Jump to content
Annons

Ljudkortsfråga


joakimhellgren

Recommended Posts

Skillnaden på interna och externa ljudkort har alltid varit ett mysterium för mig. Som jag har förstått det så hjälper interna ljudkort dig med belastningar på plug ins osv.

Jag har kollat på Apogees Ensemble och Apogees Symphony + det interna symphony kortet. Hur är ljudkvalitets skillnaderna mellan dessa?

Om jag ska bygga en etablerad studio som går runt. Ska jag skaffa mig ett internt eller ett externt ljudkort?

Jag skulle uppskatta det jättemycket om någon kan berätta för mig lite om skillnaderna och vad som rekomenderas för ett proffesionell studio!

Tack i förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

https://www.studio.se/index.php?showtopic=82358

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70516&view=findpost&p=973120

Tack för hjälpen! Hittade det jag behövde ang. skillnaderna.

Dock så har jag en till grej jag undrar om..

http://www.apogeedigital.com/products/symphony-io.php

Denna, köper jag och kopplar in mic pre amps till denna? Vad har den för funktion i huvudtaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen! Hittade det jag behövde ang. skillnaderna.

Dock så har jag en till grej jag undrar om..

http://www.apogeedigital.com/products/symphony-io.php

Denna, köper jag och kopplar in mic pre amps till denna? Vad har den för funktion i huvudtaget?

Jag skulle gärna ha svarat på dina frågor men då vad jag än säger kommer att attackeras av en ”nybliven” medlem så måste jag tyvärr avstå. Hoppas andra kunniga medlemmar tar vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Tack för hjälpen! Hittade det jag behövde ang. skillnaderna.

Dock så har jag en till grej jag undrar om..

http://www.apogeedigital.com/products/symphony-io.php

Denna, köper jag och kopplar in mic pre amps till denna? Vad har den för funktion i huvudtaget?

Ett state of the art kort med många flexibla utbyggnadsmöjligheter men inte nödvändigtvis något du behöver om du inte ska jobba med symfoniorkestrar och filmljudläggning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Skillnaden på interna och externa ljudkort har alltid varit ett mysterium för mig. Som jag har förstått det så hjälper interna ljudkort dig med belastningar på plug ins osv.

Inte nödvändigtvis, det gäller mest om de interna korten har inbyggd dsp kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett state of the art kort med många flexibla utbyggnadsmöjligheter men inte nödvändigtvis något du behöver om du inte ska jobba med symfoniorkestrar och filmljudläggning.

Ok!

Så med Apogees Ensemble skulle det räcka (med mic preamp utbyggnad) för inspelning i proffesionell kvalité?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Jag skulle uppskatta det jättemycket om någon kan berätta för mig vad som rekomenderas för ett proffesionell studio!

Tack i förhand!

Vilket som helst av de mer in och utgångskapabla Focusrite Apogee eller MOTU korten duger gott både i ljudkvalite och anslutningsmöjligheter om du inte har några speciella önskemål om exotisk synkning vill säga.

http://www.motu.com/products & http://www.focusrite.com/ har många bra och billiga ljudkort.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Ok!

Så med Apogees Ensemble skulle det räcka (med mic preamp utbyggnad) för inspelning i proffesionell kvalité?

Definitivt fast du kanske behöver 2 eller fler om du spelar in mycket live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att du har tokmailat alla moderatorer? Kul för dig som tydligen njuter av att anmäla alla som inte tycker som dig och som insett att du inte kan ett skvatt om praktisk ljudteknik.

Du blir som alltid desperat i din argumentation då du märker att ingen står på din sida. Jag påstår inte att jag kan allt då de som gör detta är stollar, men du är nog ensam om att tycka att jag inte kan ett skvatt. 😛

EDIT:

Ni som tycker att jag inte kan ett skvatt, posta nu! 😆

Redigerat av Gilbert
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Du blir som alltid desperat i din argumentation då du märker att ingen står på din sida. Jag påstår inte att jag kan allt då de som gör detta är stollar, men du är nog ensam om att tycka att jag inte kan ett skvatt. 😛

OK hur mycket eller rättare sagt hur lite praktisk erfarenhet av ljudteknik har du då? Du får 2 minuters betänketid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Vad jag än svara så kommer svaret att besudlas av dig så varför ska jag lyda dina befallningar?

