Jump to content
Annons

Färgande channellstrip?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

I dag när jag gör sångpålägg använder jag en Neumann TLM102, en Mico Audient stereopreamp, och dessutom kör jag med en kompressor jag har i min liverack, en DC24 som för inte allt för länge sen var en bra nog dyr studiokompressor, jag gillar den enormt. Och att sjunga först och sen komprimera i mixen det avskyr jag, det går inte att sjunga vettigt då med min röst. Problemet är att det är så jobbigt att behöva kånka in liveracken och koppla in den, sen när jag ska ut o lira på kvällen ska allt kopplas tillbaka och kånkas i trånga utrymmen, det ger en massa extrakrångel på livescenen också.

Sen är det så att jag tror att det skulle låta lite roligare med en rejält färgande preamp på min röst, så jag undrar om ni har förslag nån sån? Det viktigaste är preampen o kompressorn. Jag vill ha ett fett lite brötigt gammaldags ljud, ni vet hur raspig jag låter, jag vill få fram ännu mer av det, och slippa släpa in min rack. Har jag allt klart för inspelning all the time blir det ju mera gjort skrek han.

Funkar samma strip till lajnad bas oxå är det kanon...

 

Kan en Joemeek SixQ vara nåt? Tänk på att jag redan kan få det supercleana ljudet med Audienten.... Sångljud jag gillar är moderna inspelningar med Merl Haggard och Johnny Cash.

 

Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag har en Joemeek SixQ, men är inte vansinnigt förtjust i den. Framförallt inte kompressordelen, den brukar jag vanligtvis bypassa. Men det behöver inte betyda att den inte är bra.

Däremot gillar jag både komp. och eq i min ART Voice channel. Den passar mig lite bättre helt enkelt.

Ett annat tips är att spana in Golden Age Pre73+ Comp54 (säljs i bundle för drygt 6 papp), fast då blir du utan eq förstås. Fick hem min för nån vecka sen, och är stormförtjust i Pre73, mycket allround och trevlig att lajna bas i.

Nå, sen finns det ju massvis med andra förslag, men det här var de jag ville tipsa om då jag har egen erfarenhet av dem.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gjorde en snabbtest en odistad version vs en distad.

http://dl.dropbox.co.../Preamp%201.wav

http://dl.dropbox.co.../Preamp%202.wav

Jag gjorde flera tagningar för att försöka få det så lika som möjligt.

Jag upplever att proximity effekten blev tydligare med dist, något jag inte tänkt på förut.

EDIT: Får undersöka varför det blir så här lite mer noggrant senare idag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller ännu hellre prova den inbyggda funktionen i din Mico preamp....

Mico also features one channel of the unique HMX harmonic sculpting technology from the Audient Black Preamplifier making the creation of vintage style character and complexity as simple as turning one knob.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att dista din art preamp lite lätt? Den funkar finemang med lite lätt dist.

Ja, men min ART MP låter inte bra alls varken till sång eller basline. Har testat att dista Mico Audienten med, men det klipper och låter skitilla. Håller på att koppla upp den till Rane-kompressorn nu. Ska testa lite MHX-funktionen i Micon nu, har väl inte varit nå förtjust i den förut, men kanske det är grejen ändå. Jag har alldeles för mycket dist i halsen redan utan mikrofoner... Det gäller att hitta exakt inställning på kompressorn antar jag... Komprimerar sången lite på väg in i lineingången också... Nu lyser solen för fullt och det är plusgrader för första gången på ett halvår typ. Jag går då in i studions halvmörker! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan en Joemeek SixQ vara nåt? Tänk på att jag redan kan få det supercleana ljudet med Audienten.... Sångljud jag gillar är moderna inspelningar med Merl Haggard och Johnny Cash.

 

Edit: Om nån kunde förklara dels vad en optokompressor är, och vad Joemeeks Ironswitch är för nåt, så skulle jag bli glad. Optokompressor, är det nåt som var populärt ett tag, men som är "ute" nu?

vc1q_01.jpg

Jag har en sådan här kan säga att den låter inte dåligt men jag tycker inte heller den låter wow om den heller om detta nu hjälper dej,

tycker kanske mer att den låter lite klen dvs inte så mustig som man skulle vilja ha den.just denna modellen brusar tyvärr lite.Sen om en Joemeek SixQ brusar eller har annorlunda ljud det vet jag ej.

