Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Exakt vad ska du göra det med dÄ?

En synt eller midisignalen i sig?

Postat

Jo men...VSTi = Synt...eller sampler...

Vad Ästadkommer du med att göra det med midisignalen dÄ som du inte gör med att detuna synten eller din VSTi?

Det Àr ju det du hör som Àr viktigt i slutÀndan?

Postat (redigerat)

strÄkar & andra typer av ljud som normalt inte Àr 100% stÀmda hela tiden

framförda av en sampler, skulle kunna fÄ lite liv av att detunas

hitintills har jag fÄtt göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne

vilket Àr omstÀndigt & ger artifekter pÄ ljudet dessutom

vad jag Àr ute efter Àr att kunna fÄ till det ostÀmt redan pÄ midi stadiet

eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format

visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte!

Redigerat av Larsson
Postat

Om jag förstÄtt saken rÀtt sÄ vill du MED MIDI detunea en synt?

IsÄfall...

Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Är ackorden lagda?

LÀngst ner i midi editorn borde du ha en ruta dÀr du har midivÀrden för anslagskÀnslighet, Velocity? Det brukar vara nÄn standard lösning.

Om inte, högerklicka om du sitter pĂ„ Pc, annars vette fan faktiskt. 🙂

Create new lane eller nÄt sÄnt och lÀngst ut till vÀnster ska du ha en ruta dÀr du kan vÀlja mellan lite olika parametrar...dÀr hittar du pitchbend.

Go Crazy!

Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? LÄter inte riktigt...men Ä andra sidan Àr jag fucked up för tillfÀllet och borde sova.

Lycka till Larsson.

/Anders

Postat

jaha...dÄ Àr jag med. Jag vet inte sÄ bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sÄnt men annars vet jag inte.

I Reason hade man ju kunnat koppla nÄgra samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gÄ tillvÀga.

Kontakt har sÀkert nÄn sÄn funktion skulle jag tro...om du nu har den.

Postat

strÄkar & andra typer av ljud som normalt inte Àr 100% stÀmda hela tiden

framförda av en sampler, skulle kunna fÄ lite liv av att detunas

hitintills har jag fÄtt göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne

vilket Àr omstÀndigt & ger artifekter pÄ ljudet dessutom

vad jag Àr ute efter Àr att kunna fÄ till det ostÀmt redan pÄ midi stadiet

eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format

visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte!

Har synten du spelar pÄ nÄn detune-ratt du kan koppla till en LFO? Experimentera pÄ isÄfall sÄ har du snart hajjat det hela.

Fridens!

Postat

Om jag förstÄtt saken rÀtt sÄ vill du MED MIDI detunea en synt?

IsÄfall...

Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Är ackorden lagda?

LÀngst ner i midi editorn borde du ha en ruta dÀr du har midivÀrden för anslagskÀnslighet, Velocity? Det brukar vara nÄn standard lösning.

Om inte, högerklicka om du sitter pĂ„ Pc, annars vette fan faktiskt. 🙂

Create new lane eller nÄt sÄnt och lÀngst ut till vÀnster ska du ha en ruta dÀr du kan vÀlja mellan lite olika parametrar...dÀr hittar du pitchbend.

Go Crazy!

Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? LÄter inte riktigt...men Ä andra sidan Àr jag fucked up för tillfÀllet och borde sova.

Lycka till Larsson.

/Anders

ok.. men dÄ blir det som att jag pitchwheelar hela tracket alltsÄ?

i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch pÄ random vis

jag tÀnkte att idag 2011 sÄ borde den funktionen finnas tillgÀnglig redan i midi editorn

men det kanske den inte gör

jag ska kolla in din metod anders.. tack för hjĂ€lpen! 🙂

/Larsson

Postat

jaha...dÄ Àr jag med. Jag vet inte sÄ bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sÄnt men annars vet jag inte.

I Reason hade man ju kunnat koppla nÄgra samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gÄ tillvÀga.

Kontakt har sÀkert nÄn sÄn funktion skulle jag tro...om du nu har den.

jag ber om ursÀkt att jag formulerar mig som en krÄka.. jag anvÀnder kontakt i de flesta fall, & jag ska kolla nÀrmare pÄ

om det finns nÄgon sÄdan funktion i kontakt

tack för hjĂ€lpen! 🙂

Postat

i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch pÄ random vis

jag tÀnkte att idag 2011 sÄ borde den funktionen finnas tillgÀnglig redan i midi editorn

men det kanske den inte gör

Tja Larsson, Visst Àr du rÀtt ute. BÀttre dÄ att ha kontroll pÄ varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var Àr vi dÄ? 2003 kanske. Micro Tuner Àr namnet. Jobbar över en oktav dock sÄ du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument pÄ ett par spÄr. Du stÀller driften i cents per ton m a o.

post-9207-0-83936100-1298270284_thumb.jpg

Postat

Tja Larsson, Visst Àr du rÀtt ute. BÀttre dÄ att ha kontroll pÄ varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var Àr vi dÄ? 2003 kanske. Micro Tuner Àr namnet. Jobbar över en oktav dock sÄ du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument pÄ ett par spÄr. Du stÀller driften i cents per ton m a o.

post-9207-0-83936100-1298270284_thumb.jpg

Tja Gain.. underbart, jag visste vÀl att det borde gÄ pÄ nÄgot vis

snudd pÄ exakt vad jag sökte, Àven om procent/random vore det ultimata

men det kanske kommer, jag inbillar mig att det borde vara en liten ÄtgÀrd att klÀmma in en sÄdan funktion

men micro Tuner it is, nu bÀr det av & skeva till blÄset

tackar tackar för hjĂ€lpen! 🙂

/Larsson

pme (oregistrerad)
Postat

Nja fÄr man vÀl sÀga om den saken. Det finns massor av midi meddelanden som kan anvÀndas till att byta pitch och Àndra pÄ ljud. Men det Àr inte standardiserat

om vad meddelanden betyder. SÀndaren och mottagaren ska vara överens om detta vid sidan av midiprotokolket. Vilket Àr trist om man gör en setup som

fungerar med en roland synth sÄ Àr det inte ens sÀkert att den kommer att fungera med en annan roland synth. Midi Àr bra gammalt och borde bytas ut...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.