Besudlas? Men jag vet ju att du inte har någon praktisk erfarenhet det är så uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

+1 som man brukar säga så slapp jag säga det själv och bryta mot forumregler ... 😄

Du behöver nog inte oroa dig Judas eftersom den ende som anmäler andra användare här verkar vara du.

Redigerat av Railind
Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Hur var det nu med din praktiska erfarenhet, har du ens varit på Studiebesök i en studio? Varit inne 5 minuter på 4Sound eller lött en XLR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Eller! så gör jag det, så slipper du undra vem det var.

Han har ju redan anmält mig säger han men du får gärna göra det också. Ju fler Judas desto gladare sägs det ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden på interna och externa ljudkort har alltid varit ett mysterium för mig. Som jag har förstått det så hjälper interna ljudkort dig med belastningar på plug ins osv.

Jag har kollat på Apogees Ensemble och Apogees Symphony + det interna symphony kortet. Hur är ljudkvalitets skillnaderna mellan dessa?

Om jag ska bygga en etablerad studio som går runt. Ska jag skaffa mig ett internt eller ett externt ljudkort?

Jag skulle uppskatta det jättemycket om någon kan berätta för mig lite om skillnaderna och vad som rekomenderas för ett proffesionell studio!

Tack i förhand!

Nu vet ju jag ifs inte vad du har för totalbudget eller vad du har för utrustning i övrigt, men i mitt tycke finns det en mängd A/D omvandlare som funkar lika bra som dyra Apogee. Jag skulle t ex rekommendera RME och Echo som 2 mycket prisvärda alternativ till Apogee. Enligt mina erfarenheter ser prioritetsordningen ut så här (när det gäller hårdvara ) om man ska tänka vad som är viktigast för en bra inspelning.

1. Själva ljudkällan alltså bra gitarr, stärkare, bra trummor...ja ett bra grundljud från källan helt enkelt. Kan vara värt att köpa in eget trumset och gitarrstärkare t ex då många band kommer komma till dig med trasiga/tråkiga stärkare som inget Apogeekort i världen kan få att låta bra.

2. mikrofoner

3. monitorer/hörlurar (minst lika viktigt som mick egentligen)

4. outboard (mickpreamps och kompressor i första hand)

5. Ljudkort med A/D omvandlare

Så om du nu inte redan har tillräckligt med prylar i kategorierna 1 till 4 så råder jag dig att satsa budgeten här och satsa på ett beggat Multiface från RME eller Audiofire 12 från Echo

/Farmer Boy

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips till alla som hamnar i onödiga diskussioner.

"Svara inte dåren efter hans oförnuft,

så att du inte själv blir honom lik. "

Bedlam.

PS. Tycker Claes testsajt är kanon. DS.

Ja !Då har ändå djurparkerna helt rätt för sig, man ska inte mata aporna.😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet ju jag ifs inte vad du har för totalbudget eller vad du har för utrustning i övrigt, men i mitt tycke finns det en mängd A/D omvandlare som funkar lika bra som dyra Apogee. Jag skulle t ex rekommendera RME och Echo som 2 mycket prisvärda alternativ till Apogee. Enligt mina erfarenheter ser prioritetsordningen ut så här (när det gäller hårdvara ) om man ska tänka vad som är viktigast för en bra inspelning.

1. Själva ljudkällan alltså bra gitarr, stärkare, bra trummor...ja ett bra grundljud från källan helt enkelt. Kan vara värt att köpa in eget trumset och gitarrstärkare t ex då många band kommer komma till dig med trasiga/tråkiga stärkare som inget Apogeekort i världen kan få att låta bra.

2. mikrofoner

3. monitorer/hörlurar (minst lika viktigt som mick egentligen)

4. outboard (mickpreamps och kompressor i första hand)

5. Ljudkort med A/D omvandlare

Så om du nu inte redan har tillräckligt med prylar i kategorierna 1 till 4 så råder jag dig att satsa budgeten här och satsa på ett beggat Multiface från RME eller Audiofire 12 från Echo

/Farmer Boy

+1

https://www.studio.se/index.php?showtopic=70646&st=30&p=976673entry976673

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...