"Opto kompressor" här står lite

http://www.mercenary...ocoandwhma.html

Oj! såg inte att det var en som redan svarat om Joemeek SixQ.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Gammla joemeek grejer är mycket bra i min åsikt, har en VC1Q (inte VC1Qcs som ovan) och den färgar på ett mycket speciellt sätt och antingen gillar man det eller så gör man det inte, men alla joemeek grejer som är gjorda i england låter bättre än allt som görs i kina nu för tiden 🙂

Men om du ska ha färgat och har pengar så finns det alltid Neve 8801 Channel Strip 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Gammla joemeek grejer är mycket bra i min åsikt, har en VC1Q (inte VC1Qcs som ovan) och den färgar på ett mycket speciellt sätt och antingen gillar man det eller så gör man det inte, men alla joemeek grejer som är gjorda i england låter bättre än allt som görs i kina nu för tiden 🙂

Men om du ska ha färgat och har pengar så finns det alltid Neve 8801 Channel Strip 😉

Utan cs (current sense) så har den transformator ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här nya Tascam channelstrippen verkar kunna göra typ allt, inklusive autotune! Micksimulering, rörsimulering mm. Den vill jag ha! Har försökt hitta nån recension, men den kanske är för ny?

http://www.thomann.de/se/tascam_ta_1vp.htm

Den här kan man ju ha med sig live också, så publiken slipper höra hur falskt man sjunger. Kanske kan man få en Beta58 att live låta som en gammal stor studio rör-Neumann?

Guld för mig med Antares, jag som är för korkad för att klara DAW-program. rolleyes.gif Måste sälja nåt annat!

Här är den på Tascams hemsida:

http://tascam.com/product/ta-1vp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du har fått G.A.S. herr Nilsson! 🙂

(G:A.S. = Gear Aquisition Syndrome)

Erkännes omedelbart! Men Antares autotune plus alla de andra funktionerna lockar väldigt. Att jag kan använda grejen live lockar lika mycket det. Jag blir tvungen att sälja nåt för att få råd. Kanske min Bach Firebird? Kanske Audient Micon? Vad har jag mer? Hörlurar? 2000-watts bashorn jag aldrig använder? 4000-watts slutsteg, två stycken, aldrig påslagna... Vad vill ni ha? tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har beställt en Tascam-strip i alla fall. Med autotnuer o hela skiten man bara kan komma på. Bytte jämt på Musikbörsen mot tre mickar o en beg Firebirdkopia. Tyckte det var mkt billigare än vad jag hoppats på. Deras riktpris var bara nån hundring högre än Thomanns, och jag fick den alltså utan att lägga ut en spänn. En av mickarna jag tänkte byta bort fick jag med mig hem! tongue.gif Får strippen om typ en vecka...

http://www.thomann.de/se/the_tbone_cd_56_beta.htm

Den de telefonade till sa att det var pitch correction i realtid... ? Är det bra? Eller är det en överdrift? Hoppas kunna få ett riktigt bra elbasljud med denna grej, rör och micsimulering ger nog många möjligheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du börjar närma dig det här...jag ser det bara som en tidsfråga innan du konverterat....

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du börjar närma dig det här...jag ser det bara som en tidsfråga innan du konverterat....

😉

Om det vore så väl ändå! Tyvärr är jag för korkad för den moderna tiden.

Hade jag råd med en Macdator, ljudkort mm och att anställa nån som installerade allt och lärde mig i ett par veckor... Tyvärr vet mina medmusiker inte ens vad Hotmail eller Facebook är. Trummisen vägrar tom mobiltelefon...

Och fan vilka räliga gitarrljud det var i det där propeller...

Nu får jag autotune i alla fall. Innan det är klart gör jag bättre bluesproduktioner än vem som helst. Utan Daw...😑>

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...