuskort, både till datorer med musik och spel.

Jag har nog aldrig varit med om att strulat.

Första gången jag spelade in en demo med ett band så använde jag ett sex-sju år gammalt Asuskort, och det fungerade klockrent (med tanke på restan av utrustning vi hade då 😛).

Just nu använder vi såklart också Asus, men dock en lite nyare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör BARA med Asuskort, både till datorer med musik och spel.

Jag har nog aldrig varit med om att strulat.

Första gången jag spelade in en demo med ett band så använde jag ett sex-sju år gammalt Asuskort, och det fungerade klockrent (med tanke på restan av utrustning vi hade då 😛).

Just nu använder vi såklart också Asus, men dock en lite nyare. 🙂

Instämmer. ASUS brukar vara klockrena.

Enda gången hittills som jag har gått ifrån ASUS är alltså i nuvarande maskin (framgick nog inte så tydligt i förra svaret...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Han kanske snackade i mössan el nåt 😛

Förmodligen...det är väl alltid lättare att skylla på moderkortstillverkaren än sina egna produkter 🙂

Jag har aldrig haft problem med ASUS-kort och har alltid byggt på såna med intel-chipset. Om intel gör processorn så kan dom säkert göra ett bra chipset till det också. Ditt moderkort är baserat på intel 845 chipset så du bör inte ha några problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Claes sa, det beror på vilket ASUS-kort du har. Kanske ni missförstod varandra och han menade chipset. SiS chipset är, historiskt, bland det sämsta man kan ha om man ska göra musik på dator. ASUS använder SiS till vissa av sina moderkort.

Edit: Kolla vad det är för chipset på ditt moderkort.

Det beror på vilket SIS chipset man har, jag har SIS nått med 48FX mins inte riktigt vilket på mitt MSIkort och har aldrig några problem med min dator,

mycket hänger på hur man konfigrerar och om man har

dem senaste drivrutiner till sin dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag oxå med Asus moderkort.

Vet inte vilken modell men antar att det är kanon.

Brorsan min är datatekniker och fick uppdrag av

mej att sätta ihop en dator som är maxad för musik.

Hittills inga problem.

Edit:

Asus P5GD2 heter mitt kort, hitta maunalen i lådan.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

De sade att Asus är det sämsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

Har inte hört det förut, snarare tvärtom.

Någon som vet? 🙂

Den enda negativa erfarenhet jag har haft av Asusmoderkort var när jag hade skaffat mig ett Vodoo-grafikkort med AGP (Det var ett ASUS P2L-97 (ett gammalt PII-moderkort, med både ISA, PCI och en AGP-plats) som jag använde då). Datorn hängde sig när man skulle köra upplösningar ovanför standard-VGA. Annars så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Personligen så tycker jag att det fungerar att göra musik på de flesta moderkort, däremot ska man se upp med de som har integrerat grafikkort och för få kortplatser och minnesplatser, men det rådet gäller oavsett val av märke.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilket SIS chipset man har, jag har SIS nått med 48FX mins inte riktigt vilket på mitt MSIkort och har aldrig några problem med min dator

Jo, jag har hört om flera musikdatormeckare som kör på SiS-chipset, och får det att funka. Jag menade att, historiskt, är det inte alltid SiS lyckats tillverka chipset som funkar med musikdatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

De sade att Asus är det sämsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

Har inte hört det förut, snarare tvärtom.

Någon som vet? 😄

Den enda negativa erfarenhet jag har haft av Asusmoderkort var när jag hade skaffat mig ett Vodoo-grafikkort med AGP (Det var ett ASUS P2L-97 (ett gammalt PII-moderkort, med både ISA, PCI och en AGP-plats) som jag använde då). Datorn hängde sig när man skulle köra upplösningar ovanför standard-VGA. Annars så tycker jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Personligen så tycker jag att det fungerar att göra musik på de flesta moderkort, däremot ska man se upp med de som har integrerat grafikkort och för få kortplatser och minnesplatser, men det rådet gäller oavsett val av märke.

Har ett ASUS P2L-97 som fortfarande tuffar på alldeles utmärkt med 450Mhz CPU / 512Mb RAMoch en scsi-disk och gör flerspårs-inspelningar med, alltså inga mixar men väl inspelningar och det funkar alldeles utmärkt, som många nämnt har ASUS också under vissa omständigheter fått dålig kritik men det har ju som så många andra varit just när VIA och SiS varit inblandade i chipset-kriget, själv har jag altid valt kort med Intel's chipset och det har aldrig varit några problem med vare sig prestanda eller kompatibilitet.

rock on och botten upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft lite problem med mitt moderkort -Asus P4B533-

Ringde Fitzpatrick då jag har ett RME HDSP 9652 kort.

De sade att Asus är det sämsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

Har inte hört det förut, snarare tvärtom.

Någon som vet? 😎

Vad trevligt att agenten för den varan man inhandlat för åtskilliga tusen, skyller ifrån sig sådär. Nä, jag jag blir uppriktigt sagt förbannad. 😄

För övrigt har jag världens sjukaste moderkort, ett billigt Kobian -någonting-, som fungerar ypperligt till allehanda ljudkort. Däremot när jag skulle uppdatera grafikkort blev det svart! Bokstavligen...

Expediten i butiken förstod inte ett smack. Vid testade massor av märken och modeller -kolsvart på skärmen! Han påpekade att han aldrig upplevt något liknande...

För övrigt en väldigt trevlig expedit. Dock inte på samma ställe där jag inhandlade datorn. Ursprungsstället där jag köpt datorn hade exakt samma inställning som ovan nämnda generalagent...

"Ja, våra grejer är det inget fel på!" Besöker aldrig det stället igen.

Stå på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå med i RME's Newsgroup och släng ut en fråga där. Man brukar få både snabba och kompetenta svar där om någon känner till det. Ibland är somliga lite arroganta där - men det får man leva med... 😄

http://www.rme-audio.com/english/info/newsgrp.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...