Larsson Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 hej kan man detunea midi i cubase? en smula ostÀmt Àr jag ute efter alltsÄ Àr det möjligt isÄfall hur?
D200 Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 Exakt vad ska du göra det med dÄ? En synt eller midisignalen i sig?
Larsson Postat 20 februari 2011 TrÄdstartare Postat 20 februari 2011 jag anvÀnder mig uteslutande av vsti:er , sÄ midisignalen i sig alltsÄ!
D200 Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 Jo men...VSTi = Synt...eller sampler... Vad Ästadkommer du med att göra det med midisignalen dÄ som du inte gör med att detuna synten eller din VSTi? Det Àr ju det du hör som Àr viktigt i slutÀndan?
Larsson Postat 20 februari 2011 TrÄdstartare Postat 20 februari 2011 (redigerat) strÄkar & andra typer av ljud som normalt inte Àr 100% stÀmda hela tiden framförda av en sampler, skulle kunna fÄ lite liv av att detunas hitintills har jag fÄtt göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne vilket Àr omstÀndigt & ger artifekter pÄ ljudet dessutom vad jag Àr ute efter Àr att kunna fÄ till det ostÀmt redan pÄ midi stadiet eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte! Redigerat 20 februari 2011 av Larsson
DrivKraft Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 Om jag förstĂ„tt saken rĂ€tt sĂ„ vill du MED MIDI detunea en synt? IsĂ„fall... Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Ăr ackorden lagda? LĂ€ngst ner i midi editorn borde du ha en ruta dĂ€r du har midivĂ€rden för anslagskĂ€nslighet, Velocity? Det brukar vara nĂ„n standard lösning. Om inte, högerklicka om du sitter pĂ„ Pc, annars vette fan faktiskt. đ Create new lane eller nĂ„t sĂ„nt och lĂ€ngst ut till vĂ€nster ska du ha en ruta dĂ€r du kan vĂ€lja mellan lite olika parametrar...dĂ€r hittar du pitchbend. Go Crazy! Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? LĂ„ter inte riktigt...men Ă„ andra sidan Ă€r jag fucked up för tillfĂ€llet och borde sova. Lycka till Larsson. /Anders
D200 Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 jaha...dÄ Àr jag med. Jag vet inte sÄ bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sÄnt men annars vet jag inte. I Reason hade man ju kunnat koppla nÄgra samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gÄ tillvÀga. Kontakt har sÀkert nÄn sÄn funktion skulle jag tro...om du nu har den.
DrivKraft Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 strÄkar & andra typer av ljud som normalt inte Àr 100% stÀmda hela tiden framförda av en sampler, skulle kunna fÄ lite liv av att detunas hitintills har jag fÄtt göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne vilket Àr omstÀndigt & ger artifekter pÄ ljudet dessutom vad jag Àr ute efter Àr att kunna fÄ till det ostÀmt redan pÄ midi stadiet eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte! Har synten du spelar pÄ nÄn detune-ratt du kan koppla till en LFO? Experimentera pÄ isÄfall sÄ har du snart hajjat det hela. Fridens!
Larsson Postat 20 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2011 Om jag förstĂ„tt saken rĂ€tt sĂ„ vill du MED MIDI detunea en synt? IsĂ„fall... Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Ăr ackorden lagda? LĂ€ngst ner i midi editorn borde du ha en ruta dĂ€r du har midivĂ€rden för anslagskĂ€nslighet, Velocity? Det brukar vara nĂ„n standard lösning. Om inte, högerklicka om du sitter pĂ„ Pc, annars vette fan faktiskt. đ Create new lane eller nĂ„t sĂ„nt och lĂ€ngst ut till vĂ€nster ska du ha en ruta dĂ€r du kan vĂ€lja mellan lite olika parametrar...dĂ€r hittar du pitchbend. Go Crazy! Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? LĂ„ter inte riktigt...men Ă„ andra sidan Ă€r jag fucked up för tillfĂ€llet och borde sova. Lycka till Larsson. /Anders ok.. men dĂ„ blir det som att jag pitchwheelar hela tracket alltsĂ„? i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch pĂ„ random vis jag tĂ€nkte att idag 2011 sĂ„ borde den funktionen finnas tillgĂ€nglig redan i midi editorn men det kanske den inte gör jag ska kolla in din metod anders.. tack för hjĂ€lpen! đ /Larsson
Larsson Postat 20 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2011 jaha...dĂ„ Ă€r jag med. Jag vet inte sĂ„ bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sĂ„nt men annars vet jag inte. I Reason hade man ju kunnat koppla nĂ„gra samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gĂ„ tillvĂ€ga. Kontakt har sĂ€kert nĂ„n sĂ„n funktion skulle jag tro...om du nu har den. jag ber om ursĂ€kt att jag formulerar mig som en krĂ„ka.. jag anvĂ€nder kontakt i de flesta fall, & jag ska kolla nĂ€rmare pĂ„ om det finns nĂ„gon sĂ„dan funktion i kontakt tack för hjĂ€lpen! đ
Gain Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch pÄ random vis jag tÀnkte att idag 2011 sÄ borde den funktionen finnas tillgÀnglig redan i midi editorn men det kanske den inte gör Tja Larsson, Visst Àr du rÀtt ute. BÀttre dÄ att ha kontroll pÄ varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var Àr vi dÄ? 2003 kanske. Micro Tuner Àr namnet. Jobbar över en oktav dock sÄ du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument pÄ ett par spÄr. Du stÀller driften i cents per ton m a o.
Larsson Postat 21 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2011 Tja Larsson, Visst Ă€r du rĂ€tt ute. BĂ€ttre dĂ„ att ha kontroll pĂ„ varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var Ă€r vi dĂ„? 2003 kanske. Micro Tuner Ă€r namnet. Jobbar över en oktav dock sĂ„ du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument pĂ„ ett par spĂ„r. Du stĂ€ller driften i cents per ton m a o. Tja Gain.. underbart, jag visste vĂ€l att det borde gĂ„ pĂ„ nĂ„got vis snudd pĂ„ exakt vad jag sökte, Ă€ven om procent/random vore det ultimata men det kanske kommer, jag inbillar mig att det borde vara en liten Ă„tgĂ€rd att klĂ€mma in en sĂ„dan funktion men micro Tuner it is, nu bĂ€r det av & skeva till blĂ„set tackar tackar för hjĂ€lpen! đ /Larsson
pme (oregistrerad) Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Nja fÄr man vÀl sÀga om den saken. Det finns massor av midi meddelanden som kan anvÀndas till att byta pitch och Àndra pÄ ljud. Men det Àr inte standardiserat om vad meddelanden betyder. SÀndaren och mottagaren ska vara överens om detta vid sidan av midiprotokolket. Vilket Àr trist om man gör en setup som fungerar med en roland synth sÄ Àr det inte ens sÀkert att den kommer att fungera med en annan roland synth. Midi Àr bra gammalt och borde bytas ut...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.